ΟΕΕ: «Το Μεταφορικό Ισοδύναμο δεν αντισταθμίζει την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά»
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣΜητροπόλεως 12 14, 105 63 Αθήνα – Τηλ.: 2132141800, FAX: 2132141873, e-mail: [email protected]Αθήνα, 08-05-2017 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥΤο Μεταφορικό Ισοδύναμο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί ως οικονομικό αντιστάθμισμα στην κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ.
Αυτό επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ο Πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Κωνσταντίνος Κόλλιας, σε επιστολή του προς τον υπουργό Ναυτιλίας, Παναγιώτη Κουρουμπλή, στο πλαίσιο της διαβούλευσης επί του σχεδίου Νόμου «Μηχανισμός Εφαρμογής, Κρατική Εποπτεία και Γενικοί Όροι Υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδύναμου (Μ.Ι.) και άλλες διατάξεις».
Στην ίδια επιστολή, το μέτρο χαρακτηρίζεται θετικό, «όπως και κάθε άλλο μέτρο που ενισχύει την δύσκολη οικονομική κατάσταση που βιώνουν οι κάτοικοι των νησιών μας, καθώς στοχεύει στην ανάπτυξη, τη συνοχή και τη μείωση των ανισοτήτων».
Τονίζεται, όμως, ότι το προτεινόμενο Μεταφορικό Ισοδύναμο:- προβλέπει διαδικασία περίπλοκη και έντονα γραφειοκρατική που θα απαιτήσει λογιστική συνδρομή, αναπόφευκτα με επιβάρυνση του επιβάτη,- δεν καλύπτει τους μη μόνιμους κατοίκους των νησιών, στερώντας έτσι ένα παράγοντα ενίσχυσης της χειμαζόμενης τουριστικής κίνησης των συγκεκριμένων νησιών,- θέτει αυστηρά εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια στην παροχή, αποκλείοντας έτσι το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού,- καθιστά αδύνατη την παρακολούθηση της εφαρμογής του μέτρου στη διακίνηση των εμπορευμάτων και τη μετακίνηση του μειωμένου ναύλου στον τελικό καταναλωτή,- δεν καλύπτει τις μετακινήσεις φυσικών προσώπων και τη μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ νησιών, που ανήκουν σε διαφορετικές Περιφερειακές Ενότητες
Σε αυτό το πλαίσιο, το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος προτείνει:- την οριζόντια μείωση – έκπτωση σε όλα τα εισιτήρια που εκδίδονται από και προς τα νησιά, με τον επιβάτη να καταβάλλει την μειωμένη τιμή κατά την αγορά και την ναυτιλιακή εταιρία να εισπράττει την έκπτωση από το κράτος,- την αύξηση του προϋπολογιζόμενου ποσού από το ΠΔΕ, καθώς το ποσό των 50 εκατομμυρίων ευρώ είναι πολύ μικρό και μη επαρκές για την καθολική εφαρμογή και αποτελεσματικότητα του μέτρου.Επισυνάπτεται η επιστολή.Γραφείο Τύπου του ΟΕΕΤηλ: 213214186621321418822132141870ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣΜητροπόλεως 12-14, Τ.Κ.10563, Αθήνα, τηλ. 213 2141800, fax 210 5227300ΠΡΟΕΔΡΟΣΑθήνα, 8 Μαΐου 2018Aρ. Πρωτ.: Φ/1/3817ΠροςΥπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικήςκ. Παναγιώτη ΚουρουμπλήΚοιν: Υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικήςκ. Σαντορινιό ΝεκτάριοΘέμα: Η θέση του Οικονομικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος για τον μηχανισμό εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμουΑξιότιμε κύριε Υπουργέ,Το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, επί του σχεδίου Νόμου «Μηχανισμός Εφαρμογής, Κρατική Εποπτεία και Γενικοί Όροι Υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδύναμου (Μ.Ι.) και άλλες διατάξεις», το οποίο είχε τεθεί από το Υπουργείο σας σε διαβούλευση, σας υποβάλει τις παρατηρήσεις – απόψεις του:Καταρχήν θεωρούμε θετικό το μεταφορικό ισοδύναμο όπως και κάθε άλλο μέτρο που ενισχύει την δύσκολη οικονομική κατάσταση που βιώνουν οι κάτοικοι των νησιών μας, καθώς στοχεύει στην ανάπτυξη, τη συνοχή και τη μείωση των ανισοτήτων. Η νησιωτικότητα είναι επιβαρυντικός παράγοντας και ιδιαίτερα για τα νησιά του Αιγαίου, που επηρεάζονται από την άνιση ανάπτυξη του παραγωγικού δυναμικού, τη χωρική διαφοροποίηση των εισοδημάτων και των συνθηκών ζωής.Σε καμία περίπτωση όμως αυτό δεν μπορεί να θεωρηθεί ως οικονομικό αντιστάθμισμα στην κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ. Το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι ένα διαχρονικό δίκαιο αίτημα, που συνίσταται αποκλειστικά στην κάλυψη του πρόσθετου ακτοπλοϊκού σε σχέση με το χερσαίο κόστος αντίστοιχης απόστασης.Το Μεταφορικό Ισοδύναμο που προτείνει το Υπουργείο σας :- προβλέπει διαδικασία περίπλοκη και έντονα γραφειοκρατική που θα απαιτήσει λογιστική συνδρομή, αναπόφευκτα με επιβάρυνση του επιβάτη,- δεν καλύπτει τους μη μόνιμους κατοίκους των νησιών στερώντας έτσι ένα παράγοντα ενίσχυσης της χειμαζόμενης τουριστικής κίνησης των συγκεκριμένων νησιών,- θέτει αυστηρά εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια στην παροχή αποκλείοντας έτσι το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού,- καθιστά αδύνατη τη παρακολούθηση της εφαρμογής του μέτρου στην διακίνηση των εμπορευμάτων και τη μετακίνηση του μειωμένου ναύλου στον τελικό καταναλωτή,- δεν καλύπτει τις μετακινήσεις φυσικών προσώπων και την μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ νησιών που ανήκουν σε διαφορετικές Περιφερειακές ΕνότητεςΜε βάση το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα των νησιών μας, σύμφωνα με το οποίο η Διοίκηση του κράτους υποχρεούται να μεριμνά για την ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών, λόγω των ιδιαιτέρων συνθηκών τους, το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας προτείνει:- την οριζόντια μείωση – έκπτωση σε όλα τα εισιτήρια που εκδίδονται από και προς τα νησιά, με τον επιβάτη να καταβάλλει την μειωμένη τιμή κατά την αγορά και την ναυτιλιακή εταιρία να εισπράττει την έκπτωση από το κράτος,- την αύξηση του προϋπολογιζόμενου ποσού από το ΠΔΕ, καθώς το ποσό των 50 εκατομμυρίων ευρώ είναι πολύ μικρό και μη επαρκές για την καθολική εφαρμογή και αποτελεσματικότητα του μέτρου.Ο Πρόεδρος του ΟΕΕΚωνσταντίνος Β. Κόλλιας