ΣτΕ 355/2019 – Μείωση της φορολογικής βάσης ΦΠΑ συνεπεία της ολικής ή μερικής μη πληρωμής του τιμήματος από τον αγοραστή
Μια σημαντική απόφαση με την οποία δικαιώθηκαν προμηθευτές οι οποίοι δεν εισέπραξαν τον ΦΠΑ λόγω της διαγραφής οφειλών στο πλαίσιο συμφωνίας εξυγίανσης, εξέδωσε στο ΣτΕ στις 20 Φεβρουαρίου του 2019
Στην συγκεκριμένη δίκη πιλότος το ΣτΕ εξέτασε την υπόθεση εταιρία η οποία ζήτησε από την ΔΟΥ την αναγνώριση του δικαιώματός της
να προβεί σε μείωση της βάσης επιβολής του φόρου κατ΄ εφαρμογήν των προβλεπομένων στο άρθρο 90 παρ. 1
της οδηγίας 2006/112/ΕΚ,
καθώς και τη νομιμότοκη επιστροφή του
αναλογούντος φόρου, ως αχρεωστήτως αποδοθέντος, λόγο της οριστικής διαγραφής των απαιτήσεων της στο πλαίσιο συμφωνίας εξυγίανσης των οφειλετών της.
να προβεί σε μείωση της βάσης επιβολής του φόρου κατ΄ εφαρμογήν των προβλεπομένων στο άρθρο 90 παρ. 1
της οδηγίας 2006/112/ΕΚ,
καθώς και τη νομιμότοκη επιστροφή του
αναλογούντος φόρου, ως αχρεωστήτως αποδοθέντος, λόγο της οριστικής διαγραφής των απαιτήσεων της στο πλαίσιο συμφωνίας εξυγίανσης των οφειλετών της.
Η επιχείρηση μεταξύ άλλων, ισχυρίστηκε ότι η ρύθμιση της παρ. 5α του άρθρου 19 του ν. 2859/2000,
καθ΄ ο μέρος παρέχει τη δυνατότητα διακανονισμού της βάσης επιβολής του
φόρου προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.) σε περίπτωση μη είσπραξης της
αντιπαροχής μόνο στην περίπτωση που η αντισυμβαλλόμενη επιχείρηση έχει
τεθεί στην ειδική εκκαθάριση των άρθρων 46 και 46α του ν. 1892/1990, κατ΄
αποκλεισμό όλων των άλλων περιπτώσεων, συνιστά θέσπιση “παρεκκλίσεως”
κατά τρόπο αντίθετο προς την αρχή της αναλογικότητας, καθώς και προς την
αρχή της φορολογικής ουδετερότητας στη νομοθεσία περί Φ.Π.Α, εν πάση δε
περιπτώσει, η διάταξη αυτή, ορθώς ερμηνευόμενη, έχει την έννοια ότι
καταλαμβάνει και τις λοιπές εξυγιαντικές περιπτώσεις του Πτωχευτικού
Κώδικα, οι οποίες συνιστούν ισοδύναμες περιπτώσεις βέβαιης και οριστικής
αδυναμίας πληρωμής.
καθ΄ ο μέρος παρέχει τη δυνατότητα διακανονισμού της βάσης επιβολής του
φόρου προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.) σε περίπτωση μη είσπραξης της
αντιπαροχής μόνο στην περίπτωση που η αντισυμβαλλόμενη επιχείρηση έχει
τεθεί στην ειδική εκκαθάριση των άρθρων 46 και 46α του ν. 1892/1990, κατ΄
αποκλεισμό όλων των άλλων περιπτώσεων, συνιστά θέσπιση “παρεκκλίσεως”
κατά τρόπο αντίθετο προς την αρχή της αναλογικότητας, καθώς και προς την
αρχή της φορολογικής ουδετερότητας στη νομοθεσία περί Φ.Π.Α, εν πάση δε
περιπτώσει, η διάταξη αυτή, ορθώς ερμηνευόμενη, έχει την έννοια ότι
καταλαμβάνει και τις λοιπές εξυγιαντικές περιπτώσεις του Πτωχευτικού
Κώδικα, οι οποίες συνιστούν ισοδύναμες περιπτώσεις βέβαιης και οριστικής
αδυναμίας πληρωμής.
Το δικαστήριο έκρινε ότι :
Επειδή, εν όψει (και) των εκτεθέντων στις προηγούμενες σκέψεις
αναφορικά με την εξέλιξη και αναμόρφωση του πτωχευτικού δικαίου, προς
τον σκοπό, μεταξύ άλλων, ενισχύσεως της εξυγιαντικής λειτουργίας του,
προς όφελος και της εθνικής οικονομίας, οι μνημονευόμενες στη σκέψη 9
διατάξεις του άρθρου 19 παρ. 5α του Κώδικα Φ.Π.Α., ερμηνευόμενες υπό το
φως α) της θεμελιώδους αρχής που απορρέει από την οδηγία 2006/112/ΕΚ
και έκφραση της οποίας αποτελεί και η διάταξη της παραγράφου 1 του
άρθρου 90 αυτής, ότι η βάση επιβολής του φόρου συνίσταται στην πράγματι
ληφθείσα αντιπαροχή και ότι, ως εκ τούτου, η φορολογική αρχή δεν μπορεί
να εισπράξει ως ΦΠΑ ποσό υψηλότερο εκείνου που εισέπραξε ο υποκείμενος
στον φόρο, ενώ, εξάλλου,
παρέκκλιση από την τήρηση των κανόνων που διέπουν τη βάση επιβολής του
φόρου με σκοπό τη διασφάλιση της ορθής είσπραξης του ΦΠΑ και την αποφυγή
της απάτης (άρθρο 273 της ίδιας οδηγίας) είναι επιτρεπτή μόνο στο
απολύτως αναγκαίο βαθμό, ώστε τα λαμβανόμενα μέτρα να θίγουν όσο το
δυνατόν λιγότερο τους σκοπούς και τις αρχές της εν λόγω οδηγίας και να
μη χρησιμοποιούνται κατά τρόπο ώστε να διακυβεύεται η ουδετερότητα του
Φ.Π.Α β) του σκοπού για τον οποίο παρέχεται η, κατά την
παράγραφο 2 του άρθρου 90 της ανωτέρω οδηγίας, ευχέρεια παρεκκλίσεως από
το δικαίωμα μειώσεως της βάσης επιβολής του φόρου (που ισχύει μόνο στην
περίπτωση ολικής ή μερικής μη καταβολής του τιμήματος), ο οποίος,
ειδικότερα, συνίσταται στο να παρέχεται στα κράτη μέλη η δυνατότητα να
αντιμετωπίζουν -υπό τον όρο τηρήσεως των (θεμελιωδών στο δίκαιο της
Ένωσης) αρχών της αναλογικότητας και της ισότητας – τη συμφυή με τον οριστικό
χαρακτήρα της μη πληρωμής αβεβαιότητα και, συνεπώς, αυτή η δυνατότητα δεν
μπορεί να βαίνει πέραν της εν λόγω αβεβαιότητας, ώστε να αποκλείεται
εντελώς η διόρθωση της βάσης επιβολής του φόρου, καθόσον τέτοιο
ενδεχόμενο θα αντέβαινε τόσο στις παραπάνω (θεμελιώδεις) αρχές όσο και
προς την (θεμελιώδη στη νομοθεσία περί ΦΠΑ) αρχή της ουδετερότητας του
φόρου, περαιτέρω δε θα διατάρασσε και τον σκοπό της φορολογικής
εναρμόνισης που επιδιώκεται με την πιο πάνω οδηγία, καθιστώντας την
παρέκκλιση μη δικαιολογημένη, εξακολουθούν να ισχύουν και να έχουν πεδίο εφαρμογής και μετά
την, κατά τα ανωτέρω, κατάργηση των διατάξεων των άρθρων 46 και 46α του
ν. 1892/1990,
έχουν δε την έννοια ότι παρέχεται δικαίωμα μειώσεως της βάσης επιβολής
του φόρου “λόγω ολικής ή μερικής μη πληρωμής του τιμήματος” σε κάθε
περίπτωση όπου, μετά την πραγματοποίηση των φορολογητέων πράξεων, ο
υποκείμενος στον φόρο ευλόγως επικαλείται ότι, κατά πάσα πιθανότητα, στο
πλαίσιο νομοθετικών ρυθμίσεων που αποβλέπουν στην αντιμετώπιση της
εμπορικής αφερεγγυότητας του αντισυμβαλλομένου του (πτώχευση, εξυγίανση,
θέση σε ειδική διαχείριση), δεν θα εισπράξει την αντιπαροχή ή μέρος
αυτής και ότι, συνεπώς, το χρέος δε θα εξοφληθεί, προσκομίζει δε
στοιχεία από τα οποία αποδεικνύεται, κατά την κρίση της φορολογικής
αρχής ή των διοικητικών δικαστηρίων, η ιδιαιτέρως πιθανή παρατεταμένη
χρονική διάρκεια της μη καταβολής, επιφυλασσομένης, ωστόσο, της
δυνατότητας επανεκτιμήσεως της (κατά τα ανωτέρω μειωθείσας) βάσης
επιβολής του φόρου προς το υψηλότερο, σε περίπτωση που υπάρξει
μεταγενέστερη (εν όλω ή εν μέρει) καταβολή της αντιπαροχής.
αναφορικά με την εξέλιξη και αναμόρφωση του πτωχευτικού δικαίου, προς
τον σκοπό, μεταξύ άλλων, ενισχύσεως της εξυγιαντικής λειτουργίας του,
προς όφελος και της εθνικής οικονομίας, οι μνημονευόμενες στη σκέψη 9
διατάξεις του άρθρου 19 παρ. 5α του Κώδικα Φ.Π.Α., ερμηνευόμενες υπό το
φως α) της θεμελιώδους αρχής που απορρέει από την οδηγία 2006/112/ΕΚ
και έκφραση της οποίας αποτελεί και η διάταξη της παραγράφου 1 του
άρθρου 90 αυτής, ότι η βάση επιβολής του φόρου συνίσταται στην πράγματι
ληφθείσα αντιπαροχή και ότι, ως εκ τούτου, η φορολογική αρχή δεν μπορεί
να εισπράξει ως ΦΠΑ ποσό υψηλότερο εκείνου που εισέπραξε ο υποκείμενος
στον φόρο, ενώ, εξάλλου,
παρέκκλιση από την τήρηση των κανόνων που διέπουν τη βάση επιβολής του
φόρου με σκοπό τη διασφάλιση της ορθής είσπραξης του ΦΠΑ και την αποφυγή
της απάτης (άρθρο 273 της ίδιας οδηγίας) είναι επιτρεπτή μόνο στο
απολύτως αναγκαίο βαθμό, ώστε τα λαμβανόμενα μέτρα να θίγουν όσο το
δυνατόν λιγότερο τους σκοπούς και τις αρχές της εν λόγω οδηγίας και να
μη χρησιμοποιούνται κατά τρόπο ώστε να διακυβεύεται η ουδετερότητα του
Φ.Π.Α β) του σκοπού για τον οποίο παρέχεται η, κατά την
παράγραφο 2 του άρθρου 90 της ανωτέρω οδηγίας, ευχέρεια παρεκκλίσεως από
το δικαίωμα μειώσεως της βάσης επιβολής του φόρου (που ισχύει μόνο στην
περίπτωση ολικής ή μερικής μη καταβολής του τιμήματος), ο οποίος,
ειδικότερα, συνίσταται στο να παρέχεται στα κράτη μέλη η δυνατότητα να
αντιμετωπίζουν -υπό τον όρο τηρήσεως των (θεμελιωδών στο δίκαιο της
Ένωσης) αρχών της αναλογικότητας και της ισότητας – τη συμφυή με τον οριστικό
χαρακτήρα της μη πληρωμής αβεβαιότητα και, συνεπώς, αυτή η δυνατότητα δεν
μπορεί να βαίνει πέραν της εν λόγω αβεβαιότητας, ώστε να αποκλείεται
εντελώς η διόρθωση της βάσης επιβολής του φόρου, καθόσον τέτοιο
ενδεχόμενο θα αντέβαινε τόσο στις παραπάνω (θεμελιώδεις) αρχές όσο και
προς την (θεμελιώδη στη νομοθεσία περί ΦΠΑ) αρχή της ουδετερότητας του
φόρου, περαιτέρω δε θα διατάρασσε και τον σκοπό της φορολογικής
εναρμόνισης που επιδιώκεται με την πιο πάνω οδηγία, καθιστώντας την
παρέκκλιση μη δικαιολογημένη, εξακολουθούν να ισχύουν και να έχουν πεδίο εφαρμογής και μετά
την, κατά τα ανωτέρω, κατάργηση των διατάξεων των άρθρων 46 και 46α του
ν. 1892/1990,
έχουν δε την έννοια ότι παρέχεται δικαίωμα μειώσεως της βάσης επιβολής
του φόρου “λόγω ολικής ή μερικής μη πληρωμής του τιμήματος” σε κάθε
περίπτωση όπου, μετά την πραγματοποίηση των φορολογητέων πράξεων, ο
υποκείμενος στον φόρο ευλόγως επικαλείται ότι, κατά πάσα πιθανότητα, στο
πλαίσιο νομοθετικών ρυθμίσεων που αποβλέπουν στην αντιμετώπιση της
εμπορικής αφερεγγυότητας του αντισυμβαλλομένου του (πτώχευση, εξυγίανση,
θέση σε ειδική διαχείριση), δεν θα εισπράξει την αντιπαροχή ή μέρος
αυτής και ότι, συνεπώς, το χρέος δε θα εξοφληθεί, προσκομίζει δε
στοιχεία από τα οποία αποδεικνύεται, κατά την κρίση της φορολογικής
αρχής ή των διοικητικών δικαστηρίων, η ιδιαιτέρως πιθανή παρατεταμένη
χρονική διάρκεια της μη καταβολής, επιφυλασσομένης, ωστόσο, της
δυνατότητας επανεκτιμήσεως της (κατά τα ανωτέρω μειωθείσας) βάσης
επιβολής του φόρου προς το υψηλότερο, σε περίπτωση που υπάρξει
μεταγενέστερη (εν όλω ή εν μέρει) καταβολή της αντιπαροχής.
Τέτοια
περίπτωση “ολικής ή μερικής μη πληρωμής της τιμής”, που δικαιολογεί την
ανάλογη μείωση της βάσης επιβολής του Φ.Π.Α., συνιστά, κατ΄ αρχήν, και η
επίκληση (και προσκόμιση ενώπιον της φορολογικής αρχής) από τον
υποκείμενο στον φόρο της σύναψης, μετά τη διενέργεια των φορολογητέων
πράξεων, συμφωνίας εξυγίανσης μεταξύ του αφερέγγυου οφειλέτη και των
πιστωτών του, καταρτισθείσας υπό τους όρους του Πτωχευτικού Κώδικα και
επικυρωθείσας από το πτωχευτικό δικαστήριο, με περιεχόμενο, μεταξύ
άλλων, τη μείωση των απαιτήσεων έναντι του οφειλέτη.
περίπτωση “ολικής ή μερικής μη πληρωμής της τιμής”, που δικαιολογεί την
ανάλογη μείωση της βάσης επιβολής του Φ.Π.Α., συνιστά, κατ΄ αρχήν, και η
επίκληση (και προσκόμιση ενώπιον της φορολογικής αρχής) από τον
υποκείμενο στον φόρο της σύναψης, μετά τη διενέργεια των φορολογητέων
πράξεων, συμφωνίας εξυγίανσης μεταξύ του αφερέγγυου οφειλέτη και των
πιστωτών του, καταρτισθείσας υπό τους όρους του Πτωχευτικού Κώδικα και
επικυρωθείσας από το πτωχευτικό δικαστήριο, με περιεχόμενο, μεταξύ
άλλων, τη μείωση των απαιτήσεων έναντι του οφειλέτη.
Και τούτο διότι η
εν λόγω συμφωνία, η οποία, υπό τις ως άνω προϋποθέσεις, είναι δεσμευτική
κατά νόμο για όλους τους πιστωτές οι απαιτήσεις των οποίων ρυθμίζονται
από αυτήν και τους οποίους, επομένως, εμποδίζει να ζητήσουν την πλήρη
εξόφληση των απαιτήσεών τους, συνιστά, κατ΄ αρχήν, επαρκή απόδειξη ότι η
μη καταβολή του τμήματος των απαιτήσεων που υπόκεινται στην
πραγματοποιηθείσα ρύθμιση (και συνεπώς, και η αντίστοιχη μη είσπραξη της
σχετικής αντιπαροχής) είναι αρκούντως βέβαιη και μακροπρόθεσμη,
παρέχοντας, έτσι, στον υποκείμενο στον φόρο προμηθευτή αγαθών (ή πάροχο
υπηρεσιών) τη δυνατότητα να ανακτήσει το συνολικό ποσό του πιστωτικού
υπολοίπου ΦΠΑ που κατέβαλε στη φορολογική αρχή για μη εξοφληθείσες
απαιτήσεις· σε κάθε περίπτωση η ως άνω ερμηνεία ουδόλως παρεμποδίζει
την, κατ΄ εφαρμογήν του μηχανισμού διακανονισμού των εκπτώσεων (άρθρα
184 επ. της οδηγίας 2006/112/ΕΚ,
βλ. και άρθρο 33 του κώδικα Φ.Π.Α.), δυνατότητα των φορολογικών αρχών
να ενεργήσουν για την ανάκτηση του ΦΠΑ επί των εισροών που ο ως άνω
αφερέγγυος οφειλέτης μπόρεσε ενδεχομένως να εκπέσει προκειμένου για τις
αυτές εμπορικές συναλλαγές.
εν λόγω συμφωνία, η οποία, υπό τις ως άνω προϋποθέσεις, είναι δεσμευτική
κατά νόμο για όλους τους πιστωτές οι απαιτήσεις των οποίων ρυθμίζονται
από αυτήν και τους οποίους, επομένως, εμποδίζει να ζητήσουν την πλήρη
εξόφληση των απαιτήσεών τους, συνιστά, κατ΄ αρχήν, επαρκή απόδειξη ότι η
μη καταβολή του τμήματος των απαιτήσεων που υπόκεινται στην
πραγματοποιηθείσα ρύθμιση (και συνεπώς, και η αντίστοιχη μη είσπραξη της
σχετικής αντιπαροχής) είναι αρκούντως βέβαιη και μακροπρόθεσμη,
παρέχοντας, έτσι, στον υποκείμενο στον φόρο προμηθευτή αγαθών (ή πάροχο
υπηρεσιών) τη δυνατότητα να ανακτήσει το συνολικό ποσό του πιστωτικού
υπολοίπου ΦΠΑ που κατέβαλε στη φορολογική αρχή για μη εξοφληθείσες
απαιτήσεις· σε κάθε περίπτωση η ως άνω ερμηνεία ουδόλως παρεμποδίζει
την, κατ΄ εφαρμογήν του μηχανισμού διακανονισμού των εκπτώσεων (άρθρα
184 επ. της οδηγίας 2006/112/ΕΚ,
βλ. και άρθρο 33 του κώδικα Φ.Π.Α.), δυνατότητα των φορολογικών αρχών
να ενεργήσουν για την ανάκτηση του ΦΠΑ επί των εισροών που ο ως άνω
αφερέγγυος οφειλέτης μπόρεσε ενδεχομένως να εκπέσει προκειμένου για τις
αυτές εμπορικές συναλλαγές.
Αβασίμως, επομένως, το
Δημόσιο, με την από 11.4.2018 έκθεση απόψεών του, καθώς και το από
18.10.2018 (εντός της χορηγηθείσας προθεσμίας υποβληθέν) υπόμνημα αυτού,
ισχυρίζεται τα αντίθετα και ειδικότερα ότι, μετά την κατάργηση των
άρθρων 46 και 46α του ν. 1892/1990,
η διάταξη του άρθρου 19 παρ.5α του Κώδικα Φ.Π.Α. έχει την έννοια ότι
εφαρμόζεται μόνον στις περιπτώσεις υπαγωγής επιχείρησης “στο καθεστώς
της ειδικής εκκαθάρισης σε λειτουργία”, κατά το [ήδη, άλλωστε,
καταργηθέν] άρθρο 106ια του Πτωχευτικού Κώδικα, διότι “η διαδικασία
αυτή, παρά τις όποιες επιμέρους διαφοροποιήσεις, είναι αντίστοιχη της
καταργηθείσας με το άρθρο 181 του ΠτΚ, εξυγιαντικής διαδικασίας
εκκαθάρισης και ειδικής εκκαθάρισης των άρθρων 46 και 46α του ν. 1892/1990”.
Δημόσιο, με την από 11.4.2018 έκθεση απόψεών του, καθώς και το από
18.10.2018 (εντός της χορηγηθείσας προθεσμίας υποβληθέν) υπόμνημα αυτού,
ισχυρίζεται τα αντίθετα και ειδικότερα ότι, μετά την κατάργηση των
άρθρων 46 και 46α του ν. 1892/1990,
η διάταξη του άρθρου 19 παρ.5α του Κώδικα Φ.Π.Α. έχει την έννοια ότι
εφαρμόζεται μόνον στις περιπτώσεις υπαγωγής επιχείρησης “στο καθεστώς
της ειδικής εκκαθάρισης σε λειτουργία”, κατά το [ήδη, άλλωστε,
καταργηθέν] άρθρο 106ια του Πτωχευτικού Κώδικα, διότι “η διαδικασία
αυτή, παρά τις όποιες επιμέρους διαφοροποιήσεις, είναι αντίστοιχη της
καταργηθείσας με το άρθρο 181 του ΠτΚ, εξυγιαντικής διαδικασίας
εκκαθάρισης και ειδικής εκκαθάρισης των άρθρων 46 και 46α του ν. 1892/1990”.
Το ΣτΕ έκρινε επίσης ότι η προσβαλλόμενη αρνητική πράξη της φορολογικής αρχής να μην δεχθεί την μείωση της φορολογικής βάσης των εταιριών, είναι
μη νόμιμη και ακυρωτέα, απορριπτομένων ως αβασίμων όλων των περί του αντιθέτου
ισχυρισμών της καθ΄ ης Αρχής. Τούτο δε διότι οι ως άνω συνθήκες, τις οποίες επικαλέσθηκε και
απέδειξε η προσφεύγουσα εταιρία για την “οριστικότητα” της μη είσπραξης των
απαιτήσεών της από τις ως άνω αντισυμβαλλόμενες της επιχειρήσεις, ήτοι η
σύναψη, υπό τους όρους του άρθρου 106 α του Πτωχευτικού Κώδικα, των ως
άνω συμφωνιών εξυγίανσης μεταξύ αυτών (αντισυμβαλλομένων της) και των
πιστωτών τους, με αντικείμενο, μεταξύ άλλων, τη ρύθμιση και των δικών
της απαιτήσεων κατ΄ αυτών (δια της μειώσεώς τους κατά ποσοστό 50%) και η
συνακόλουθη επικύρωσή τους από το πτωχευτικό δικαστήριο, με συνέπεια οι
συμφωνίες αυτές να δεσμεύουν κατά νόμο και την ίδια, συνιστούσαν
περίπτωση αρκούντως βέβαιης και μακροπρόθεσμης μη καταβολής του
οφειλομένου σ’ αυτήν τιμήματος και, συνεπώς, το δικαίωμά της για μείωση
της φορολογικής βάσης (και, εντεύθεν, μείωσης της οικείας
φορολογικής οφειλής της) δεν μπορούσε να αποκλεισθεί.
μη νόμιμη και ακυρωτέα, απορριπτομένων ως αβασίμων όλων των περί του αντιθέτου
ισχυρισμών της καθ΄ ης Αρχής. Τούτο δε διότι οι ως άνω συνθήκες, τις οποίες επικαλέσθηκε και
απέδειξε η προσφεύγουσα εταιρία για την “οριστικότητα” της μη είσπραξης των
απαιτήσεών της από τις ως άνω αντισυμβαλλόμενες της επιχειρήσεις, ήτοι η
σύναψη, υπό τους όρους του άρθρου 106 α του Πτωχευτικού Κώδικα, των ως
άνω συμφωνιών εξυγίανσης μεταξύ αυτών (αντισυμβαλλομένων της) και των
πιστωτών τους, με αντικείμενο, μεταξύ άλλων, τη ρύθμιση και των δικών
της απαιτήσεων κατ΄ αυτών (δια της μειώσεώς τους κατά ποσοστό 50%) και η
συνακόλουθη επικύρωσή τους από το πτωχευτικό δικαστήριο, με συνέπεια οι
συμφωνίες αυτές να δεσμεύουν κατά νόμο και την ίδια, συνιστούσαν
περίπτωση αρκούντως βέβαιης και μακροπρόθεσμης μη καταβολής του
οφειλομένου σ’ αυτήν τιμήματος και, συνεπώς, το δικαίωμά της για μείωση
της φορολογικής βάσης (και, εντεύθεν, μείωσης της οικείας
φορολογικής οφειλής της) δεν μπορούσε να αποκλεισθεί.
Πηγή: Taxheaven