Α.Γεωργιάδης : Οι επιχειρήσεις θα στρέφονται στις ελεγκτικές εταιρείες μόνο στην περίπτωση που θα θέλουν να εισπράξουν γρηγορότερα τα χρήματά τους από το κράτος
Aθήνα, 23 Αυγούστου 2019ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Συνέντευξη του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνι Γεωργιάδη στο Capital.gr και τη δημοσιογράφο, κ. Αλεξάνδρα Γκίτση.
– Κύριε Γεωργιάδη, όπως έχετε δηλώσει στόχος σας είναι να μετατρέψετε την Ελλάδα σε μια φιλικά επιχειρηματικά χώρα. Πώς θα το επιτύχετε;
Αυτό θα γίνει με την αλλαγή του τρόπου αδειοδότησης των επιχειρήσεων και με μείωση κατά τον μέγιστο δυνατό βαθμό της γραφειοκρατίας, άρα και του χρόνου. Με την αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα στην αξιολόγηση των φακέλων που λιμνάζουν στις δημόσιες υπηρεσίες. Με την ψηφιοποίηση της Τράπεζας Γης, για να ενισχύσουμε την οικοδομική δραστηριότητα που αποτελεί βασικό πυλώνα της ανάπτυξης. Φυσικά δεν μένουμε σε αυτά. Μέσα στο αναπτυξιακό νομοσχέδιο θα υπάρχουν και άλλες ρυθμίσεις, από συναρμόδια υπουργεία, με κεντρική κατεύθυνση να βελτιωθεί το επιχειρηματικό κλίμα.
Ο πρώτος στόχος είναι σε έναν χρόνο από σήμερα στην έκθεση της World Bank για το Doing Business, η Ελλάδα να έχει μια πολύ καλύτερη παρουσίαση. Πιστεύουμε ότι το Αναπτυξιακό νομοσχέδιο που θα παρουσιαστεί και θα ψηφιστεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες, αλλά και μια σειρά επόμενων νομοθετικών πρωτοβουλιών άλλων υπουργείων, θα συνθέσουν μια Ελλάδα που θα δείχνει ότι το επιχειρηματικό κλίμα στην Ελλάδα έχει βελτιωθεί. Άρα πρώτο milestone είναι να δούμε αυτή τη διαφορά καταμετρημένη στους διεθνείς δείκτες. Εάν αυτό το δούμε πάει να πει ότι έχουμε κάνει τη δουλειά μας και αυτό θα βοηθήσει τις επενδύσεις.
– Στους εθνικούς δείκτες, όπως είναι το ΑΕΠ και η απασχόληση, σε τι βάθος χρόνου θα γίνουν εμφανείς αυτές οι αλλαγές;
Στόχος είναι ο ρυθμός ανάπτυξης της χώρας να αυξηθεί σημαντικά. Θα θέλαμε να φθάσουμε σε ένα ποσοστό αύξησης του ΑΕΠ στο 4%. Δεν ξέρω αν θα το πετύχουμε τον πρώτο χρόνο, πάντως η διαφορά θα είναι εμφανής. Αυτό θα φανεί στον μέσο Έλληνα και σε επίπεδο απασχόλησης και όχι μόνο στον δείκτη ανεργίας, που ασφαλώς ενδιαφέρει, αλλά και στις καλύτερα αμειβόμενες δουλειές.
– Τι θα γίνει όμως στην περίπτωση που η παγκόσμια οικονομία, που βρίσκεται σήμερα σε αναστάτωση, εισέλθει σε έναν νέο κύκλο ύφεσης;
Κανείς δεν ξέρει τι θα γίνει. Εμείς έχουμε κάνει τους υπολογισμούς μας και δουλεύουμε βάσει αυτών. Αλλά όλοι οι υπολογισμοί εδράζονται σε μια λογική παγκόσμια κατάσταση. Αν αυτή μεταβληθεί άρδην τότε προφανώς και οι δικοί μας στόχοι τίθενται υπό την αίρεση αυτή.
Δεν σας κρύβω ότι με ανησυχεί η κατάσταση που διαμορφώνεται σε παγκόσμιο επίπεδο, γιατί είναι πολύ μπλεγμένη και σε πολλά και διαφορετικά μέτωπα. Από τις σχέσεις Ιαπωνίας – Νότιας Κορέας, από τις σχέσεις ΗΠΑ – Κίνας, από τις σχέσεις ΗΠΑ – Ιράν, το επικείμενο Brexit κ.λπ.. Όλα αυτά συνθέτουν ένα περίεργο κράμα στο οποίο θα πρέπει να προσαρμοστούμε και το οποίο παρακολουθούμε.
– Ας επανέλθουμε στον πρώτο στόχο σας που είναι η απλοποίηση π.χ. της αδειοδότησης των επιχειρήσεων με τη συμμετοχή ιδιωτών όπως είναι οι ελεγκτικές εταιρείες. Αυτό δεν σημαίνει επιπλέον κόστος για τις επιχειρήσεις;
Οι επιχειρήσεις θα στρέφονται στις ελεγκτικές εταιρείες μόνο στην περίπτωση που θα θέλουν να εισπράξουν γρηγορότερα τα χρήματά τους από το κράτος. Άρα εκεί το κόστος που θα πληρώσουν θα το παίρνουν πολλαπλάσια πίσω από την επιτάχυνση της διαδικασίας. Αν μια επιχείρηση περιμένει σήμερα να εισπράξει χρήματα 3-5 χρόνια, με τις αλλαγές που προωθούμε θα το κάνει μέσα σε μερικούς μήνες και το κόστος που θα πληρώσει σε μια ελεγκτική εταιρεία θα είναι αμελητέο μπροστά στο όφελος της επιτάχυνσης της διαδικασίας.
– Πόσα επενδυτικά σχέδια παραμένουν στα «συρτάρια”;
Είναι τουλάχιστον 1.500 επενδυτικά σχέδια, του Αναπτυξιακού νόμου και των Στρατηγικών Επενδύσεων, που παραμένουν στα συρτάρια. Υπάρχουν επενδύσεις 200-400 εκατ. ευρώ που είναι «κολλημένες» και δεν έχουν προχωρήσει καθόλου. Μιλάμε για αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ αν θα τα άθροιζες. Βέβαια δεν σημαίνει ότι μπορείς αύριο το πρωί να τις βάλεις όλες μπροστά. Διότι μια επένδυση που είχε προταθεί πριν από 5-6 χρόνια δεν σημαίνει ότι σήμερα μπορεί να υλοποιηθεί. Οφείλω, όμως, να πω πως σε γενικές γραμμές είμαι ευχαριστημένος από την ταχύτητα που έχει δείξει η Κυβέρνηση. Ήδη πάρα πολλοί επενδυτές έχουν έρθει σε επαφή με τις υπηρεσίες και με εμένα προσωπικά, διότι βλέπουν ότι υπάρχει πιθανότητα να πραγματοποιήσουν την επένδυσή τους.
– Μια τέτοια επένδυση, το «ξεμπλοκάρισμα” της οποίας αποτελεί βασικό στόχο για την Κυβέρνηση, είναι αυτή στο Ελληνικό. Τι απομένει για να ξεκινήσει η υλοποίηση της επένδυσης;
Είναι μια εβδομάδα κρίσιμη για την επένδυση στο Ελληνικό. Εάν όμως όλα πάνε με βάση τον σχεδιασμό που έχει γίνει θα έχουμε πέσει μέσα στους στόχους που είχαμε θέσει την πρώτη ημέρα που αναλάβαμε. Αυτό θα είναι ένα μεγάλο στοίχημα που θα έχει επιτευχθεί.
– Λεφτά υπάρχουν για να γίνει η επένδυση;
Εμείς μιλάμε με τη Lamda Development που θα μας δώσει τα λεφτά. Το τι γίνεται εσωτερικά στο επενδυτικό σχήμα και πώς η Lamda Development θα μοιράσει τα μερίδιά της είναι δικό της θέμα.
Λεφτά ως προς το να δοθεί η προκαταβολή των 330 εκατ. ευρώ ασφαλώς και υπάρχουν και ως προς του να γίνει το έργο, σίγουρα υπάρχουν. Όπως γνωρίζω όλες οι ελληνικές τράπεζες συμμετέχουν στη χρηματοδότηση του έργου. Παρά τις φήμες λοιπόν για το πρόβλημα ως προς την εύρεση κεφαλαίων, εμείς δεν έχουμε τέτοια ανησυχία.
– Εκτός από το Ελληνικό μια ακόμη μεγάλη επένδυση, αυτή στο Θριάσιο πεδίο, «λιμνάζει”. Γιατί;
Πρόκειται για ένα σύνθετο θέμα. Ο νόμος του κ. Χ. Σπίρτζη για την επένδυση στο Θριάσιο Ι ελέγχεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και περιμένουμε από τις Βρυξέλλες να βγάλουν τις αποφάσεις τους έως το τέλος του έτους για να ξέρουμε γιατί πράγμα μιλάμε.
Το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων δεν έχει εμπλοκή στη συγκεκριμένη επένδυση. Μας ενδιαφέρει όμως να γίνει μια πολύ μεγάλη επένδυση σε έναν πολύ κρίσιμο χώρο, αυτό των logistics. Αν γίνει και υπάρχουν ενδιαφερόμενοι επενδυτές, σε συνδυασμό με την επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά και των Εμπορευματοκιβωτίων εκεί σε συνδυασμό και με τις επενδύσεις στον σιδηροδρομικό σταθμό θα μπορούσαν να δημιουργήσουν στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής ένα πολύ μεγάλο μεταφορικό κόμβο που θα ήταν εξαιρετικά γόνιμος για την ελληνική οικονομία.
– Μπροστά σας έχετε και άλλα ανοικτά μέτωπα όπως τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά. Ποιος είναι ο σχεδιασμός;
Η διαδικασία για το Ναυπηγείο Σύρου προχωράει και περιμένουμε να ολοκληρωθεί. Είμαστε σε επαφή με τον επενδυτή, τον κ. Π. Ξενοκώστα, για να δούμε αν θα μπορέσει να πληρώσει γρηγορότερα τις υποχρεώσεις του παρελθόντος στους εργαζομένους. Γενικά το Ναυπηγείο Σύρου λειτουργεί αρκετά ικανοποιητικά. Βρισκόμαστε επίσης σε επαφή με την ONEX για το Ναυπηγείο της Ελευσίνας, για το οποίο μπορεί να έχουμε κάποιες κινήσεις μέσα στις επόμενες ημέρες.
Σχετικά με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, θέλουμε να λύσουμε τον Γόρδιο Δεσμό. Στο πλαίσιο αυτό γίνονται αλλεπάλληλες συσκέψεις με τον υπουργό Άμυνας, την ΕΤΑΔ και τον εκκαθαριστή, για να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός τον Ιανουάριο του 2020. Είμαστε αισιόδοξοι για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Βέβαια πρέπει να γίνουν κάποια πράγματα ακόμη, όπως να ξεκαθαρίσει το θέμα με τη χρήση της θάλασσας μπροστά από το Ναυπηγείο, τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων κτισμάτων όπου βρίσκονται τα υποβρύχια και με τον χώρο υποδοχής των προσφύγων. Για αυτά τα θέματα θα υπάρχουν σχετικές τροπολογίες στο Αναπτυξιακό Νομοσχέδιο.
– Να αναμένουμε εξελίξεις και στην Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ);
Σκοπός μας είναι να ξεκινήσει ο διαγωνισμός στις αρχές Σεπτεμβρίου. Είμαστε αρκετά αισιόδοξοι. Υπάρχουν αρκετοί ενδιαφερόμενοι και πιστεύουμε ότι αυτή τη φορά, ο τρίτος κατά σειρά διαγωνισμός που θα γίνει για την ΕΛΒΟ θα είναι και ο τυχερός. Η προηγούμενη Κυβέρνηση είχε επιχειρήσει δύο φορές να πουλήσει την εταιρεία. Ο δεύτερος διαγωνισμός σταμάτησε γιατί δεν υπήρχε ενδιαφερόμενος. Σήμερα υπάρχουν 6-7 ενδιαφερόμενοι επενδυτές. Φυσικά άλλο το ενδιαφέρον εδώ και άλλο το ενδιαφέρον στον διαγωνισμό όταν πρέπει να κατατεθεί η δεσμευτική προσφορά. Είμαστε όμως αρκετά αισιόδοξοι για την ΕΛΒΟ. Μετά την ΕΛΒΟ σειρά έχουν η ΕΑΒ και τα ΕΑΣ.
– Τις τελευταίες ημέρες είχατε επαφές και με τους τευτλοπαραγωγούς που συνεργάζονται με την ΕΒΖ. Τι ακριβώς συμβαίνει;
Πρόκειται για ένα πολύ σύνθετο και πολύπλοκο θέμα που μας κληροδότησε η προηγούμενη Κυβέρνηση. Πρώτον και κυριότερο διότι οι Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού ερευνά ζήτημα κρατικών ενισχύσεων από την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ και άρα είναι πολύ πιθανόν η χώρα να αναγκαστεί να επιστρέψει χρήματα πίσω. Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση φέρεται να είχε δώσει διαβεβαιώσεις στους τευτλοκαλλιεργητές ότι θα εξασφάλιζε την πληρωμή της φετινής παραγωγής τους. Το κράτος όμως δεν μπορεί να αγοράσει ζαχαρότευτλα.
Εμείς προσπαθούμε σε συνεργασία με το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης να βρούμε λύση για τους τευτλοπαραγωγούς. Αλλά η λύση πρέπει να είναι σύννομη και να έχει λογικό αποτέλεσμα για τους Έλληνες φορολογουμένους. Ψάχνουμε να βρούμε επενδυτές οι οποίοι θα έβρισκαν λογικό υπό κάποιους όρους να αγοράσουν την παραγωγή τους. Τις τελευταίες ημέρες έχουμε κάνει αλλεπάλληλες συναντήσεις με τους τευτλοπαραγωγούς και τον φερόμενο επενδυτή που εκείνοι υποστηρίζουν, τον κ. Fecker, και εκπροσώπους της Τράπεζας Πειραιώς για να βρούμε λύση. Δεν είναι εύκολο πάντως θέμα.
– Για το τέλος έχω αφήσει την υπόθεση της Creta Farms, όπου ο ρόλος σας στην υπογραφή του MoU μεταξύ Τραπεζών και μετόχων ήταν καθοριστικός. Ωστόσο τις τελευταίες ημέρες έχουν βγει στην επιφάνεια νέα προβλήματα.
Θεώρησα καθήκον μου για τους 800 εργαζόμενους, για ένα σημαντικό brand για την ελληνική οικονομία, για μια εταιρεία που έχει πάρει χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ως Κυβέρνηση να μην δείξουμε αδιαφορία. Με δική μου πρωτοβουλία έγινε η συνάντηση μετόχων, Τραπεζών και φθάσαμε στο περίφημο MoU που εξασφάλισε στην εταιρεία ακριβώς αυτά τα οποία ζήτησε. Factoring και την αύξηση των εγγυητικών επιστολών, σε αντάλλαγμα την επιστροφή των σημάτων και των πατεντών από την Κύπρο, κάτι το οποίο καθιστά την εταιρεία πολύ πιο ελκυστική στην εξεύρεση επενδυτού.
Αφού έγινε αυτό και ικανοποιήθηκε πλήρως το αίτημα της διοίκησης της Creta Farms με τη συμφωνία που υπογράψαμε στο υπουργείο Ανάπτυξης μετά από μερικές ημέρες η διοίκηση της εταιρείας ήρθε με ένα νέο αίτημα. Εκεί είπε ότι δεν επαρκούσε το factoring και οι εγγυητικές επιστολές αλλά χρειαζόταν και φρέσκο χρήμα.
Τώρα είμαστε σε μια διαδικασία να δούμε αν μπορούμε να βρούμε λύση στο επιπλέον αίτημα το οποίο έθεσε η διοίκηση της εταιρείας μετά το MoU που είναι η επιπλέον χρηματοδότηση. Αυτό είναι πιο σύνθετο θέμα, δεν είναι μια απλή απόφαση για τις τράπεζες, για αυτό ζητούν σχετικές εξασφαλίσεις από την εταιρεία και τους μετόχους. Την ώρα που μιλάμε οι μέτοχοι έχουν κάνει κάποια αντιπρόταση όχι όμως τις εξασφαλίσεις που ζητούσαν οι τράπεζες.
Το θέμα είναι ότι στο τέλος οι μέτοχοι θα αποφασίσουν αν η εταιρεία θα παραμείνει εν λειτουργία ή αν η εταιρεία θα κλείσει. Αυτοί είναι οι μέτοχοι, αυτοί πρέπει να πάρουν και την απόφαση. Εγώ συνεχίζω να παρέχω τις καλές μου υπηρεσίες. Σε γενικές γραμμές είμαι αισιόδοξος για την εταιρεία ότι θα βρεθεί επενδυτής είτε είναι ανοικτή είτε έχει κλείσει. Γιατί δεν αποκλείω να κλείσει η εταιρεία εάν δεν τα βρουν οι μέτοχοι με τις τράπεζες. Διότι αν πράγματι η εταιρεία έχει μείνει από ρευστό, άρα το αρχικό αίτημα δεν ήταν το πραγματικό, μπορεί να έχουμε και αρνητικές εξελίξεις.
Εγώ προτιμώ και θα ευχόμουν η όποια λύση να έρθει με την εταιρεία εν λειτουργία και όχι από μια εταιρεία που θα είναι κλειστή. Όμως, επαναλαμβάνω πως τις αποφάσεις αυτές τις παίρνει ο μέτοχος και όχι ο υπουργός.