Ενημερωτικός Κόμβος

Το σχόλιο της Δευτέρας – Το νέο ασφαλιστικό, οι πλατφόρμες και οι μάι ντάτα ημερίδες.

 

Επιμέλεια
Κωνσταντίνος Αντ. Κουλογιάννης
Πτυχιούχος Τ.Ε.Ι.
Λογιστής – Φοροτεχνικός

Μέλος της επιστημονικής ομάδας του Taxheaven

Καλημέρα και καλή εβδομάδα.

Πολλά και διάφορα συνέβησαν την εβδομάδα που πέρασε και θα προσπαθήσω σήμερα να σχολιάσω τα περισσότερα, ωστόσο πριν ξεκινήσω θα ήθελα να γνωρίζετε ότι οι απόψεις μου για όλα τα θέματα που εκφράζονται μέσω του «Σχολίου της Δευτέρας»  είναι καθαρά προσωπικές.

Είναι γνωστό φαντάζομαι σε όλους ότι το ασφαλιστικό για το οποίο έχει χυθεί πολύ μελάνι τα τελευταία 3 χρόνια, αλλάζει και μάλιστα αλλάζει αρκετά. Χθες ακούσαμε από τα πιο επίσημα χείλη και συγκεκριμένα από τον Υπ.Εργασίας αρκετές από τις διατάξεις που θα πλαισιώσουν το νέο ασφαλιστικό και οι οποίες κατά τη γνώμη μου κινούνται προς θετική κατεύθυνση.
– Οι εισφορές των ελ. επαγγελματιών και των λοιπών αυτοαπασχολούμενων δεν θα υπολογίζονται πια με βάση το εισόδημα, αλλά θα είναι σταθερές και θα κυμαίνονται σε 7 επίπεδα
:
 

  Ευρώ
  Μηνιαίως Ετησίως
Έως 5 έτη 126 1,512
Α επίπεδο 210 2,520
Β επίπεδο 252 3,024
Γ επίπεδο 302 3,624
Δ επίπεδο 362 4,356
Ε επίπεδο 435 5,220
ΣΤ επίπεδο 566 6,792

– Οι ελ. επαγγελματίες και οι αυτοαπασχολούμενοι θα μπορούν να επιλέξουν όποιο επίπεδο θέλουν με το πρώτο να είναι το ελάχιστο εφόσον βέβαια δεν είναι νέοι ελ. επαγγελματίες όπου εκεί θα μπορούν να καταβάλουν 126 ευρώ το μήνα.
– Για κάθε επίπεδο εισφορών οι ελ. επαγγελματίες
και οι αυτοαπασχολούμενοι θα ενημερώνονται για το ύψος της σύνταξης που θα πάρουν έτσι ώστε να υπάρχει κίνητρο για την επιλογή υψηλότερου επιπέδου.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής της Κυριακής από την έγκριτη δημοσιογράφο Ρούλα Σαλούρου, οι συντάξιμες αποδοχές μηνιαίως θα διαμορφώνονται ως εξής ανά κατηγορία :

  Σύνολο εισφορών  Συντάξιμες αποδοχές
  Μηνιαίως  
Έως 5 έτη 126  
Α επίπεδο 210 775
Β επίπεδο 252 930
Γ επίπεδο 302 1180
Δ επίπεδο 362 1485
Ε επίπεδο 435 1845
ΣΤ επίπεδο 566 2501


– Με την αποσύνδεση των εισφορών από το εισόδημα καταργούνται αρκετές δυσλειτουργίες του συστήματος, όπως η εκκαθάριση η οποία ταλαιπωρούσε τον ΕΦΚΑ, αλλά και εμάς κάθε χρόνο.
– Αλλάζει το ποσοστό μείωσης της σύνταξης των συνταξιούχων που θα απασχολούνται. Η μείωση της σύνταξης από το 60% θα πέσει στο 30% . – Οι αγρότες θα συνεχίσουν να πληρώνουν ότι και με το προηγούμενο καθεστώς (όπως είχε επισημάνει ο κόμβος :
Το ισχύον ειδικό ασφαλιστικό καθεστώς θα διατηρήσουν οι αγρότες).


Σημειώστε ότι από την στιγμή που αποσυνδέεται η εισφορά από το ύψος του εισοδήματος,  οι εισφορές για τον κλάδο υγείας θα είναι ίδιες για όλους αφού έτσι και αλλιώς όλοι τις ίδιες υπηρεσίες υγείας απολαμβάνουμε (η λέξη «απολαμβάνουμε» είναι αρκετά επιεικής). 

  Σύνολο εισφορών  Εισφορά σύνταξης Εισφορά υγείας σε χρήμα Εισφορά υγείας σε είδος 
  Μηνιαίως      
Έως 5 έτη 126 93 3 30
Α επίπεδο 210 155 5 50
Β επίπεδο 252 186 6 60
Γ επίπεδο 302 236 6 60
Δ επίπεδο 362 297 6 60
Ε επίπεδο 435 369 6 60
ΣΤ επίπεδο 566 500 6 60

 

Το νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή τον Ιανουάριο, όμως οι νέες εισφορές ενδεχομένως να ισχύσουν από τον Οκτώβριο όπως ανέφερε την περασμένη εβδομάδα ο υφ.Εργασίας Ν.Μηταράκης σε εκπομπή στην ΕΡΤ.

Δείτε εδώ τον Υπ.Εργασίας όπως μίλησε στην εκπομπή του Γ.Αυτιά στον ΣΚΑΙ.

Σε ό,τι αφορά στο ασφαλιστικό να θυμίσω επίσης ότι ο κόμβος την περασμένη εβδομάδα δημοσίευσε και τις υπόλοιπες αποφάσεις του ΣτΕ (ΣτΕ 1880/2019 και ΣτΕ 1888/2019)  με τις οποίες κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι διατάξεις των άρθρων 39,40,41  του ασφαλιστικού. [Δείτε εδώ το σχετικό άρθρο του κόμβου με τις περιλήψεις όλων των αποφάσεων του ΣτΕ]
Βέβαια, δεν δημοσιεύθηκαν μόνο από τον κόμβο οι αποφάσεις, όπως το συνηθίζει άλλωστε εδώ και χρόνια, τις αποφάσεις τις δημοσίευσε αμέσως μετά και άλλος ιστοχώρος που αντιγράφει τον κόμβο με τέτοια ταχύτητα που ούτε το μπαλάκι από τα σερβίς του Τσιτσιπά δεν πιάνει. Τώρα θα μου πεις σιγά τον πολυέλαιο. Εδώ πρώην στέλεχος του υπ. Οικονομικών αντέγραψε πλήρως όλο το φορολογικό αρχείο και τις καινοτομίες του κόμβου, αυτό σε πείραξε;

 

Τροποποιήσεις όμως δεν θα έχουμε μόνο στο ασφαλιστικό :

Γ. Βρούτσης: Το νέο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» θα αποτελέσει ένα ψηφιακό άλμα στο μέλλον. Πολύ φοβάμαι ότι το Εργάνη ΙΙ θα μας φορτώσει με περισσότερες υποχρεώσεις. Ελπίζω ο υπουργός να ακούσει τα αιτήματά μας και να μειώσει κάπως την ηλεκτρονική γραφειοκρατία.

 Μητρώο πραγματικών δικαιούχων

Ανεστάλη τελικά για 59 ημέρες (και όχι 40 όπως αναφέρει η ανακοίνωση  της ΓΓΠΣ) η λειτουργία της πλατφόρμας του Κεντρικού Μητρώου Πραγματικών δικαιούχων. Η ανακοίνωση της ΓΓΠΣ αναφέρει επίσης ότι η αναστολή γίνεται για λόγους συντήρησης καθώς και βελτίωσης της λειτουργικότητας του συστήματος.  Για την λειτουργικότητα να το καταλάβω, αφού ορισμένες περιπτώσεις πραγματικών δικαιούχων δεν μπορούσαν να καταχωρηθούν ορθά στην πλατφόρμα, για συντήρηση όμως γιατί; Η πλατφόρμα είναι πολύ νέα και αμφιβάλω εάν έχουν προλάβει να καταχωρηθούν αρκετά δεδομένα. 
Συνεπώς, αρχικά είχαμε παράταση, τώρα έχουμε αναστολή (πέναλτι δηλαδή), μετά τι θα ακολουθήσει; Μήπως σκοπεύουν να εγκαταστήσουν σύστημα VAR για να παρακολουθούν την ορθή καταχώρηση των στοιχείων;
Εγώ πάντως προτείνω πριν κάνουν οποιαδήποτε αλλαγή να ρίξουν μια ματιά και στις αντίστοιχες πλατφόρμες που λειτουργούν σε άλλα κράτη  και οι οποίες ούτε συντήρηση χρειάζονται, έχουν άψογη λειτουργικότητα, και έχουν και σαφείς οδηγίες για το πως καταχωρείται ο Πραγματικός δικαιούχος  (βλ. Ιρλανδία, Λουξεμβούργο, Γερμανία κ.λπ).
Και για να μην ξεχνιόμαστε, η αναστολή δόθηκε επισήμως με απόφαση [
132052 ΕΞ 2019 Αναστολή λειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος «Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων» του Υπουργείου Οικονομικών].
‘Ασχέτως βέβαια με την αναστολή της πλατφόρμας, μην ξεχνάτε ότι κάθε εταιρία πρέπει να τηρεί στην έδρα της το ειδικό μητρώο πραγματικών δικαιούχων πράγμα το οποίο επισημαίνει και η ανακοίνωση της ΓΓΠΣ. Το αναφέρω αυτό γιατί οι περισσότεροι έχουν εστιάσει στην ενημέρωση της πλατφόρμας του Κεντρικού Μητρώου χωρίς να φροντίζουν τα δεδομένα αυτά να τα τηρούν (στο ειδικό μητρώο) και στην έδρα πλαισιωμένα φυσικά με την απαραίτητη  γραφειοκρατική τεκμηρίωση.

 

 

 Ηλεκτρονικά Βιβλία – Μαι ντάτα (ποιος βιάζεται περισσότερο😉

Η μεγαλύτερη πλατφόρμα όλων των εποχών όπως εύστοχα επισήμανε ο Κ.Νιφορόπουλος στο Σχόλιο της Δευτέρας της 18ης Νοεμβρίου είναι φυσικά το My Data της ΑΑΔΕ. Ο διοικητής της ΑΑΔΕ την περασμένη εβδομάδα ανέφερε : «Το 2020 θα είναι έτος προσαρμογής για τα ηλεκτρονικά βιβλία». Ο προφήτης Δηλώσιος σε πρόσφατη συζήτηση που είχαμε προβλέπει καθυστερήσεις στην εφαρμογή των My Data. Σίγουρα δεν θα έρθουν τα Χριστούγεννα ούτε θα τα φέρει ο Αι Βασίλης. Η προφητεία λέει ότι θα προτιμήσουν το Πάσχα (σημειολογικά ίσως) και θα έχουν  αναδρομική εφαρμογή. Βρισκόμαστε ήδη ένα μήνα και κάτι πριν το τέλος του έτους και δεν βλέπω να υπάρχει καμία αναφορά ούτε να εισάγεται κάποιο νέο θεσμικό πλαίσιο σχετικά με την ηλεκτρονική τιμολόγηση.

Καλό θα ήταν να υιοθετήσουμε το πρότυπο της ηλεκτρονικής τιμολόγησης που έχει αναπτύξει η ευρωπαϊκή επιτροπή στο πλαίσιο του κανονισμού για την ηλεκτρονική τιμολόγηση των δημοσίων συμβάσεων και να μην θεσμοθετήσουμε κάποια δική μας πατέντα. Όσοι έχετε χρόνο, δείτε στους παρακάτω συνδέσμους τι ακριβώς αφορά αυτό το πρότυπο ηλεκτρονικής τιμολόγησης

https://ec.europa.eu/cefdigital/wiki/display/CEFDIGITAL/Obtaining+a+copy+of+the+European+standard+on+eInvoicing

https://ec.europa.eu/growth/single-market/public-procurement/digital/einvoicing_en

https://ec.europa.eu/cefdigital/wiki/display/CEFDIGITAL/European+legislation+on+eInvoicing

Σημείωση: Πέρα από την ηλεκτρονική τιμολόγηση, είναι γνωστό επίσης ότι για να λειτουργήσει το τεράστιο αυτό εγχείρημα της ΑΑΔΕ θα πρέπει οι εταίρες λογισμικού να τροποποιήσουν τα λογισμικά με τέτοιο τρόπο ώστε να κάνουν την ζωή λογιστών πιο εύκολη. Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι έχουν άμεσο οικονομικό όφελος από την εφαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων. Γι’ αυτό άλλωστε βλέπετε να γίνονται δεκάδες ημερίδες εδώ και καιρό. Φυσικά, θα δείτε ακόμη περισσότερες από τις εταιρίες λογισμικού τις επόμενες ημέρες. Πολλές από αυτές τις ημερίδες μάλιστα γίνονται υπό την αιγίδα της  ΠΟΦΕΕ της ΕΦΕΕΑ της ΕΦΕΕΘ αλλά και άλλων οργανώσεων που ανήκουν στην ΠΟΦΕΕ, με την χορηγία εταιριών λογισμικού.

Η χορηγία είναι ένας σημαντικός και κοινωφελής θεσμός. Το πρόβλημα ξεκινά, όταν ο χορηγός αποφασίζει ποιοι θα συμμετέχουν, αλλά και πότε θα γίνουν οι ημερίδες και όχι οι διοργανωτές. Γι’ αυτό ίσως και η Ομοσπονδία μας μερικές φορές το μαθαίνει τελευταία. Δεν θέλω όμως να είμαι αυστηρός. Ίσως η ΠΟΦΕΕ να μην διαχειρίζεται αυτές τις εκδηλώσεις γιατί απλά δεν μπορεί να τις διοργανώσει και να τις αναρτήσει στο site της, γιαυτό και βάζει τους χορηγούς της να το κάνουν. Και μην παρουσιαστεί κανείς κακοπροαίρετος να πει ότι τα site της ΠΟΦΕΕ και της ΕΦΕΕΑ δεν τα ενημερώνουν οι ίδιοι, γιατί εγώ βλέπω ότι  δυο τρεις αναρτήσεις τον χρόνο τις κάνουν. Τις υπόλοιπες τις κάνουν οι εταιρίες λογισμικού.
Τώρα θα μου πείτε γιατί μιλάω στον πληθυντικό, λες και είναι πολλές οι εταιρίες λογισμικού που συνεργάζονται στενά με την ΠΟΦΕΕ.


Ο κόμβος πάντως είμαι σε θέση να γνωρίζει ότι θα δώσει βήμα σε όλες τις εταιρίες λογισμικού (είτε διαφημίζονται στο Taxheaven είτε όχι) να προβάλλουν τις λύσεις που προτείνουν για το θέμα των ηλεκτρονικών βιβλίων.

Τέλος πάντων, είπαμε δεν θέλω να είμαι αυστηρός με την Ομοσπονδία μας η οποία τον τελευταίο καιρό «κατεβάζει» ένα σωρό προτάσεις για θέματα που μας αφορούν και για τις οποίες το ενδιαφέρον του κόμβου είναι έμπρακτο.  Όπως προκύπτει από το Δελτίο τύπου της ΠΟΦΕΕ στις 10 Σεπτεμβρίου, κατά την συνάντηση στελεχών της Ομοσπονδίας με τον υπ. Ανάπτυξης κο Άδωνι Γεωργιάδη, προτάθηκε στην ΠΟΦΕΕ να συνεργαστεί με την νομική σύμβουλο του υπουργείου, προκειμένου να γίνει νομοτεχνική επεξεργασία των θεμάτων που η  Ομοσπονδία προκρίνει για θεσμική μεταρρύθμιση.  Δεν γνωρίζω (εκτός εάν δεν έχει προλάβει η ΠΟΦΕΕ να ενημερώσει και πάλι το site της)  εάν άδραξε την ευκαιρία που της δόθηκε από τον υπουργό και δούμε σύντομα σε διάταξη νόμου, κάποια από τα θέματα – αιτήματα της Ομοσπονδίας που αφορούν την θεσμική και όχι μόνο κατοχύρωση του επαγγέλματός μας.

■  Προϋπολογισμός

Μιας και μιλάμε όμως για ηλεκτρονικά βιβλία, στον προϋπολογισμό που κατατέθηκε στην βουλή [Κατατέθηκε στη Βουλή ο Προϋπολογισμός για το οικονομικό έτος 2020] δεν είδα καμία αναφορά για το θέμα αυτό. Θα περίμενα ειδικά στο τμήμα που αναφέρεται στην φοροδιαφυγή να αναφερθεί κάτι όπως γινόταν μήνες τώρα από τον Πρωθυπουργό αλλά και άλλα πρόσωπα του Οικονομικού επιτελείου.

Για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής το βασικό κείμενο που έχει προστεθεί στον προϋπολογισμό αναφέρει :  

Καταπολέμηση φοροδιαφυγής

• Η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, η μείωση της παραοικονομίας και η διεύρυνση της φορολογικής βάσης είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να μειωθούν περαιτέρω τα φορολογικά βάρη στους πολίτες που είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών εί¬ναι αποδεδειγμένα το πιο αποτελεσματικό μέτρο σε αυτή την κατεύθυνση. Για αυτό το σκοπό θεσμοθετείται αυξημένος συντελεστής 30% κατά τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής. Η προσπάθεια αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής δεν είναι άλλωστε υπόθεση αποκλειστικά και μόνο του κράτους. Αφορά ολόκληρη την κοινωνία και ιδίως τους φορολογούμενους πολίτες, η κινητοποίηση των οποίων σε συνδυασμό με τη μείωση των φορολογικών συντελεστών την οποία ενσωματώνει ο προϋπολογισμός του 2020, δημιουργεί το απαραίτητο πλαίσιο περιορισμού της φοροδιαφυγής και εξασφάλισης πρόσθετου δημοσιονομικού χώρου, που θα χρησιμοποιηθεί στα επόμενα έτη για τον περαιτέρω περιορισμό των φορολογικών βαρών και την αύξηση των κοινωνικών δαπανών.

• Ρύθμιση της ηλεκτρονικής αγοράς στοιχημάτων μέσω διασύνδεσης των ηλεκτρονικών και φορολογικών συστημάτων, που θα οδηγήσει σε φορολογική συμμόρφωση και αύξηση εσόδων.

Στην αύξηση των εσόδων όμως θα συμβάλουν και άλλοι παράγοντες σύμφωνα με την έκθεση του προϋπολογισμού :

Αύξηση εσόδων από ακίνητη περιουσία
• Η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών με βάση τις πραγματικές
αξίες, θα συμβάλει στην αύξηση του ύψους των εσόδων σε ιδιοκτησίες
συγκεκριμένων περιοχών της χώρας που τώρα το επίπεδο των αντικειμενικών
αξιών είναι αρκετά χαμηλότερο έναντι της εμπορικής αξίας, καθώς και σε
περιοχές της χώρας με πολύ υψηλή αξία ακινήτων (πολυτελείς
παραθεριστικές περιοχές), που ως τώρα δεν λαμβάνονταν υπόψη. Αυτή η
παρέμβαση θα δώσει τη δυνατότητα για περαιτέρω μείωση των βαρών στους
πολίτες που κατέβαλαν δυσανάλογα υψηλούς φόρους ακίνητης περιουσίας.

• Η ενίσχυση των ελέγχων σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων
(π.χ. AirBnB)
θα συμβάλει θετικά στην αύξηση των φορολογικών εσόδων.

 Και άλλες παρατάσεις

Άλλη μια πλατφόρμα που η συμπλήρωσή της πήρε παράταση είναι αυτή που αφορά την υποβολή των χρηματοοικονομικών καταστάσεων στην ΤτΕ. [Δείτε εδώ : Παράταση υποβολής χρηματοοικονομικών καταστάσεων στην ΤτΕ]. Για να είμαι δίκαιος και εδώ είχε βάλει το χεράκι της η ΠΟΦΕΕ.  [ΠΟΦΕΕ: Αίτημα για μεταφορά της καταληκτικής ημερομηνίας υποβολής ισολογισμών στην Τράπεζα της Ελλάδος ]

Ανακοινώσεις για παρατάσεις είχαμε επίσης :

Παρατείνονται έως 31.12.2020 οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ για τα νησιά Λέρο, Λέσβο, Κω, Σάμο και Χίο
Παρατείνεται το υφιστάμενο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας για ακόμη τέσσερις μήνες Δυνατότητα υποβολής τροποποιητικών δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (Πόθεν Έσχες) για Βουλευτές, Υπουργούς, δικαστικούς κ.λπ.

■  Πετρέλαιο θέρμανσης

Την περασμένη εβδομάδα δόθηκε στην δημοσιότητα και η απόφαση για την χορήγηση επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης. [Η απόφαση Α.1404/2019  Χορήγηση επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης για την χειμερινή περίοδο 2019/2020 και καθορισμός του ύψους, των δικαιούχων, των προϋποθέσεων και της διαδικασίας χορήγησης αυτού]

Ταυτόχρονα άνοιξε και η σχετική πλατφόρμα για τις αιτήσεις, ενώ ακολούθως δόθηκαν και οι απαραίτητες διευκρινήσεις μέσω των Συχνών ερωτήσεων – απαντήσεων από την ΑΑΔΕ [

Συχνές ερωτήσεις-απαντήσεις Επίδομα πετρελαίου θέρμανσης ]

■  Επισημάνσεις – Σ.Ο.Σ.

Αυτοκίνητο φοιτητή με πινακίδες κυκλοφορίας κράτους-μέλους της ΕΕ που οδηγείται στη χώρα μας από τον πατέρα του 

Υποβολή συμπληρωματικών δηλώσεων αγροτών λόγω επιδοτήσεων

Συγγραφικά δικαιώματα συνταξιούχων – Υποχρεώσεις στον ΕΦΚΑ και στην εφορία

 ⥢⥤

■  Ενδιαφέρουσες αποφάσεις της ΔΕΔ 

 

ΔΕΔ 330/2019 Οι τόκοι προνομιούχων μετοχών αποτελούν μέρισμα για τις ανάγκες της φορολογίας εισοδήματος. Δεν εκπίπτουν ως δαπάνη από την εταιρία που τους καταβάλει

Mε βάση την ερμηνεία που έχει δοθεί από τη Διοίκηση, (ΠΟΛ.1042/2015) η απόληψη τόκων, ως απόδοση των προνομιούχων μετοχών που αποκτούν οι κάτοχοί τους, αποτελεί σε κάθε περίπτωση μέρισμα, χωρίς να εξετάζεται εάν οι προνομιούχες μετοχές συμμετέχουν στα κέρδη της εταιρείας ή όχι. Η θέση αυτή βασίσθηκε στο γεγονός ότι η απόδοση των προνομιούχων μετοχών, ανεξαρτήτως του τρόπου με τον οποίο υπολογίζεται (τόκοι, μέρισμα, κλπ.) θεωρείται ότι απορρέει από τη μετοχική σχέση που συνδέει τους κατόχους των μετοχών με την ανώνυμη εταιρεία, δεδομένου ότι οι προνομιούχες μετοχές δεν συνίστανται σε έντοκη απαίτηση αλλά ουσιαστικά συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο.

Επειδή,η έκτακτη Γενική Συνέλευση των μετόχων της προσφεύγουσας εταιρείας αποφάσισε στις 28.02.2012 την τροποποίηση του καταστατικού της προβλέποντας τη δυνατότητα να εκδώσει προνομιούχες μετοχές χωρίς δικαίωμα ψήφου και παρέχοντας στους κατόχους αυτών το δικαίωμα απόληψης τόκου χωρίς να συμμετέχουν στα κέρδη της εταιρείας,αλλά υπολογιζόμενος ο τόκος αυτός επί του ονομαστικού κεφαλαίου των προνομιούχων μετοχών (σχετ. ΦΕΚ Τεύχος Ανωνύμων Εταιρειών – Εταιρειών Περιορισμένης Ευθύνης και Γενικού Εμπορικού Μητρώου)

Κατόπιν όλων των ανωτέρω και σύμφωνα με όσα διατυπώθηκε με την ΠΟΛ.1042/2015 εγκύκλιο, αλλά και με την ΔΕΑΦΒ ΕΞ 2015/12.10.2015,ότι δηλαδή οι τόκοι προνομιούχων μετοχών αποτελούν για τις ανάγκες της φορολογίας εισοδήματος μέρισμα. Επειδή, έχουν εκδοθεί οι αριθ.2157/2017 και 3289/2017 απορριπτικές αποφάσεις της υπηρεσίας μας για το ίδιο ακριβώς θέμα, που αφορούσε τα φορολογικά έτη 2015 και 2016 αντίστοιχα.

 

  ΔΕΔ 2754/2019 Συντάξεις πηγής Ελλάδος που καταβάλλονται σε φορολογικό κάτοικο Ελβετίας από προηγούμενη εργασία

Στο εισόδημα αλλοδαπής προέλευσης που αποκτάται από φορολογικό κάτοικο Ελλάδας και για το οποίο η Ελλάδα δεν έχει δικαίωμα φορολόγησης, βάσει ισχύουσας ΣΑΔΦ, δεν επιβάλλεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης. Η εισφορά αλληλεγγύης συνιστά φόρο, ο οποίος εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου I των ΣΑΦΔ που έχει συνάψει η Ελλάδα και με τις 56 χώρες, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και η Ελβετία. Όπως προαναφέρθηκε, στο εισόδημα ημεδαπής προέλευσης (σύνταξη) που αποκτάται από φορολογικό κάτοικο αλλοδαπής (Ελβετίας) και για το οποίο η Ελλάδα δεν έχει δικαίωμα φορολόγησης, βάσει της ισχύουσας ΣΑΔΦ, δεν επιβάλλεται ειδική εισφορά αλληλεγγύης. Κατόπιν τούτων, ο ισχυρισμός το προσφεύγοντος σχετικά με την επιβολή ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης κρίνεται βάσιμος και γίνεται αποδεκτός κατά το μέρος που αφορά: (α) τον υπολογισμό φόρου για τα εισοδήματα (συντάξεις) και (β) την επιβολή έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης στο μέτρο που παρακρατήθηκε από τα εισοδήματα από συντάξεις καθώς και στο μέτρο που υπολογίστηκε επ’ αυτών για το φορολογικό έτος 2017, και την επιστροφή ως αχρεωστήτως καταβληθέντος κάθε σχετικού με τον ως άνω φόρο ποσό που έχει ήδη παρακρατηθεί.


 
ΔΕΔ 911/2019 Βεβαίωση του ΟΔΙΕ – Τα κέρδη που πραγματοποιήθηκαν από τη συμμετοχή στα παιχνίδια της ΟΠΑΠΑΕ δύνανται να ληφθούν υπόψη για κάλυψη τεκμηρίων

Η βεβαίωση κερδών στην οποία αναγράφεται και η παρακράτηση φόρου που έγινε από τα κέρδη που πραγματοποιήθηκαν από τη συμμετοχή του φορολογούμενου στα παιχνίδια της « Ο.Π.Α.Π. Α.Ε.» δύνανται σύμφωνα με τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 19 του ΚΦΕ να ληφθούν υπόψη για την κάλυψη ή των περιορισμό της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης του φορολογουμένου, αφού όμως μειωθούν με το ποσό που κατέβαλε κατά τη διάρκεια της χρήσης για τη συμμετοχή του στα παιχνίδια αυτά.

  ΔΕΔ 2844/2019 Ενάσκηση επικαρπίας – Φορολόγηση του κυρίου του ακινήτου
 

Επειδή, με την ΠΟΛ.1135/2010 με την οποία κοινοποιήθηκαν τα άρθρα του ν.3842/2010 (ΦΕΚ 58Α’), όσον αφορά τις διατάξεις του άρθρου 8 – λοιπές διατάξεις, αναφέρονται τα εξής: «… 2.Με την παραγρ. 2 του άρθρου αυτού αντικαταστάθηκε το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 20 του ΚΦΕ. Με την τροποποίηση αυτή, καταργείται η φορολόγηση του εισοδήματος από ακίνητα που αποκτούν τα πρόσωπα στα οποία έχει μεταβιβαστεί με οριστικό συμβόλαιο το ενοχικό δικαίωμα ενάσκησης επικαρπίας.
Στην περίπτωση αυτή, ανεξάρτητα από τη σύνταξη ή μη συμβολαίου μεταβίβασης του ενοχικού δικαιώματος ενάσκησης επικαρπίας κάποιου ακινήτου σε τρίτο πρόσωπο, το εισόδημα αυτού εξακολουθεί να αποκτά ο κύριος ή ο επικαρπωτής του ακινήτου.
Οι διατάξεις αυτές, σύμφωνα με την περίπτωση α’ της παραγράφου 1 άρθρου 92 του ίδιου νόμου, έχουν εφαρμογή για τα εισοδήματα που αποκτώνται από 1/1/2010 και μετά. Διευκρινίζεται, ότι οι οικείες διατάξεις εφαρμόζονται ανεξάρτητα από το χρόνο που συντάχθηκε το συμβόλαιο μεταβίβασης του δικαιώματος ενάσκησης επικαρπίας (πριν ή μετά την 1/1/2010)».


 

 

Το ξέρατε ότι:   Το ΦΠΑ που εισέπραξε το Ελληνικό κράτος το 2018 έφτασε το ποσό των 16,2 δις ευρώ και αποτελεί το 33% των συνολικών εσόδων του κράτους

 

 ⥢⥤

 

■  Διάλειμμα   

Εκλογές ΟΕΕ

ΟΕΕ: Ανακοίνωση για εβδομάδα ταμειακών ενημερώσεων

Προοδευτικοί Οικονομολόγοι – 15 προτάσεις για το ΟΕΕ

(Upd) Εκλογές ΟΕΕ: Οι υποψήφιοι των συνδυασμών για την ανάδειξη των μελών της ΣτΑ και των Τοπικών Διοικήσεων

Εντάξει σταματήστε την γκρίνια. Το διάλειμμα δεν είναι μόνο για τις εκλογές…

Γελοιογραφίες με νόημα.

 Γνωμοδοτήσεις Σ.ΛΟ.Τ.   

 

ΣΛΟΤ 2327/2019 Καταχώριση παγίων και λογιστικός χειρισμός αυτών για συμβάσεις χρηματοδοτικής ή λειτουργικής μίσθωσης

Τα οχήματα που αποκτά η εταιρεία μισθώσεων αυτοκινήτων, θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να καταχωριστούν ως «Μεταφορικά μέσα» και όχι ως αποθέματα, είτε προσωρινά, εάν η μίσθωση είναι χρηματοδοτική, είτε μέχρι την διαγραφή τους, η οποία θα επέλθει με την πώληση των οχημάτων στους μισθωτές λειτουργικής μίσθωσης ή με την επιστροφή τους στην εταιρεία από την οποία αγοράστηκαν ή με την τυχόν απώλεια ή καταστροφή τους.

ΣΛΟΤ 2275/2019 Υποχρέωση τήρησης καρτελών αποθήκης

Από τις διατάξεις του ν. 4308/2014, δεν προκύπτει η υποχρέωση τήρησης βιβλίου (αρχείου) αποθήκης, ή καρτελών αποθήκης. Το γεγονός ότι ο νόμος δεν επιβάλλει νομική υποχρέωση για τήρηση «Βιβλίου Αποθήκης» συνάγεται, τόσο από σχετική ρητή αναφορά στην αιτιολογική έκθεση αυτού, όσο και από το ότι στις οικείες διατάξεις (άρθρο 5) εξειδικεύεται με σαφήνεια ο τρόπος εκπλήρωσης της γενικής υποχρέωσης για την διακίνηση των αποστελλόμενων και παραλαμβανόμενων αποθεμάτων, καθώς και για τις δικλίδες ασφαλείας που πρέπει να τηρούνται, ως προς την τεκμηρίωση της αξιοπιστίας των πράξεων αυτών.
Έτσι, στις παραγράφους 8 έως και 12 του άρθρου 5 του ως άνω νόμου, καθορίζονται οι ελάχιστες προϋποθέσεις για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων της οντότητας, αναφορικά με την παρακολούθηση της διακίνησης των αποθεμάτων. Συγκεκριμένα ορίζεται, ότι οι υποχρεώσεις αυτές εκπληρώνεται, όταν τηρούνται με τάξη, πληρότητα και ορθότητα τα παραστατικά στοιχεία διακίνησης, ή τα τιμολόγια πώλησης, ή οι αποδείξεις λιανικής πώλησης, που εκδίδονται ή λαμβάνονται για τις διακινήσεις των αγαθών, ώστε η οντότητα να είναι σε θέση να τεκμηριώνει οποτεδήποτε και, σε κάθε περίπτωση ελεγκτικών επαληθεύσεων, τις πράξεις αυτές.
Συνεπώς, από τα ανωτέρω προκύπτει, ότι δεν γεννάται υποχρέωση ενημέρωσης ή τήρησης ιδιαίτερου αρχείου για τα διακινούμενα αγαθά κατά ποσότητα ή και αξία («Βιβλίο Αποθήκης»).

ΣΛΟΤ 2193/2019 Λογιστική παρακολούθηση υποκαταστήματος αλλοδαπής

Το υποκατάστημα αλλοδαπής που λειτουργεί στην χώρα μας με ελληνικό ΑΦΜ και υποχρεωτικά με λογιστική αυτοτέλεια (ν. 4308/2014), παραλαμβάνει πρώτες ύλες και υλικά από την έδρα (Βέλγιο) με μοναδικό σκοπό την συναρμολόγησή τους σε έτοιμα προϊόντα και την, εν συνεχεία, αποστολή τους πίσω στην έδρα. Οι πρώτες ύλες και τα υλικά, δεν θα τιμολογούνται, από την έδρα (Βέλγιο) και θα αποστέλλονται στο υποκατάστημα, από το οποίο θα παρακολουθούνται, για διαχειριστικούς λόγους, μόνο κατά ποσότητα. Το υποκατάστημα θα τιμολογεί προς το κεντρικό μόνο το κόστος συναρμολόγησης και θα στέλνει εκκαθάριση των αναλωθεισών πρώτων υλών.
Οι συναλλαγές μεταξύ της έδρας και του υποκαταστήματος θα παρακολουθούνται στον λογαριασμό 48 «Λογαριασμοί συνδέσμου με τα υποκαταστήματα» (ΕΓΛΣ), ή στον λογαριασμό 81 «Δοσοληπτικοί λογαριασμοί υποκαταστημάτων αυτοτελούς παρακολούθησης» (Ε.Λ.Π.).

 

 ⥢⥤

 Λοιπές φορολογικές και άλλες σημαντικές αποφάσεις   

Απαλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας οχημάτων σε ανάπηρους πολίτες
 

Αφορά απάντηση σε ερώτημα του Βουλευτή κ. Β. Κεγκέρογλου για απαλλαγή στα τέλη κυκλοφορίας οχημάτων σε ανάπηρους πολίτες για οχήματα με κυλινδρισμό κινητήρα μέχρι και 2650κ.εκ. και 3650κ.εκ., οι ανάπηροι με πλήρη παράλυση των κάτω άκρων ή αμφοτερόπλευρο ακρωτηριασμό αυτών με ποσοστό αναπηρίας 80 % και άνω ή 100% αντίστοιχα.

Η απόφαση : ΔΕΕΦ Β 1148879 ΕΞ 2019 Σχετικά με τη χορήγηση απαλλαγών από τέλη κυκλοφορίας οχημάτων που ανήκουν σε αναπήρους


Δράσεις για την καταπολέμηση της Λαθρεμπορίας στα καύσιμα

Σκοπός η προμήθεια υπολογιστικού περιβάλλοντος που θα αναλύει τα δεδομένα που παραλαμβάνονται από τα συστήματα εισροών / εκροών και με εντοπισμό της θέσης (GPS) κατά την διακίνηση των καυσίμων με σκοπό την επιτήρηση της αποθήκευσης και διακίνησης των καυσίμων  και τη διενέργεια στοχευμένων ελέγχων τόσο σε πραγματικό χρόνο όσο και εκ των υστέρων.

Η απόφαση :112442/2019 Λαθρεμπόριο καυσίμων – Αύξηση της επιχειρησιακής ικανότητας του ελεγκτικού μηχανισμού ως προς την προληπτική και κατασταλτική αντιμετώπιση του φαινομένου της λαθρεμπορίας



Έκδοση πράξεων εκτιμώμενου προσδιορισμού ΕΝΦΙΑ στα νομικά πρόσωπα τα οποία δεν υπέβαλαν δήλωση στοιχείων ακινήτων τα έτη 2013 και 2014 και για τα οποία δεν έχει εκδοθεί πράξη διοικητικού προσδιορισμού ΕΝΦΙΑ

Για το έτος 2014 εκδίδεται φόρος ΕΝΦΙΑ ( μεγαλύτερος του 5€ ) στα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, τα οποία κατά την 1η Ιανουαρίου έτους 2014 δεν είχαν προβεί σε διακοπή εργασιών και δεν υπέβαλαν δήλωση στοιχείων ακινήτων τα έτη 2013 και 2014.

Η απόφαση :Α.1419/2019 Τύπος και περιεχόμενο της πράξης εκτιμώμενου προσδιορισμού του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) νομικών προσώπων και οντοτήτων.


19-11-2019 Προστασία πρώτης κατοικίας – Καταργείται η υποχρέωση προσκόμισης εντύπου υπολογισμού αξίας γηπέδου στα εκτός σχεδίου πόλης
 

Η απόφαση : 117839/2019 Τροποποίηση του καταλόγου των δικαιολογητικών που συνυποβάλλονται υποχρεωτικά με την αίτηση του άρθρου 72 του ν. 4605/2019

 

Μερικές ακόμα

ΔΕΦΚ Α 1135497 ΕΞ 2019 Απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ ημιτελών κτισμάτων ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα για ιδιοχρησία

  412/2019 Σχετικά με την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία

105540 ΕΞ 2019 Νομοθετική ρύθμιση περί υποχρεωτικού συμψηφισμού χρηματικών απαιτήσεων δημοσίου και ιδιωτών σε κάθε διαχειριστική περίοδο

  Α.1421/2019 Καταστροφή αποθεμάτων παλαιών ενσήμων ταινιών φορολογίας καπνού.


 

Το ξέρετε ότι : Οι φοροαπαλλαγές (όσες έχουν απομείνει) στην φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων κόστισαν μόνο 1,5 δις ευρώ το 2018; Αντίστοιχα οι φορολογικές απαλλαγές των νομικών προσώπων κόστισαν 714 εκ. ευρώ. 

 

 ⥢⥤

 

Το ξέρετε ότι : Οι συνολικές φοροαπαλλαγές σε όλες τις κατηγορίες των φόρων (εισόδημα, κεφάλαιο,ΦΠΑ,χαρτόσημο, ΕΦΚ, κ.λπ) κόστισαν 9 δις περίπου το 2018;



 

 Εργατικά – Ασφαλιστικά

 

Προσοχή !!! Αμειβόμενοι με τίτλο κτίσης – Νέες διευκρινίσεις από τον ΕΦΚΑ

ΕΔΟΕΑΠ: Παράταση υποβολής ΑΚΑ-ΑΚΕ, ΑΚΕΕΔ, ΑΚΕ χωρίς ΑΚΑ

Γ. Βρούτσης: «Δίνουμε πρόσβαση σε παροχές και υπηρεσίες υγείας σε 245.000 ασφαλισμένους του ΕΦΚΑ που είχαν διακοπεί άδικα και παράτυπα» 

Υποθέσεις C-609/17 και C-610/17 Ελάχιστες προδιαγραφές ασφάλειας και υγείας όσον αφορά την οργάνωση του χρόνου εργασίας – Οδηγία 2003/88/ΕΚ – Άρθρο 7 – Δικαίωμα ετήσιας άδειας μετ’ αποδοχών διάρκειας τουλάχιστον τεσσάρων εβδομάδων – Άρθρο 15 – Ευνοϊκότερες για την προστασία της ασφάλειας και της υγείας των εργαζομένων διατάξεις του εθνικού δικαίου και συλλογικές συμβάσεις – Ανικανότητα προς εργασία του εργαζομένου, λόγω ασθενείας, κατά τη διάρκεια περιόδου ετήσιας άδειας μετ’ αποδοχών – Απόρριψη του αιτήματος περί μεταφοράς της ετήσιας άδειας όταν η μη μεταφορά δεν συνεπάγεται τη μείωση της διάρκειας της ετήσιας άδειας κάτω του ορίου των τεσσάρων εβδομάδων

Συγκρότηση Ομάδας Εργασίας Εργοσήμου και Τίτλου Κτήσης

Δ.ΑΣΦ./362/1401448/2019 Ασφάλιση στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) των προσώπων που αμείβονται με Παραστατικά Παρεχόμενων Υπηρεσιών (τίτλο κτήσης – πρώην απόδειξη επαγγελματικής δαπάνης)

Φ20114/οικ.36299/Δ16.906/2019 Τροποποίηση Καταστατικών διατάξεων του πρ. Τομέα Επικουρικής Ασφάλισης Χημικών του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης του Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π.

 

 

Το ξέρατε ότι : To 2018 οι τελωνειακές αρχές καταλόγισαν πρόστιμα 247,5 εκ. ευρώ σε 10497 υποθέσεις;
 

 

 ⥢⥤

 

 Λοιπές ειδήσεις

 Πρότυπη δίκη στο ΣτΕ για τις περικοπές στις συντάξεις των ν. 4051/2012 και 4093/2012 και για την κατάργηση των δώρων εορτών και του επιδόματος αδείας

 ΔΠΑ 1029/2019 – Αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας για μεταβίβαση ακινήτου και ληξιπρόθεσμες οφειλές προς ΔΟΥ

 5,8 δις οφειλών εντάχθηκαν στη ρύθμιση των 120 δόσεων της ΑΑΔΕ

 ΑΑΔΕ – Εντοπισμός αδήλωτων πωλήσεων μέσω διαδικτύου

 Σύλληψη εφοριακών και ιδιώτη για χρηματισμό προς διευθέτηση φορολογικών υποχρεώσεων

 Tax Flash: Νέα Οδηγία της ΕΕ για την αναδιάρθρωση των εταιριών εντός της ενιαίας αγοράς

 Διασυνοριακές μετατροπές, συγχωνεύσεις και διασπάσεις εταιριών – Νέα Οδηγία εξέδωσε η ΕΕ

 

Το ξέρατε ότι :Από τους ελέγχους που έγιναν μέσα στο 2018 (από ΔΟΥ, ΚΕΜΕΠ, ΚΕΦΟΜΕΠ) σε 544 υποθέσεις βεβαιώθηκαν 1.17 δις ευρώ πρόστιμα, προσαυξήσεις και φόροι;

 

 ⥢⥤

 

 Αποφάσεις δικαστηρίων

 ΣτΕ 1882/2019 Συνταγματικώς επιτρεπτή η σύσταση του Ε.Φ.Κ.Α. και την ένταξη σ’ αυτόν των υφιστάμενων φορέων κύριας κοινωνικής ασφαλίσεως

 ΣτΕ 1619/2019 Εξωλογιστικός προσδιορισμός αποτελεσμάτων πτωχευμένης εταιρίας – Πρόσκληση σε σύνδικο πτώχευσης – Μη ανταπόκριση του συνδίκου στην προαναφερθείσα πρόσκληση της φορολογικής αρχής


ΣτΕ 1367/2019 Αναγνώριση του χρόνου της στρατιωτικής υπηρεσίας για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος με ασφάλιση σε δύο φορείς (ΙΚΑ-ΤΕΒΕ)

 ΣτΕ 1296/2019 Δεν επιτρέπεται να απορριφθεί η αίτηση διαγραφής φορολογούμενου από το Μητρώο συνεπεία της παραίτησής του από το διοικητικό συμβούλιο για μόνο τον (τυπικό) λόγο ότι δεν προσκομίζονται στοιχεία δημοσιότητας

ΣτΕ 1390/2019 Οι τυχόν δικαστικές αποφάσεις που εκδίδονται για τα προσωρινά φύλλα ελέγχου αποτελούν προσωρινό δεδικασμένο και δεν επηρεάζουν την κύρια δίκη

Yπόθεση C-400/18 Φόρος προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ) – Απαλλαγές – Παροχές υπηρεσιών οι οποίες πραγματοποιούνται από ανεξάρτητες ενώσεις προσώπων – Υπηρεσίες παρεχόμενες στα μέλη και στα μη μέλη

ΣτΕ 1212/2019 Φορολογική κατοικία – Χωριστές δηλώσεις – Βάρος απόδειξης – Η εξέταση του αιτήματος μεταβολής της φορολογικής κατοικίας συζύγου δεν μπορεί να συναρτάται με τις δηλώσεις των παρελθόντων φορολογικών ετών 

 ⥢⥤

 

 Άρθρα…. 

Άρθρα Η αρχή της αναδρομικής εφαρμογής της ηπιότερης κυρώσεως, ως προς τις φορολογικές παραβάσεις της εκδόσεως και λήψεως εικονικών στοιχείων 

Φορολογικές Υποχρεώσεις εβδομάδος 

 

Καλή συνέχεια.

Υ.Γ. Στο πόλεμο κατά της γραφειοκρατίας κάνουμε δειλά δειλά βηματάκια….[Διασύνδεση της ΑΑΔΕ με το Μητρώο Πολιτών – Σε λειτουργία από 1η Δεκεμβρίου]

 

 

Πηγή: Taxheaven