Γιατί πάλι ο λογιστής πρέπει να βγάλει τα κάστανα απ’ τη φωτιά;
Κωνσταντίνος Δημ. ΓραβιάςΠτυχιούχος Οικον. Παν/μίου ΠειραιάΛογιστής – φοροτεχνικόςΜέλος της επιστημονικής ομάδας του TAXHEAVENΕσχάτως, άλλο ένα πρόβλημα ήρθε να προστεθεί στην ήδη μακροσκελή λίστα των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε στο χώρο μας, αλλά και στην ήδη επιβαρυμένη καθημερινότητά μας. Πλέον στο επάγγελμά μας δεν έχουμε να υπερακοντίσουμε μόνο την οικονομική δυσπραγία και όλα τα αρνητικά επακόλουθα της συνεχόμενης κρίσης που ταλανίζει την ελληνική κοινωνία, αλλά και την προχειρότητα από την πλευρά των υπηρεσιακών παραγόντων σε μια σειρά από ζητήματα που, ενίοτε —εκεί είναι και το τραγικό— δεν άπτονται της επαγγελματικής μας δραστηριότητας. Τα φαινόμενα αυτά ολοένα και πληθαίνουν και δυστυχώς για μας δεν εντοπίζονται μόνο στα προβλήματα που αφορούν αμιγώς στο κομμάτι της δουλειάς μας (πολυνομία, συνεχόμενες αλλαγές, ασαφείς οδηγίες, κ.λπ.), καθώς και των συναλλαγών μας με το taxis (βλ. προβλήματα με τις εφαρμογές της Α.Α.Δ.Ε.), αλλά και σε διάφορα άσχετα με το επάγγελμά μας ζητήματα. Ένα τρανό παράδειγμα αποτελεί το ζήτημα του εντοπισμού των πιθανά ανασφάλιστων 1.151 εκατομμυρίων οχημάτων και το τρόπου με τον οποίο το Υπουργείο Οικονομικών και η Α.Α.Δ.Ε. χειρίστηκαν το μείζον αυτό θέμα.Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Από το έτος 2013, με τον νόμο 4141/2013 ψηφίστηκε μια διάταξη που προέβλεπε αυστηρές ποινές για όσους κυκλοφορούν με ανασφάλιστα οχήματα. Σαφώς και επικροτώ τη βούληση του νομοθέτη, αφού θεωρώ απαράδεκτο το γεγονός να οδηγεί κάποιος ένα όχημα δίχως να είναι ασφαλισμένο. Τα πράγματα όπως αντιλαμβάνεται ο καθένας από μας γίνονται ακόμη πιο σοβαρά όταν τέτοια ανασφάλιστα οχήματα εμπλέκονται σε τροχαία ατυχήματα ή δυστυχήματα. Συνεπώς, για μένα ήταν πολύ σωστή η θεσμοθέτηση των σχετικών ποινών από πολλές απόψεις. Από και πέρα έγιναν οι σχετικές προσπάθειες εντοπισμού των ανασφάλιστων οχημάτων, ενημερώθηκαν προφανώς οι αρμόδιες υπηρεσίες, οι ασφαλιστικές εταιρείες και το κέντρο πληροφοριών, έστειλαν διάφορα αρχεία μεταξύ τους, τροποποιήθηκαν οι υπουργικές αποφάσεις δημιουργήθηκε και το ειδικό παράβολο και τελικά, φτάσαμε στην κοινοποίηση ενός δελτίου τύπου από την Α.Α.Δ.Ε. Σύμφωνα μ΄αυτό το δελτίου τύπου, μιλάμε για έναν μεγάλο αριθμό πιθανά ανασφάλιστων οχημάτων, πράγμα που σημαίνει πως και οι ίδιες οι υπηρεσίες του υπουργείου εικάζουν πως είναι ανασφάλιστα, αφού προφανώς δεν είναι σε θέση να γνωρίζουν με βεβαιότητα τον ακριβή αριθμό των οχημάτων αυτών. Από τη μικρή έρευνα που έκανα, το μεγαλύτερο ποσοστό ειδοποιήσεων αφορά σε οχήματα που είτε είχαν τεθεί σε ακινησία, είτε είχαν κλαπεί ή είχαν δοθεί για απόσυρση ή ανακύκλωση μέσω της γνωστής διαδικασίας ή είχαν μεταβιβαστεί, δηλαδή για οχήματα που όντως δεν είχαν υποχρέωση ασφάλισης και για τα οποία οι φορολογούμενοι είχαν προβεί σε όλες τις νόμιμες διαδικασίες που απαιτούνταν. Επίσης είδαμε ειδοποιητήρια ακόμη και σε πεθαμένους! Άραγε κανείς από τους αρμόδιους δεν είχε σκεφτεί ότι ενδεχομένως θα υπάρχουν και τέτοιες περιπτώσεις μέσα σε αυτό τον αριθμό των οχημάτων; Μήπως έπρεπε πριν την αποστολή των ειδοποιήσεων να γίνει και ένας τελικός ενδελεχής έλεγχος έτσι ώστε μέσω της «κρησάρας» να ξεχωρίσει η ήρα από το στάρι; Ας συνεχίσουμε όμως με κάποια εύλογα ερωτήματα:i. Γιατί καθυστέρησε τόσα χρόνια αυτή η διαδικασία και φτάσαμε τώρα, μετά από τέσσερα χρόνια από την ψήφιση του νόμου για να γίνουν όλα αυτά, αλλά να γίνουν και με τόσα λάθη; Ποιοι ευθύνονται;ii. Είναι τόσο δύσκολο τα συναρμόδια υπουργεία να βρουν επιτέλους έναν τρόπο ώστε να έχουν τα ορθά δεδομένα στα συστήματά τους για τα οχήματα της χώρας; iii. Στην ΠΟΛ. 1033/2016 έτσι όπως ισχύει μετά την τροποποίησή της από την ΠΟΛ.1078/2017 αναφέρονται τα εξής: «Η Δ.ΗΛΕ.Δ. αποστέλλει ειδοποιητήρια επιστολή στους
ιδιοκτήτες των τυχόν ανασφάλιστων οχημάτων, είτε με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο,
είτε στην ηλεκτρονική θυρίδα μηνυμάτων TaxisNet,
είτε στην τελευταία δηλωθείσα από
αυτούς, στη φορολογική διοίκηση, ταχυδρομική διεύθυνση, με την οποία
τους ειδοποιεί ότι σε συγκεκριμένη ημερομηνία (ημερομηνία διασταύρωσης)
εντοπίσθηκε το όχημά τους ανασφάλιστο και για τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν
κατά περίπτωση». Θα λάβουν άραγε και ταχυδρομικά οι παραπάνω
φορολογούμενοι τη σχετική επιστολή ή οι υπηρεσιακοί παράγοντες προτίμησαν την
εύκολη και απλή —γι΄αυτούς— λύση; Ίσως έκαναν την εξής σκέψη: «Θα
στείλουμε τις ειδοποιήσεις με μήνυμα στη θυρίδα TAXISnet
και με e-mail και από κει και πέρα ας ενημερωθούν οι
ενδιαφερόμενοι από τους φοροτεχνικούς τους». Απλά και άκοπα για το υπουργείο, όπως συνηθίζεται άλλωστε…iv. Για όλη αυτή την ταλαιπωρία που θα υποστούν και τις εργατοώρες που θα χάσουν όσοι φορολογούμενοι έλαβαν κακώς τέτοια ειδοποιητήρια, από ποιον θα αποζημιωθούν; v. Γιατί μονίμως πρέπει οι φορολογούμενοι να προσέρχονται ξανά και
ξανά στις διάφορες δημόσιες υπηρεσίες επειδή αυτές δεν μπορούν να βρουν
τις λύσεις μόνες τους; vi. Για τις εργατοώρες που θα χάσουμε εμείς οι φοροτεχνικοί για να
εξηγήσουμε στους πελάτες μας όλα τα παραπάνω, εν μέσω μάλιστα τόσο
φορτωμένης περιόδου, ποιός θα μας αποζημιώσει; vii. Πότε επιτέλους θα σταματήσει αυτό το γελοίο παιχνίδι
μετακύλισης ευθυνών των υπευθύνων από τις πλάτες τους προς όλους εμάς
τους λογιστές; viii. Ως πότε θα καλούμαστε να βγάζουμε τα κάστανα από τη φωτιά; Θα μπορούσα να συνεχίσω την καταγραφή των ερωτημάτων, όμως πραγματικά δεν έχω τη διάθεση να το πράξω. Το μόνο που θα σημειώσω είναι ότι αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί. Ας αναλάβουν τις ευθύνες τους όλοι όσοι ευθύνονται για τα λανθασμένα ειδοποιητήρια, όπως κι εμείς πληρώνουμε πρόστιμα σε κάθε περίπτωση που υποβάλλουμε μια δήλωση εκπρόθεσμα, κ.λπ. Επειδή όμως είναι ουτοπικό αυτό που ζητώ —ζούμε στην Ελλάδα— και εξαιτίας του γεγονότος ότι είναι πάρα πολλά τα λάθη και ο κόσμος πρέπει να ενημερωθεί, ας φροντίσουν όσοι δημιούργησαν όλο αυτό το κομφούζιο να δώσουν τον απαιτούμενο χρόνο στους πολίτες να αντιδράσουν. Αφού δεν μπορεί δυστυχώς να γίνει κάτι άλλο…
ιδιοκτήτες των τυχόν ανασφάλιστων οχημάτων, είτε με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο,
είτε στην ηλεκτρονική θυρίδα μηνυμάτων TaxisNet,
είτε στην τελευταία δηλωθείσα από
αυτούς, στη φορολογική διοίκηση, ταχυδρομική διεύθυνση, με την οποία
τους ειδοποιεί ότι σε συγκεκριμένη ημερομηνία (ημερομηνία διασταύρωσης)
εντοπίσθηκε το όχημά τους ανασφάλιστο και για τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν
κατά περίπτωση». Θα λάβουν άραγε και ταχυδρομικά οι παραπάνω
φορολογούμενοι τη σχετική επιστολή ή οι υπηρεσιακοί παράγοντες προτίμησαν την
εύκολη και απλή —γι΄αυτούς— λύση; Ίσως έκαναν την εξής σκέψη: «Θα
στείλουμε τις ειδοποιήσεις με μήνυμα στη θυρίδα TAXISnet
και με e-mail και από κει και πέρα ας ενημερωθούν οι
ενδιαφερόμενοι από τους φοροτεχνικούς τους». Απλά και άκοπα για το υπουργείο, όπως συνηθίζεται άλλωστε…iv. Για όλη αυτή την ταλαιπωρία που θα υποστούν και τις εργατοώρες που θα χάσουν όσοι φορολογούμενοι έλαβαν κακώς τέτοια ειδοποιητήρια, από ποιον θα αποζημιωθούν; v. Γιατί μονίμως πρέπει οι φορολογούμενοι να προσέρχονται ξανά και
ξανά στις διάφορες δημόσιες υπηρεσίες επειδή αυτές δεν μπορούν να βρουν
τις λύσεις μόνες τους; vi. Για τις εργατοώρες που θα χάσουμε εμείς οι φοροτεχνικοί για να
εξηγήσουμε στους πελάτες μας όλα τα παραπάνω, εν μέσω μάλιστα τόσο
φορτωμένης περιόδου, ποιός θα μας αποζημιώσει; vii. Πότε επιτέλους θα σταματήσει αυτό το γελοίο παιχνίδι
μετακύλισης ευθυνών των υπευθύνων από τις πλάτες τους προς όλους εμάς
τους λογιστές; viii. Ως πότε θα καλούμαστε να βγάζουμε τα κάστανα από τη φωτιά; Θα μπορούσα να συνεχίσω την καταγραφή των ερωτημάτων, όμως πραγματικά δεν έχω τη διάθεση να το πράξω. Το μόνο που θα σημειώσω είναι ότι αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί. Ας αναλάβουν τις ευθύνες τους όλοι όσοι ευθύνονται για τα λανθασμένα ειδοποιητήρια, όπως κι εμείς πληρώνουμε πρόστιμα σε κάθε περίπτωση που υποβάλλουμε μια δήλωση εκπρόθεσμα, κ.λπ. Επειδή όμως είναι ουτοπικό αυτό που ζητώ —ζούμε στην Ελλάδα— και εξαιτίας του γεγονότος ότι είναι πάρα πολλά τα λάθη και ο κόσμος πρέπει να ενημερωθεί, ας φροντίσουν όσοι δημιούργησαν όλο αυτό το κομφούζιο να δώσουν τον απαιτούμενο χρόνο στους πολίτες να αντιδράσουν. Αφού δεν μπορεί δυστυχώς να γίνει κάτι άλλο…
Πηγή: Taxheaven