ΔΕΔ – Χρόνος έκδοσης στοιχείων από λογιστή – φοροτεχνικό
-> Ιστορικό υπόθεσηςΜε την υπ’ αριθ…. /2017 Πράξη Επιβολής Προστίμου του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ………….. επιβλήθηκε σε βάρος του προσφεύγοντα πρόστιμο συνολικού ποσού 30.000,00 € για το φορολογικό έτος 2015 σύμφωνα με την εφαρμογή διατάξεων των ν. 4308/2014 και ν.4174/2013.Η προσβαλλόμενη Πράξη Επιβολής Προστίμου του άρθρου 54 του ν. 4174/2013, φορολογικού έτους 2015 εκδόθηκε επί τη βάσει των διαπιστώσεων της από 16-12-2016 Έκθεσης Μερικού Ελέγχου εφαρμογής των διατάξεων του ν. 4308/2014 (Ε.Λ.Π.) & 4174/13 (Κ.Φ.Δ.) της Υπηρεσίας Ερευνών & Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων Αττικής (Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.) για την περίοδο 01/01/2015-01/10/2015.Ο έλεγχος κατόπιν εφαρμογής διατάξεων των ν. 4308/2014 (Ε.Λ.Π) και ν. 4174/2013 που ακολούθησε διαπίστωσε την:1) Μη έκδοση 205 (διακοσίων πέντε) Τ.Π.Υ. ή άλλου φορολογικού στοιχείου αξίας, αξίας μικρότερης των 5.000,00 ευρώ εκάστη, συνολικής αποκρυβείσας αξίας 51.195,06 ευρώ, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 8,12 και 13 του Ν. 4308/2014 (Ε.Λ.Π.) &2) Μη έκδοση 61 (εξήντα ενός) Τ.Π.Υ. ή άλλου φορολογικού στοιχείου άγνωστης αξίας, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 8,12 και 13 του Ν. 4308/2014 (Ε.Λ.Π.).Συγκεκριμένα Συνεργείο Ελέγχου της Υπηρεσίας Ερευνών & Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.) Αττικής, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της, βάσει της με αριθ……………..εντολής ελέγχου, μετέβη την 01-10-2015 στα επί της οδού……… γραφεία, όπου βρίσκεται η έδρα του φορολογούμενου με αντικείμενο εργασιών Λογιστής – Φοροτεχνικός, προκειμένου να διαπιστώσει την ορθή εφαρμογή των διατάξεων του Ν. 4308/2014 (Ε.Λ.Π.).
-> Η προσφυγή Ο φορολογούμενος λογιστής – φοροτεχνικός άσκησε ενδικοφανή προσφυγή ζητώντας την ακύρωση του προστίμου για τους εξής λόγους:1. Εσφαλμένη ερμηνεία των διατάξεων του άρθρ. 11 του Ν. 4308/2014 αναφορικά με τον χρόνο έκδοσης φορολογικών στοιχείων από Λογιστή -Φοροτέχνη2. Παράνομη και εσφαλμένη η αγνόηση των εκδοθέντων φορολογικών στοιχείων από διαφορετική σειρά ,τα δεδομένα των οποίων δηλώθηκαν νομίμως και εμπροθέσμως με την οικεία περιοδική δήλωση Φ.Π.Α.3. Επιβλήθηκε εσφαλμένο πρόστιμο για τις ανωτέρω παραβάσεις,4. Υπήρχαν συμφωνητικά -συμβάσεις με τους πελάτες.5. Ο προσφεύγων είναι μέλος του Δ.Σ στην εταιρεία «…..».6. Για την εταιρεία…. δεν κατατέθηκε ποτέ η Α.Π.Δ.-> Τα αιτιολογικά της Δ.Ε.Δ. για την απόρριψη της ενδικοφανούς προσφυγής
Επειδή με στην ΠΟΛ.1252/20.11.2015 της ΓΓΔΕ αναφέρεται ότι η μη έκδοση ή ανακριβής έκδοση φορολογικών στοιχείων (παρ. 1 περ. θ’), μετά την κατάργηση της περίπτωσης θ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 54, με την περίπτωση β1 της παραγράφου 3 του άρθρου 3 του ν. 4337/2015 (έναρξη ισχύος 17.10.2015), για τις παραβάσεις της μη έκδοσης ή ανακριβούς έκδοσης αποδείξεων λιανικής πώλησης ή επαγγελματικών στοιχείων που διαπράχθηκαν από τις 17.10.2015 και μετά δεν επιβάλλονται αυτοτελή πρόστιμα.Επειδή οι παραβάσεις για τον προσφεύγοντα διαπιστώθηκαν στις 01/10/2015 ήτοι πριν από την θέση σε ισχύ των διατάξεων του Ν.4337/2015.
Αυτά είναι τα κάτωθι:• Τ.Π.Υ. από Η/Υ με Α/Α από Νο1/2-1-2015 έως και No 198/30-11-2015 (υπενθυμίζεται ότι στον έλεγχο 1/10/2015 θεωρήθηκε το υπ’ αρ. 112 Τ.Π.Υ.).• Τ.Π.Υ. από Η/Υ σειράς Α, με Α/Α από Νο1/30-1-2015 έως και Νο36/1-11-2015 (υπενθυμίζεται ότι στον έλεγχο 1/10/2015 θεωρήθηκε το υπ’ αρ. Α 20 Τ.Π.Υ.).• Τ.Π.Υ. από χειρόγραφο στέλεχος αθεώρητο, σειράς Β με Α/Α από Νο1 έως και Νο50 (από 1/7/2015 έως και 14/7/2015), συμπληρωμένο ολόκληρο.• Τ.Π.Υ. από χειρόγραφο στέλεχος αθεώρητο, σειράς Β με Α/Α από Νο51 έως και Νο 100 (από 14/7/2015 έως και 14/7/2015), συμπληρωμένο μέχρι και τον αριθμό 52.• Τ.Π.Υ. από χειρόγραφο στέλεχος αθεώρητο, σειράς Γ με Α/Α από Νο1 έως Νο50, συμπληρωμένο μέχρι και το No 11 (από 1-7-2015 έως 1-7-2015). Ο έλεγχος θεώρησε το υπ’ αρ. 12 Τ.Π.Υ.Επειδή τα ως άνω φορολογικά στοιχεία που εκδόθηκαν από διαφορετική σειρά (ΤΠΥ Σ Β’& Γ’), ο έλεγχος τα αγνόησε, διότι δεν παραδόθηκαν σε αυτόν την 1/10/2015 κατά την ημέρα του ελέγχου αλλά προσκομίστηκαν εκ των υστέρων, και οι ελεγκτές της ΥΕΔΔΕ θεωρούν ότι εκδόθηκαν μετά την έναρξη του ελέγχου.Επειδή όμως επεδόθη στον προσφεύγοντα η υπ’άριθ …………πρόσκληση προσκόμισης βιβλίων και στοιχείων με την οποία ζητήθηκαν από τον έλεγχο όλα τα φορολογικά στοιχεία εσόδων της ελεγχόμενης επιχείρησης από 1/1/2015-1/10/2015,στην οποία ανταποκρίθηκε και προσκόμισε στην ορισθείσα από τον έλεγχο ημερομηνία (18-12- 2015) μεταξύ των άλλων και τα εκδοθέντα Τ.Π.Υ σειρά Β’ (52 στοιχεία )& σειρά Γ'(11 στοιχεία), ως αναφέρονται πιο πάνω.Επειδή ότι ο προσφεύγων περιέλαβε τα Τ.Π.Υ. των σειρών Β και Γ στις αντίστοιχες δηλώσεις Φ.Π.Α..Από το συσχετισμό των στοιχείων που αναφέρονται στον Πίνακα 1 (σελ. 9) της έκθεσης ελέγχου τα ΤΠΥ Σ Β’& Γ’ που θεωρούνται ως εκδοθέντα έχουν ως εξής:
|
ΕΝΩΝΥΜΙΑ |
(ΤΠΥ) Σ. Β ‘ |
(ΤΠΥ) Σ Γ’ |
ΠΟΣΟ |
1 |
|
1/1.7.2015 |
|
369,00 |
2 |
|
|
1/1.7.2015 |
246,00 |
3 |
|
2/1.7.2015 |
|
369,00 |
4 |
|
|
2/1.7.2015 |
369,00 |
5 |
|
3/1.7.2015 |
|
369,00 |
6 |
|
|
3/1.7.2015 |
246,00 |
7 |
|
4/1.7.2015 |
|
369,00 |
8 |
|
|
4/1.7.2015 |
369,00 |
9 |
|
5/1.7.2015 |
|
246,00 |
10 |
|
|
5/1.7.2015 |
184,50 |
11 |
|
6/1.7.2015 |
|
369,00 |
12 |
|
|
6/1.7.2015 |
369,00 |
13 |
|
7/1.7.2015 |
|
369,00 |
14 |
|
|
7/1.7.2015 |
246,00 |
15 |
|
8/1.7.2015 |
|
184,50 |
16 |
|
|
8/1.7.2015 |
123,00 |
17 |
|
9/1.7.2015 |
|
369,00 |
18 |
|
|
9/1.7.2015 |
184,50 |
19 |
|
10/1.7.2015 |
|
369,00 |
20 |
|
|
10/1.7.2015 |
123,00 |
21 |
|
11/1.7.2015 |
|
369,00 |
22 |
|
|
11/1.7.2015 |
61,50 |
23 |
|
12/1.7.2015 |
|
369,00 |
24 |
|
13/1.7.2015 |
|
369,00 |
25 |
|
14/1.7.2015 |
|
369,00 |
26 |
|
15/1.7.2015 |
|
ΑΚΥΡΟ |
27 |
|
16/1.7.2015 |
|
246,00 |
28 |
|
17/1.7.2015 |
|
246,00 |
29 |
|
18/1.7.2015 |
|
184,50 |
30 |
|
19/1.7.2015 |
|
369,00 |
31 |
|
20/1.7.2015 |
|
369,00 |
32 |
|
21/1.7.2015 |
|
369,00 |
33 |
|
22/1.7.2015 |
|
369,00 |
34 |
|
23/1.7.2015 |
|
246,00 |
35 |
|
24/1.7.2015 |
|
369,00 |
36 |
|
25/1.7.2015 |
|
369,00 |
37 |
|
26/1.7.2015 |
|
369,00 |
38 |
|
27/1.7.2015 |
|
369,00 |
39 |
|
28/1.7.2015 |
|
369,00 |
40 |
|
29/1.7.2015 |
|
270,60 |
41 |
|
30/1.7.2015 |
|
246,00 |
42 |
|
31/1.7.2015 |
|
369,00 |
43 |
|
32/1.7.2015 |
|
369,00 |
44 |
|
33/1.7.2015 |
|
369,00 |
45 |
|
34/1.7.2015 |
|
369,00 |
46 |
|
35/1.7.2015 |
|
246,00 |
47 |
|
36/1.7.2015 |
|
246,00 |
48 |
|
37/13.7.2015 |
|
246,00 |
49 |
|
38/13.7.2015 |
|
246,00 |
50 |
|
39/13.7.2015 |
|
369,00 |
51 |
|
40/13.7.2015 |
|
246,00 |
52 |
|
41/13.7.2015 |
|
246,00 |
53 |
|
42/13.7.2015 |
|
246,00 |
54 |
|
43/13.7.2015 |
|
246,00 |
55 |
|
44/13.7.2015 |
|
369,00 |
56 |
|
45/13.7.2015 |
|
246,00 |
57 |
|
46/13.7.2015 |
|
369,00 |
58 |
|
47/14.7.2015 |
|
184,50 |
59 |
|
48/14.7.2015 |
|
184,50 |
60 |
|
49/14.7.2015 |
|
246,00 |
61 |
|
50/14.7.2015 |
|
246,00 |
Να σημειωθεί ότι ο έλεγχος δεν συμπεριέλαβε στην ως άνω κατάσταση τα εκδοθέντα από τον προσφεύγοντα Τ.Π.Υ.ΣΒ’ (No 51 και No 52),των οποίων έχει προσκομίσει φωτοαντίγραφα ο προσφεύγων στην εν λόγω ενδικοφανή προσφυγή και είναι τα εξής:- -Τ.Π.Υ Σ. Β 51/14.07.2015 ποσού 246,00 ευρώ- – Τ.Π.Υ Σ. Β’52/14.07.2015 ποσού 184,50 ευρώΕκ των ανωτέρω αθροιστικά προκύπτουν τα εξής1) Τ.Π.Υ Σ Β’&Γ’ 31 Χ369,00 = 11.439,00 ευρώ2) « 20 Χ 246,00=4.920,00 ευρώ 3) « 7 Χ 184,50 =1.291,50 ευρώ4) Τ.Π.Υ Σ Γ 2 Χ 123,00 = 1 246,00ευρώ5) Τ.Π.Υ Σ Β’ Χ 270,60 = 1 Χ 270,60ευρώ6 )Τ.Π.Υ Σ Γ’ 61,50 = (1) 61,50ευρώ7) Ένα ΑΚΥΡΟΣυνολικά 63 φορολογικά στοιχεία συνολικής αξίας 18.228,60 ευρώ Επειδή υπάρχει πλήρης περιγραφή των ονομάτων πελατών της ελεγχομένης τα οποία περιγράφονται στο σώμα της έκθεσης της Υ.Ε.Δ.Δ.Ε. που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της έκθεσης αυτής.Από τα ανωτέρω συνάγεται ότι ο προσφεύγων δεν εξέδωσε τελικά 142 Τ.Π.Υ συνολικής αξίας 32.966,46 ευρώ και 61 Τ.Π.Υ άγνωστης αξίαςΕπειδή κατά τα λοιπά οι διαπιστώσεις του ελέγχου, καταγράφονται στην από 16-12-2016 Έκθεση Ελέγχου Εφαρμογής των διατάξεων του ν.4174/2013(Κ.Φ.Δ) και Ν.4308/2014 της Υπηρεσίας Ερευνών & Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων Αττικής (Υ.Ε.Δ.Δ.Ε.), επί της οποίας εδράζεται η προσβαλλόμενη απόφαση , κρίνονται βάσιμες, αποδεκτές και πλήρως αιτιολογημένες.ΑποφασίζουμεΤην μερική αποδοχή της από 19.07.2017 και με αριθμό πρωτοκόλλου ενδικοφανούς προσφυγής του……………Η οριστική φορολογική υποχρέωση του υπόχρεου με βάση την παρούσα απόφαση διαμορφώνεται ως εξής:Φορολογικό έτος 2015: 1) Μη έκδοση 142 (εκατόν σαράντα δύο) Τ.Π.Υ. ή άλλου φορολογικού στοιχείου αξίας, αξίας μικρότερης των 5.000,00 ευρώ εκάστη, συνολικής αποκρυβείσας αξίας 32.966,46 ευρώ, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 8,12 και 13 του Ν. 4308/2014 (Ε.Λ.Π.) &2) Μη έκδοση 61 (εξήντα ενός) Τ.Π.Υ. ή άλλου φορολογικού στοιχείου άγνωστης αξίας, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 8,12 και 13 του Ν. 4308/2014 (Ε.Λ.Π.).Πρόστιμο άρθρου 54 παρ. 1 θ’ και 2γ’ Ν.4174/2013: 30.000,00 €___________________Σημείωση TAXHEAVENΣτη συγκεκριμένη Δ.Ε.Δ. θίγονται δύο σημαντικά ζητήματα: α) Μετά την
κατάργηση της περίπτωσης θ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 54, με την
περίπτωση β1 της παραγράφου 3 του άρθρου 3 του ν. 4337/2015 (έναρξη
ισχύος 17.10.2015), για τις παραβάσεις της μη έκδοσης ή ανακριβούς
έκδοσης αποδείξεων λιανικής πώλησης ή επαγγελματικών στοιχείων που
διαπράχθηκαν από τις 17.10.2015 και μετά, ισχύει το άρθρο 58Α του ΚΦΔ.Σύμφωνα λοιπόν με τις διατάξεις του άρθρου 58Α παρ.1 του Ν.4174/2013 ορίζεται ότι:«Για
παραβάσεις σχετικές με τον φόρο προστιθέμενης αξίας οι οποίες
διαπιστώνονται κατόπιν ελέγχου, επιβάλλονται τα ακόλουθα πρόστιμα:1.
«Σε περίπτωση μη έκδοσης φορολογικού στοιχείου ή έκδοσης ή λήψης
ανακριβούς στοιχείου για πράξη που επιβαρύνεται με ΦΠΑ, επιβάλλεται
πρόστιμο πενήντα τοις εκατό (50%) επί του φόρου που θα προέκυπτε από το
μη εκδοθέν στοιχείο ή επί της διαφοράς, αντίστοιχα.Το πρόστιμο αυτό
δεν μπορεί να είναι κατώτερο, αθροιστικά ανά φορολογικό έλεγχο, των
διακοσίων πενήντα (250) ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι
υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος και των πεντακοσίων
(500) ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης
διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.Σε περίπτωση διαπίστωσης, στο
πλαίσιο μεταγενέστερου ελέγχου, εκ νέου διάπραξης της ίδιας παράβασης,
εντός πενταετίας από την έκδοση της αρχικής πράξης, επιβάλλεται πρόστιμο
εκατό τοις εκατό (100%) επί του φόρου που θα προέκυπτε από το μη
εκδοθέν στοιχείο ή επί της διαφοράς, αντίστοιχα, το οποίο δεν μπορεί να
είναι κατώτερο, αθροιστικά ανά φορολογικό έλεγχο, των πεντακοσίων (500)
ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης
απλογραφικού λογιστικού συστήματος και των χιλίων (1.000) ευρώ, σε
περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού
λογιστικού συστήματος.Στην περίπτωση κάθε επόμενης ίδιας
παράβασης στο πλαίσιο μεταγενέστερου ελέγχου εντός πενταετίας από την
έκδοση της αρχικής πράξης, επιβάλλεται πρόστιμο διακόσια τοις εκατό
(200%) επί του φόρου που θα προέκυπτε από το μη εκδοθέν στοιχείο ή επί
της διαφοράς, αντίστοιχα, το οποίο δεν μπορεί να είναι κατώτερο,
αθροιστικά ανά φορολογικό έλεγχο, των χιλίων (1.000) ευρώ, σε περίπτωση
που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού
συστήματος και των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, σε περίπτωση που ο
φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού
συστήματος».β) Σχετικά με τον χρόνο έκδοσης τιμολογίου για συνεχιζόμενη υπηρεσία, σύμφωνα με την ΠΟΛ.1003/31.12.2014 έτσι όπως έχει τροποποιηθεί, ισχύουν τα ακόλουθα:
τιμολόγιο εκδίδεται μέχρι τη 15η ημέρα του επόμενου μήνα από τη λήξη της
περιόδου στην οποία μέρος της σχετικής αμοιβής καθίσταται απαιτητό για τα αγαθά
ή τις υπηρεσίες που έχουν παρασχεθεί ή το μέρος του έργου που έχει ολοκληρωθεί.
11.2.4 Διευκρινίζεται ότι για την υποχρέωση έκδοσης τιμολογίου για συνεχιζόμενη
υπηρεσία (π.χ. διδασκαλία συγκεκριμένων μαθημάτων, παροχή υπηρεσιών τήρησης λογιστικών αρχείων από το φοροτέχνη-λογιστή, κλπ.) το κρίσιμο στοιχείο είναι το εάν ο
πωλητής, βάσει σύμβασης ή της συνήθους επιχειρηματικής πρακτικής δύναται να
απαιτήσει/διεκδικήσει πληρωμή για το μέρος των αγαθών ή υπηρεσιών που έχει
προσφέρει ή το έργο που έχει παράξει.
Η
αναφορά στο νόμο σε «μέρος της αμοιβής που καθίσταται απαιτητό για τα
αγαθά ή τις υπηρεσίες που έχουν παρασχεθεί ή το μέρος του έργου που έχει
ολοκληρωθεί», υποδηλώνει ότι, βάσει της σχετικής σύμβασης (προφορικής ή
έγγραφης) των δύο μερών, γίνεται δεκτή τμηματική ολοκλήρωση της
υπηρεσίας. Η περίπτωση αυτή δεν πρέπει να συγχέεται με την περίπτωση
στην οποία:α) έχει συμφωνηθεί να καταβάλλεται χωρίς να συνδέεται με
την πρόοδο της παροχής υπηρεσίας ή του έργου, στην έναρξη ή στη διάρκεια
της σχετικής περιόδου, ποσό ή ποσά έναντι του συνολικού τιμήματος
(προκαταβολή), ακόμη και μέχρι πλήρους εξόφλησης του τιμήματος, καιβ) έχει συμφωνηθεί ότι η υπηρεσία ή το έργο ολοκληρώνεται στο τέλος της σχετικής περιόδου.