Φορολογική μεταχείριση χρεωστικών ομολόγων που εκδίδονται από πιστωτικούς συνεταιρισμούς που λειτουργούν ως πιστωτικά ιδρύματα – Κατάθεση τροπολογίας
Με τις διατάξεις των υπόψη τροπολογιών:1α. Προβλέπεται ότι για την μεταβίβαση της κυριότητας και νομής των ακινήτων της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.» (Τ.Α.I.Π.Ε.Δ.), προς την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε.» (ΕΤ.Α.Δ.), για τα οποία δεν έχει λάβει χώρα καταχώριση στα αρμόδια Υποθηκοφυλακεία ή Κτηματολογικά Γραφεία, η καταχώριση γίνεται ατελώς από την ΕΤ.Α.Δ., στο όνομα και για λογαριασμό της, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, β. Επιτρέπεται, για τις οριζόμενες περιπτώσεις, η απευθείας εκποίηση ακινήτων που περιέρχονται στην κυριότητα της ΕΤ.Α.Δ. και για τα οποία έχει καταχωρισθεί η μεταβίβαση στο οικείο βιβλίο μεταγραφών ή κτηματολογικό φύλλο.γ. Αποδίδεται στο Ελληνικό Δημόσιο, ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%) του τιμήματος επί των εκκρεμών αιτήσεων για αγορά ακινήτων που περιέρχονται στην κυριότητα της ΕΤ.Α.Δ.δ. Σε περίπτωση που εξαιρετέο ακίνητο συμπεριλαμβάνεται εκ παραδρομής στα υπό μεταβίβαση στην ΕΤ.Α.Δ. ακίνητα και η αίτηση εκποίησης υποβληθεί σε αυτήν πριν από τη μεταγραφή του νομίμου τίτλου, η διαδικασία εκποίησης συνεχίζεται από το Ελληνικό Δημόσιο και το τίμημα εισπράττεται από το Ελληνικό Δημόσιο.ε. Το τίμημα της εξαγοράς δεν συμψηφίζεται με τυχόν οφειλόμενα ή καταβεβλημένα ποσά λόγω μίσθωσης ή επιβληθείσας αποζημίωσης χρήσης του ακινήτου.2. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη φορολογική μεταχείριση χρεωστικών ομολόγων που εκδίδονται από πιστωτικούς συνεταιρισμούς που λειτουργούν ως πιστωτικά ιδρύματα. Ειδικότερα: α. Εκπίπτουν της φορολογίας εισοδήματος και οι τόκοι των χρεωστικών ομολόγων που εκδίδουν πιστωτικοί συνεταιρισμοί που λειτουργούν ως πιστωτικά ιδρύματα.β. Εφαρμόζονται αναλόγως οι φορολογικές και άλλες ρυθμίσεις μεταξύ των οποίων η απαλλαγή από άμεσο ή έμμεσο φόρο, τέλος, εισφορά, εισφορά του ν. 128/1975, δικαίωμα ή άλλη επιβάρυνση υπέρ του Δημοσίου, κ.λπ, για τα πάσης φύσεως ομόλογα που εκδίδονται από πιστωτικούς συνεταιρισμούς που λειτουργούν ως πιστωτικά ιδρύματα.Η ισχύς των ανωτέρω διατάξεων αρχίζει από 1.1.2014.ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ Άρθρο …Ρυθμίσεις για την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤ.Α.Δ)Με την προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζονται θέματα λειτουργίας της ΕΤ.Α.Δ. σχετικά με την μεταγραφή και την απευθείας εκποίηση ακινήτων.Ειδικότερα:Με την παράγραφο 1, προτείνεται συμπλήρωση και διευκρίνιση διατάξεων του v. 4389/2C16 (Α’ 94) σχετικά με την ταχεία μεταγραφή ακινήτων που περιήλθαν στην ΕΤ.Α.Δ. από το Τ Α Ι.Π.Ε.Δ.Με την παράγραφο 2, προτείνεται η αναγκαία μετά και τη θέσπιση του άρθρου 196 του ν. 4389/2016 προσαρμογή των υφιστάμενων διατάξεων των άρθρων 95, 96 και 116 του π.δ. 11/12-11-1929 και του άρθρου 13 του από 23-3-1929 ν.δ/τος, όπως κυρώθηκε με το άρθρο μόνο του ν.4377/1929 (Α’285), που αφορούν στην απευθείας εκποίηση ακινήτων από το Δημόσιο και στην περίπτωση εκποίησης των δημοσίων ακινήτων που ανήκουν πλέον κατά κυριότητα στην ΕΤ.Α.Δ. δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 196 παρ.4 και 7 του ν.4389/2016, κατά διαχρονική εφαρμογή των ως άνω διατάξεων, δηλαδή α) ακινήτων συνιδιοκτησίας με οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, β) ακινήτων που βρίσκονται εντός ή εκτός σχεδίου πόλης, μη άρτιων ή και μη οικοδομήσιμων, προς ιδιοκτήτες συνεχόμενων ακινήτων, μετά από γνωμοδότηση της οικείας Υπηρεσίας Δόμησης και γ) για την επέκταση ή/και την εξυπηρέτηση λειτουργίας υφιστάμενων όμορων βιομηχανιών ή βιοτεχνιών ή τουριστικών καταλυμάτων των υποπεριπτ. αα (Ξενοδοχεία), δδ (Σύνθετα τουριστικά καταλύματα) και εε (Ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας) τηςπερίπτ. α της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α’ 155), όπως ισχύει. Διευκρινίζεται ότι αν υπάρχουν πολλές εκκρεμείς αιτήσεις ενδιαφερομένων για αγορά, θα διενεργείται διαγωνισμός, με τη διαδικασία βέβαια που προβλέπεται στον Κανονισμό της Εταιρείας. Επίσης, ρυθμίζονται διαδικαστικά θέματα εξέτασης των αιτήσεων και προβλέπεται ότι πριν από την εισαγωγή της αίτησης για συζήτηση στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΤ.Α.Δ., διενεργείται από αυτήν έλεγχος ότι δεν συντρέχει περίπτωση εξαιρετέου ακινήτου, ενώ, παράλληλα η ΕΤ.Α.Δ. διαβιβάζει αίτηση χορήγησης πληροφοριών στο Αυτοτελές Τμήμα Μητρώου Ακίνητης Περιουσίας της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών καθώς και περαιτέρω έρευνας κατά την κείμενη νομοθεσία από τις οικείες Κτηματικές Υπηρεσίες και τη Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας της Γενικής Γραμματέας Δημόσιας Περιουσίας. Μετά και την απάντηση του Αυτοτελούς Τμήματος Μητρώου Ακίνητης Περιουσίας, ότι δεν συντρέχει περίπτωση εξαιρετέου, συνεχίζεται η διαδικασία εκποίησης κατά τις διατάξεις του νόμου και του Κανονισμού της Εταιρίας και καταχωρίζεται η μεταβολή στα κτηματολογικά βιβλία ή στα βιβλία μεταγραφών.Με την παράγραφο 3 προτείνεται επί των εκκρεμών αιτήσεων κατά τη θέση σε ισχύ του προτεινόμενου άρθρου, ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%) του τιμήματος να αποδίδεται στο Ελληνικό Δημόσιο.Με την παράγραφο 4 διευκρινίζεται ότι στα εξαιρούμενα ακίνητα, των οποίων η μεταβίβαση επιτρέπεται από το νόμο εξακολουθούν να ισχύουν οι περί εξαγοράς από το Δημόσιο ισχύουσες διατάξεις, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι είναι δυνατή η κτήση, κατά νόμο, ιδιωτικών δικαιωμάτων. Επίσης, ρυθμίζεται η περίπτωση αν εξαιρετέο, κατά το νόμο ακίνητο, του οποίου η μεταβίβαση επιτρέπεται από το νόμο, συμπεριλήφθηκε εκ παραδρομής στα υπό μεταβίβαση στην ΕΤΑΔ ακίνητα και η αίτηση εκποίησης υποβληθεί σε αυτήν, πριν από τη μεταγραφή του νομίμου τίτλου, η διαδικασία εκποίησης να συνεχίζεται από το Ελληνικό Δημόσιο και το τίμημα να εισπράττεται από το Ελληνικό Δημόσιο κατά τις ισχύουσες γι’ αυτό διατάξεις περί απευθείας εκποίησης, με τη διάταξη αυτή να εφαρμόζεται και για ακίνητα που περιέρχονται στην ΕΤ.Α.Δ. από το Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ. με το άρθρο 196 του ν.4389/2016 και εμπίπτουν σε κατηγορία εξαιρετέων.Με την παράγραφο 5 προτείνεται να μη συμψηφίζονται με το τίμημα ποσά καταβεβλημένα ή οφειλόμενα από μίσθωση ή επιβληθείσα αποζημίωση χρήσης του εκποιούμενου ακινήτου. Με την παράγραφο 6 προβλέπεται ρητά ότι μόνη η μεταβίβαση του ακινήτου δεν επιφέρει μεταβολή στο πολεοδομικό και προστατευτικό για το περιβάλλον καθεστώς στο οποίο υπαγόταν πριν από αυτή.Άρθρο …Φορολογική μεταχείριση χρεωστικών ομολόγων που εκδίδονται από πιστωτικούς συνεταιρισμούς που λειτουργούν ως πιστωτικά ιδρύματαΜε τις προτεινόμενες διατάξεις εξομοιώνεται η φορολογική μεταχείριση χρεωστικών ομολόγων που εκδίδονται από πιστωτικά ιδρύματα, που λειτουργούν με τη μορφή πιστωτικών συνεταιρισμών νόμιμα στην Ελλάδα, με τις ομολογίες, που εκδίδονται από ανώνυμες εταιρείες στο πλαίσιο ομολογιακών δανείων. Σημειωτέον ότι των φορολογικών διατάξεων αυτών δύνανται να κάνουν χρήση τα πιστωτικά ιδρύματα που έχουν συσταθεί και λειτουργούν στην Ελλάδα με τη μορφή ανώνυμης εταιρείας, όχι όμως με τη μορφή πιστωτικού συνεταιρισμού (συνεταιριστικές τράπεζες).Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις εφαρμόζονται στις περιπτώσεις έκδοσης χρεωστικών ομολόγων από τις συνεταιριστικές τράπεζες στα πλαίσια της κεφαλαιακής ενίσχυσής τους, αφού τα έσοδα από τις εκδόσεις αυτές χρησιμοποιούνται για τη ενίσχυση των εποπτικών κεφαλαίων τους, κατά τα οριζόμενα στο ισχύον νομικό πλαίσιο (Κανονισμός 575/2013/ΕΕ). Χρήση τέτοιων εργαλείων κεφαλαιακής ενίσχυσης έχει γίνει και κατά το παρελθόν, καθώς έως την έκδοση του ν. 3610/2007 (Α’ 258), αντίστοιχες φορολογικές απαλλαγές με τις οριζόμενες στο άρθρο 14 ν. 3156/2003 (Α’ 157) ίσχυαν και για τα ομόλογα που εξέδιδαν όχι μόνο οι ανώνυμες εταιρίες, αλλά και άλλες επιχειρήσεις, συνεπώς και οι πιστωτικοί συνεταιρισμοί που λειτουργούσαν ως πιστωτικά ιδρύματα. Οι φορολογικές απαλλαγές που προβλέπονται για τις ομολογίες που εκδίδονται από ανώνυμες εταιρείες και ως προς τις οποίες τυγχάνει έως σήμερα εφαρμογής το άρθρο 14 ν. 3156/2003, αλλά και η περίπτ. α) του άρθρου 23 ν. 4172/2013 (Α’ 167), κρίθηκαν αναγκαίες προκειμένου να καταστεί περισσότερο ευχερής, ευέλικτη και λιγότερο δαπανηρή η έκδοση ομολογιακών δανείων και με το ν.3156/2003 υιοθετήθηκε φορολογική μεταχείριση ανάλογη με αυτήν που προβλεπόταν για τους τίτλους προεσόδων του Ελληνικού Δημοσίου. Αντίστοιχα, η εφαρμογή των ίδιων διατάξεων στα χρεωστικά ομόλογα που εκδίδουν (ή έχουν εκδώσει) οι συνεταιριστικές τράπεζες κρίνεται επιβεβλημένη για λόγους ισότητας, καθώς με αυτόν τον τρόπο τα χρεωστικά ομόλογα θα είναι προσιτά για τους ενδιαφερομένους και θα ενισχυθεί η δυνατότητα χρήσης τους για την ενίσχυση των εποπτικών κεφαλαίων των συνεταιριστικών τραπεζών και εν γένει η ανταγωνιστικότητα τους.Περαιτέρω με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις θα επιλυθούν αμφισβητούμενα ζητήματα που ανακύπτουν στην πράξη και θα αποκατασταθεί, ως προς τους πιστωτικούς συνεταιρισμούς, το νομικό πλαίσιο που ίσχυε παλιότερα και προέβλεπε εξομοίωση των ομολόγων που εξέδιδε κάθε είδους επιχείρηση με τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου. Παράλληλα δεν θα ανακύπτουν ζητήματα «αθέμιτης» και άνισης φορολογικής μεταχείρισης των χρεωστικών ομολόγων εκδόσεως μεταξύ των πιστωτικών ιδρυμάτων, αναλόγως της νομικής μορφής με την οποία λειτουργούν. Οι διατάξεις προτείνεται να έχει αναδρομική ισχύ προκειμένου να διασφαλισθεί η ισότιμη φορολογική μεταχείριση των ομολογιών που εκδίδουν πιστωτικά ιδρύματα.Τέλος, ως προς την έναρξη ισχύος προτείνεται όπως η ισχύς του παρόντος άρθρου αρχίζει την 1.1.2014ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΡΥΘΜΙΣΗ
Ρυθμίσεις για την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤ.Α.Δ)1. Για την μεταβίβαση της κυριότητας και νομής των ακινήτων της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.» (Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ.), που μεταβιβάζονται στην ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε.» (ΕΤ.Α.Δ ), δυνάμει της παρ. 7 του άρθρου 196 του ν. 4389/2016 (Α’ 94), για τα οποία δεν έχει λάβει χώρα καταχώριση στα αρμόδια Υποθηκοφυλακεία ή Κτηματολογικά Γραφεία, η καταχώριση γίνεται ατελώς από την ΕΤ.Α.Δ., στο όνομα και για λογαριασμό της, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 8 του ως άνω άρθρου.2.α) Με την εξαίρεση των ακινήτων που είτε εμπίπτουν στις εξαιρούμενες υπό στοιχεία α) έως και ε) περιπτώσεις της παρ. 4 του άρθρου 196 του ν. 4389/2016, είτε τελούν υπό προστατευόμενη, δυνάμει της κείμενης νομοθεσίας, διακατοχή, ή γενικά, η εκποίηση τους είναι αντίθετη στην ελληνική νομοθεσία, επιτρέπεται, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΤ.Α.Δ., η απευθείας εκποίηση ακινήτων, που περιέρχονται στην κυριότητα της ΕΤ.Α.Δ. με τις διατάξεις του άρθρου 196 του ν.4389/2016, και για τα οποία έχει καταχωρισθεί η μεταβίβαση στο οικείο βιβλίο μεταγραφών ή κτηματολογικό φύλλο, στις ακόλουθες περιπτώσεις: αα) ακινήτων συνιδιοκτησίας με οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, ββ) ακινήτων κειμένων εντός ή εκτός σχεδίου πόλης, μη άρτιων ή και μη οικοδομήσιμων, προς ιδιοκτήτες συνεχόμενων ακινήτων, μετά από γνωμοδότηση του οικείας Υπηρεσίας Δόμησης, γγ) για την επέκταση ή/και την εξυπηρέτηση λειτουργίας υφιστάμενων όμορων βιομηχανιών ή βιοτεχνιών ή τουριστικών καταλυμάτων των υποπεριπτ. αα, δδ και εε της περίπτ. α της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 4276/2014 (Α’ 155), όπως ισχύει.β) Σε περίπτωση ύπαρξης δύο ή περισσοτέρων εκκρεμών αιτήσεων ενδιαφερομένων για αγορά, διενεργείται διαγωνισμός, σύμφωνα με τον Κανονισμό της ΕΤ.Α.Δ.. γ) Πριν από την εισαγωγή της αίτησης για συζήτηση στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΤ.Α.Δ., διενεργείται από αυτήν έλεγχος ότι δεν συντρέχει περίπτωση εξαιρετέου κατά το νόμο ακινήτου, ενώ, παράλληλα διαβιβάζεται από την ΕΤ.Α.Δ. προς το Αυτοτελές Τμήμα Μητρώου Ακίνητης Περιουσίας της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών αίτηση χορήγησης πληροφοριών και περαιτέρω έρευνας από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας, κατά τα οριζόμενα στην κείμενη νομοθεσία. Αφού από τους ως άνω ελέγχους διαπιστωθεί ότι δεν συντρέχει περίπτωση εξαιρετέου, κατά το νόμο, ακινήτου και ληφθεί η σχετική έγγραφη απάντηση του Αυτοτελούς Τμήματος Μητρώου Ακίνητης Περιουσίας, συνεχίζεται η διαδικασία εκποίησης κατά τις διατάξεις του νόμου και του Κανονισμού της ΕΤ.Α.Δ., η δε μεταβολή καταχωρίζεται στα κτηματολογικά βιβλία ή στα βιβλία μεταγραφών.3. Επί των εκκρεμών αιτήσεων, κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος νόμου, ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%) του τιμήματος αποδίδεται στο Ελληνικό Δημόσιο.4. α) Στα εξαιρετέα κατά το νόμο ακίνητα εξακολουθούν να ισχύουν οι περί εξαγοράς από το Δημόσιο ισχύουσες διατάξεις. Η μεταβίβαση αυτών, εφόσον επιτρέπεται από το νόμο, αιτιολογείται ειδικά και τελεί υπό τις ειδικές διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας για την προστασία του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς, καθώς και τις λοιπές προστατευτικές για κάθε μορφή εξαιρετέου ακινήτου διατάξεις.β) Αν εξαιρετέο κατά το νόμο ακίνητο, του οποίου η μεταβίβαση επιτρέπεται από τον νόμο, συμπεριλήφθηκε εκ παραδρομής στα υπό μεταβίβαση στην ΕΤΑΔ ακίνητα και η αίτηση εκποίησής του έχει υποβληθεί στην ΕΤΑΔ πριν τη μεταγραφή του νόμιμου τίτλου, η διαδικασία εκποίησης συνεχίζεται από το Ελληνικό Δημόσιο, στο οποίο η ΕΤ.Α.Δ. διαβιβάζει αμελητί το σχετικό φάκελο. Το τίμημα εισπράττεται από το Ελληνικό Δημόσιο κατά τις ισχύουσες γι’ αυτό διατάξεις περί απευθείας εκποίησης.5. Το τίμημα της εξαγοράς δεν συμψηφίζεται με τυχόν οφειλόμενα ή καταβεβλημένα ποσά λόγω μίσθωσης ή επιβληθείσας αποζημίωσης χρήσης του ακινήτου.6. Η μεταβίβαση του ακινήτου δεν επιφέρει μεταβολή στο πολεοδομικό και προστατευτικό για το περιβάλλον καθεστώς, στο οποίο υπαγόταν το ακίνητο πριν από αυτή.Άρθρο …Φορολογική μεταχείριση χρεωστικών ομολόγων που εκδίδονται από πιστωτικούς συνεταιρισμούς που λειτουργούν ως πιστωτικά ιδρύματα1. Στην περίπτ. α) του άρθρου 23 του ν. 4172/2013 (ΑΊ67), όπως ισχύει, μετά τη φράση «που εκδίδουν ανώνυμες μετοχές» προστίθεται η φράση «και τα χρεωστικά ομόλογα που εκδίδουν πιστωτικοί συνεταιρισμοί που λειτουργούν ως πιστωτικά ιδρύματα».2. Στο άρθρο 3 του ν. 1667/1986 (Α’ 196) προστίθεται παρ. 8 ως εξής:«8. Για τα πάσης φύσεως ομόλογα που εκδίδονται από πιστωτικούς συνεταιρισμούς που λειτουργούν ως πιστωτικά ιδρύματα, ισχύουν αναλόγως οι φορολογικές και άλλες ρυθμίσεις των παρ. . 1, 2 και 3 του άρθρου 14 του ν. 3156/2003 (Α’ 157).».3. Η ισχύς του παρόντος άρθρου αρχίζει από 1.1.2014.