Γραφείο Προϋπολογισμού: «Οι προσδοκίες για τη χώρα παραμένουν θετικές»
ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗΕΚΘΕΣΗ Α ΤΡΙΜΗΝΟΥ 2018Δημοσιεύθηκε η έκθεση πρώτου τριμήνου για το 2018 από το Γραφείο Προϋπολογισμού.Όπως αναφέρει η έκθεση:Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η ελληνική οικονομία παρουσίασε θετικό ρυθμό μεγέθυνσης 1,4% το 2017, έπειτα από δύο χρόνια στασιμότητας. Η βελτίωση των θετικών προσδοκιών και η απουσία σοβαρών πηγών αβεβαιότητας, εκτιμάται ότι έπαιξαν καθοριστικό ρόλο.Η αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας οφείλεται κυρίως στην ιδιαίτερα θετική επίδοση των Επενδύσεων (+9,6%) και των Εξαγωγών (+6,8%), ενώ η Ιδιωτική Κατανάλωση παρουσίασε στασιμότητα (+0,1%) και η Δημόσια Κατανάλωση μειώθηκε (-1,1%). Οι Εισαγωγές (+7,2%) αυξήθηκαν ταχύτερα από τις Εξαγωγές με συνέπεια την αρνητική συνεισφορά του εξωτερικού τομέα στη μεγέθυνση.Η θετική εικόνα των εξαγωγών οφείλεται κυρίως στην σημαντική αύξηση των τουριστικών και ναυτιλιακών εισπράξεων, αλλά και την ιδιαίτερα σημαντική αύξηση των εξαγωγών αγαθών ως αποτέλεσμα της βελτίωσης της εξωτερικής ζήτησης και της ανταγωνιστικότητας. Η αύξηση των επενδύσεων οφείλεται κατά κύριο λόγο στις υποκατηγορίες μεταφορικός και μηχανολογικός εξοπλισμός (και οπλικά συστήματα). Οι κατηγορίες αυτές, πέρα από τις ιδιωτικές επενδύσεις που αφορούν προμήθεια μεταφορικών μέσων και μηχανολογικού εξοπλισμού επηρεάζονται και από την προμήθεια/παράδοση στρατιωτικού υλικού.Η διατήρηση της αυξητικής τάσης των επενδύσεων μεσοπρόθεσμα είναι κρίσιμη προϋπόθεση για την αποκατάσταση της παραγωγικής δυναμικότητας της ελληνικής οικονομίας. Η αποεπένδυση των τελευταίων ετών έχει μειώσει το κεφαλαιακό απόθεμα και κατά συνέπεια την παραγωγικότητα της εργασίας και τις προοπτικές αύξησης της απασχόλησης και των μισθών.Η συνέχιση της ανοδικής πορείας των επενδύσεων απαιτεί – εκτός από τις θετικές προσδοκίες – τη βελτίωση των συνθηκών χρηματοδότησης από το εγχώριο τραπεζικό σύστημα, πράγμα που με τη σειρά του προϋποθέτει την αντιμετώπιση του υψηλού αποθέματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων που επιβαρύνουν το τραπεζικό σύστημα. Συμπληρωματικά, θα πρέπει να αναζητηθούν εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης για τα εγχώρια επενδυτικά σχέδια όπως η καλύτερη αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων που συνοδεύουν τα ευρωπαϊκά κονδύλια ή η συμμετοχική μικρο-χρηματοδότηση αλλά και να δοθεί περισσότερο βάρος στην προσέλκυση δανειακών ή παραγωγικών κεφαλαίων από το εξωτερικό όπου επικρατούν σαφώς ευνοϊκότερες συνθήκες ρευστότητας.Σε κάθε περίπτωση, οι προσδοκίες για τη χώρα μας παραμένουν θετικές. Τόσο οι εγχώριοι (Υπουργείο Οικονομικών, Τράπεζα της Ελλάδος) όσο και οι διεθνείς οργανισμοί (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ΔΝΤ, ΟΟΣΑ) προβλέπουν επιτάχυνση του ρυθμού μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας το 2018 με το σύνολο των εκτιμήσεων στην περιοχή του 2%.Ο συνολικός δανεισμός του ιδιωτικού τομέα (επιχειρήσεις και νοικοκυριά) από τα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα συνεχίζει την καθοδική του πορεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, τον Μάρτιο του 2018 το υπόλοιπο των δανείων ήταν 179,9 δις, μειωμένο κατά 12,7 δις (6,6%) σε ετήσια βάση (Μάρτιος 2017) και κατά 3,6 δις σε τριμηνιαία βάση (Δεκέμβριος 2017).Από την πλευρά των καταθέσεων επιχειρήσεων και νοικοκυριών, τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος καταγράφουν το ποσό των 126 δις τον Μάρτιο του 2018, αυξημένο κατά 6,7 δις (5,6%) σε ετήσια βάση αλλά μειωμένο κατά 330 εκατ. σε τριμηνιαία βάση (η μείωση των καταθέσεων τον Ιανουάριο και η στασιμότητα τον Φεβρουάριο αντισταθμίστηκαν μόνο εν μέρει από την αύξηση του Μαρτίου).Η ενίσχυση του τραπεζικού συστήματος με την αναδιάρθρωση και ανακεφαλαιοποίησή του τα προηγούμενα χρόνια και την πρόοδο στην αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, σε συνδυασμό με τη σταδιακή χαλάρωση των κεφαλαιακών περιορισμών και την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης, αναμένεται να έχουν ως αποτέλεσμα την ανάκαμψη των τραπεζικών καταθέσεων. Όπως ανακοίνωσε η Τράπεζα της Ελλάδος, τόσο η αύξηση των καταθέσεων του ιδιωτικού τομέα όσο και η βελτίωση της πρόσβασης των τραπεζών στις χρηματοπιστωτικές αγορές είχαν ως αποτέλεσμα τη βελτίωση της ρευστότητας των τραπεζών που συνέβαλε στη μείωση της εξάρτησής τους από τον έκτακτο μηχανισμό ρευστότητας (ELA) η οποία διαμορφώθηκε στα 14,7 δις ευρώ από 90 δις ευρώ τον Ιούλιο του 2015.Συνέπεια της βελτιωμένης ρευστότητας των τραπεζών ήταν και η βελτίωση της ρευστότητας της ιδιωτικής οικονομίας, όπως μετριέται από τις ακαθάριστες ροές νέων δανείων (δηλαδή, το σύνολο δανείων τακτής λήξης χωρίς την αφαίρεση των αποπληρωμών εκ μέρους των δανειοληπτών). Μετά από τη δραματική μείωσή τους το 2014 και 2015, το 2017 ήταν η πρώτη χρονιά που καταγράφεται αύξηση των νέων δανείων, ιδιαίτερα των επιχειρηματικών.Ο πληθωρισμός (ετήσια ποσοστιαία μεταβολή του εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή) ήταν στο 0,2% τον Μάρτιο του 2018 σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, εμφανώς μειωμένος σε σχέση με το 1,7% τον Μάρτιο του 2017.Γενικότερα, ο πολύ χαμηλός πληθωρισμός δεν είναι θετική εξέλιξη για την ιδιωτική οικονομία αφού αυξάνει τα πραγματικά επιτόκια και την πραγματική αξία του χρέους, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό σε μια υπερχρεωμένη οικονομία όπως η ελληνική. Επιπλέον δυσχεραίνει τα δημόσια οικονομικά αφού οδηγεί σε χαμηλότερο ρυθμό αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ και επιβραδύνει την αύξηση των φορολογικών εσόδων. Από την άλλη πλευρά, όταν ο πληθωρισμός (κυρίως στον δείκτη τιμών παραγωγού) είναι χαμηλότερος από εκείνο των εμπορικών εταίρων, βελτιώνεται η ανταγωνιστικότητα και κατά κανόνα αυξάνονται οι εξαγωγές αγαθών.Σε κάθε περίπτωση, η μείωση του πληθωρισμού δεν φαίνεται να αντανακλά επιβράδυνση της εγχώριας οικονομικής δραστηριότητας. Ο «πυρήνας» του πληθωρισμού (δεν περιλαμβάνει την ενέργεια και τα μη επεξεργασμένα τρόφιμα) δείχνει πιο ισορροπημένη πορεία και είναι υψηλότερος από τον πληθωρισμό του εναρμονισμένου δείκτη στο πρώτο τρίμηνο του 2018.Το δημοσιονομικό αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης του πρώτου τριμήνου του τρέχοντος έτους εμφανίζεται βελτιωμένο κατά 753 εκατ. σε σχέση με το αντίστοιχο του πρώτου τριμήνου του 2017.Ειδικότερα, το ταμειακό αποτέλεσμα του κρατικού προϋπολογισμού είναι βελτιωμένο κατά 1.285 εκατ. λόγω μειωμένων δαπανών κατά 1.077 εκατ. και αυξημένων εσόδων κατά 741 εκατ., ενώ οι επιστροφές φόρων είναι αυξημένες κατά 65 εκατ. ευρώ.Αντίθετα, σε όλους τους υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης το αποτέλεσμα είναι δυσμενέστερο από το πρώτο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.Τα Νομικά Πρόσωπα εμφανίζουν μειωμένα έσοδα κατά 529 εκατ. ευρώ και μειωμένες δαπάνες κατά 200 εκατ. ευρώ, καταλήγοντας σε ένα ταμειακό αποτέλεσμα επιδεινωμένο κατά 343 εκατ. σε σχέση με πέρυσι.Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης καταγράφουν αυξημένα έσοδα κατά 76 εκατ. ευρώ αλλά και αυξημένες δαπάνες κατά 101 εκατ. ευρώ με συνέπεια το πρωτογενές τους πλεόνασμα να μειωθεί κατά 27 εκατ. ευρώ.Παρόμοια εικόνα παρουσιάζουν και οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης με αυξημένα έσοδα κατά 217 εκατ. ευρώ και αυξημένες δαπάνες κατά 506 εκατ. ευρώ, με συνέπεια την επιδείνωση του ταμειακού πρωτογενούς αποτελέσματός τους κατά 289 εκατ. ευρώ.Τέλος, η αύξηση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της Γενικής Κυβέρνησης ήταν χαμηλότερη από την αντίστοιχη του πρώτου τριμήνου του 2017 (95 εκατ. έναντι 286 εκατ. πέρυσι) με συνέπεια να έχουν ευνοϊκότερη επίπτωση στο αποτέλεσμα.Δείτε όλη την έκθεση ή κατεβάστε την από εδώ.
O browser δεν υποστηρίζει pdf viewεr. Κατεβάστε την απόφαση από εδώ: Download PDF.