Ενημερωτικός Κόμβος

Η ετήσια έκθεση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς για το 2016

www.hcmc.gr/ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥΗ ελληνική οικονομία συνεχίζει μέχρι τα μέσα του 2018 να υλοποιεί ένα απαιτητικό πρόγραμμα προσαρμογής, το οποίο καθορίζει σε μεγάλο βαθμό το μείγμα οικονομικής πολιτικής που εφαρμόζεται στη χώρα. Το 2016 χαρακτηρίστηκε από έντονες διακυμάνσεις ως προς την εξέλιξη του ΑΕΠ, καταγράφοντας αρνητικό πρόσημο το πρώτο και τέταρτο τρίμηνο και θετικό το δεύτερο και τρίτο, με αποτέλεσμα να παραμείνει στάσιμο για το σύνολο του έτους. Τα δημοσιονομικά μεγέθη εξελίχθηκαν θετικά, παράγοντας πρωτογενές πλεόνασμα άνω του 2%, αποτέλεσμα κυρίως της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης με την ευρεία χρήση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Η ανεργία υποχώρησε στο 23%, ποσοστό πολύ υψηλό αν λάβει κανείς υπόψη του και ποιοτικά στοιχεία, όπως είναι το είδος της απασχόλησης. Ο επώδυνος κύκλος του αποπληθωρισμού δείχνει να κλείνει. Οι εξαγωγικές επιδόσεις της χώρας, χωρίς τα πετρελαιοειδή, βελτιώθηκαν σημαντικά, ενώ καταγράφεται και μικρή βελτίωση των επενδύσεων παγίου κεφαλαίου, οι οποίες βρίσκονται ακόμη στο 11% επί του ΑΕΠ, μακρυά από το 24% που ήταν το προ κρίσης επίπεδο τους.Σε ρυθμούς χαμηλής ανάπτυξης εξάλλου κινήθηκε και η παγκόσμια οικονομία σύμφωνα με τις εκθέσεις όλων των διεθνών οργανισμών. Τόσο οι αναπτυσσόμενες όσο και οι αναδυόμενες οικονομίες καταγράφουν χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης. Στην Κίνα συνεχίστηκε η επιβράδυνση της ανάπτυξης, η Ρωσία εμφάνισε μικρή ύφεση ενώ και οι χώρες της Λατινικής Αμερικής κινήθηκαν σε αρνητικό έδαφος με τη Βραζιλία να καταγράφει τις μεγαλύτερες απώλειες παραγωγής εισοδήματος (-3,5% του ΑΕΠ).Σημάδια κόπωσης δείχνουν και οι αναιμικές επιδόσεις των άλλων μεγάλων οικονομιών, όπως των ΗΠΑ, της Ιαπωνίας αλλά και του Ηνωμένου Βασιλείου, αποτέλεσμα κυρίως της πολιτικής αβεβαιότητας, που δημιουργήθηκε με την πολιτική αλλαγή στις ΗΠΑ και του Brexit στο Ηνωμένο Βασίλειο. Οι σημαντικές πολιτικές αβεβαιότητες, όσο και οι αναμενόμενες προκλήσεις για το 2017 επηρέασαν και την οικονομική ανάπτυξη στην Ευρώπη, όπου συνεχίστηκε μεν η τάση οικονομικής ανάκαμψης με βραδείς όμως ρυθμούς. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός, ότι οι επενδύσεις παγίου κεφαλαίου κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα από το 2015, κάτι που δείχνει ότι οι μελλοντικές προσδοκίες των επιχειρηματιών είναι αρνητικές, επειδή εκτιμούν ότι οι οικονομικές εξελίξεις δεν θα είναι ευνοϊκές, παρά τα μηδενικά επιτόκια δανεισμού.Σε αυτό το ανησυχητικό διεθνές περιβάλλον, η ελληνική οικονομία καλείται να υλοποιήσει ένα νέο αναπτυξιακό υπόδειγμα, το οποίο στηρίζεται κατά βάσιν στις εξωτερικές συναλλαγές και συνεργασίες. Με δεδομένο ότι η καταναλωτική δαπάνη παραμένει καθηλωμένη και οι δημόσιες επενδύσεις εγκλωβισμένες στις μνημονιακές υποχρεώσεις και στο Σύμφωνο Σταθερότητας, η συμβολή των εξαγωγών καθώς και η αύξηση των επενδύσεων στο σχηματισμό του ΑΕΠ είναι καθοριστικής σημασίας για το μέλλον.Οι σημαντικές, συχνά επώδυνες προσαρμογές που έγιναν τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα την εξάλειψη των ανισορροπιών σε δημοσιονομικό και σε επίπεδο τρεχουσών συναλλαγών, ανέδειξαν ένα άλλο δίδυμο ελλειμμάτων: Το έλλειμμα ανάπτυξης και το έλλειμμα θέσεων εργασίας. Η αντιμετώπιση και των δύο εξαρτάται από την κινητοποίηση επενδύσεων μεγάλης κλίμακας. Χωρίς αμφιβολία η χώρα μας διαθέτει τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την προσέλκυση επενδυτικών κεφαλαίων από το εξωτερικό, όσο και για την ενεργό συμμετοχή της εθνικής επιχειρηματικότητας.Η βελτίωση των υποδομών με την αποπεράτωση των βασικών οδικών αξόνων, η ύπαρξη ενός καλά εκπαιδευμένου στελεχιακού δυναμικού, η αύξηση της ανταγωνιστικότητας σε όρους κόστους εργασίας, οι μεταρρυθμίσεις στις αγορές εργασίας και προϊόντων αρχίζουν να αποδίδουν. Χρειάζεται ακόμη προσπάθεια ώστε να καταργηθούν γραφειοκρατικά εμπόδια, να εγκατασταθεί ένα σταθερό φορολογικό σύστημα και να αποκατασταθεί πλήρως η εύρυθμη λειτουργία του τραπεζικού μας συστήματος. Για να λειτουργήσουν οι υγιείς επιχειρήσεις υπάρχει ανάγκη για εύκολη πρόσβαση σε ρευστότητα και με χαμηλότερο κόστος.Οι τράπεζες εξακολουθούν να αποτελούν τον βασικό πυλώνα χρηματοδότησης της πραγματικής οικονομίας. Όμως και με βάση την εμπειρία των τελευταίων ετών, είναι ανάγκη να αναζητηθούν και θεσμοθετηθούν και άλλες εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, οι οποίες εφαρμόζονται με επιτυχία στις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες.Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς αντιλαμβανόμενη το ρόλο της όχι μόνο ως εποπτικού φορέα για την εξασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της κεφαλαιαγοράς και την προστασία των επενδυτών, που αποτελεί προαπαιτούμενο για την ανάπτυξη, ασχολήθηκε ακόμη από τις αρχές του 2016 με την επεξεργασία θεσμικού πλαισίου για την εισαγωγή εναλλακτικών εργαλείων χρηματοδότησης, το οποίο προώθησε στα αρμόδια υπουργεία για να λάβουν την έγκριση από την Βουλή των Ελλήνων. Έτσι με το ν. 4443/2016 λύθηκαν τα προβλήματα που αφορούσαν α) στην έκδοση των εταιρικών ομολόγων, τα οποία στη συνέχεια διαπραγματεύονται στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Δημιουργήθηκε συνεπώς ένα ακόμη κανάλι διοχέτευσης ρευστότητας απευθείας από τους επενδυτές σε υγιείς παραγωγικές επιχειρήσεις. Με τον ίδιο νόμο θεσπίσθηκε β) και η συμμετοχική χρηματοδότηση (Crowdfunding) μέσα από την οποία μπορούν να αναζητούν κεφάλαια νεοφυείς (startups) καθώς και μικρομεσαίες λειτουργούσες υγιείς επιχειρήσεις. Οι δύο αγορές βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.Ειδική μνεία πρέπει να γίνει στη νέα ελληνική αγορά εταιρικών ομολόγων, η οποία, μέσα στο 2017, αναμένεται να εξελιχθεί σε μια σημαντική πηγή άντλησης κεφαλαίων για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Τα πρώτα δείγματα εκδόσεων και προσφοράς τίτλων αλλά και η αποδοχή εκ μέρους του επενδυτικού κοινού, ενός θεσμού που ακόμη και στον μικρο-αποταμιευτή εξασφαλίζει μια ικανοποιητική απόδοση, είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά. Σημαντική εξάλλου θα είναι η συμβολή της αγοράς ομολόγων και στην εξομάλυνση των επιτοκίων, αφού εταιρείες με καλή αξιολόγηση θα είναι σε θέση να αντλήσουν κεφάλαια με αρκετά ικανοποιητικό επιτόκιο (κόστος), τόσο σε σχέση με εκείνο των κρατικών ομολόγων όσο και με εκείνο των τραπεζικών χορηγήσεων. Συνεπώς, η υπό διαμόρφωση αυτή κατάσταση, αναμένεται να συμβάλει άμεσα στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς συμμετείχε και το 2016 με ενεργό τρόπο στο σύνολο των διαρκών επιτροπών της Ευρωπαϊκής Αρχής Κινητών Αξιών και Αγορών, με στόχο την κοινή διαμόρφωση ευρωπαϊκού πλαισίου, υποστηρίζοντας συχνά τις ιδιαιτερότητες της Ελληνικής Αγοράς.Στο πλαίσιο του ρυθμιστικού της ρόλου, η Επιτροπή ασχολήθηκε ιδιαίτερα με το ογκώδες έργο της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής για την ενσωμάτωση του νέου απαιτητικού ρυθμιστικού πλαισίου της MiFID II, το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο μέσα στο Α’ εξάμηνο του 2017 ώστε να ξεκινήσουν οι προετοιμασίες για την εφαρμογή του την 1.1.2018. Επισημαίνεται ακόμα, η πλήρης εφαρμογή, εντός του 2016, του νέου πλαισίου για την Κατάχρηση Αγοράς, με την υιοθέτηση του σχετικού Κανονισμού EE 596/5014 και την ψήφιση του νόμου 4443 για τις κυρώσεις. Σημειώνεται, τέλος, ότι από το 2016, οι εισηγμένες εταιρίες, με την εξαίρεση των πιστωτικών ιδρυμάτων, δεν υποχρεούνται να συντάσσουν ενδιάμεσες οικονομικές καταστάσεις για το πρώτο και τρίτο τρίμηνο του οικονομικού τους έτους.  Ως εποπτική Ανεξάρτητη Αρχή, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, το 2016 περαίωσε υποθέσεις παραβατικής συμπεριφοράς σε 227 περιπτώσεις και επέβαλε διοικητικά πρόστιμα ύφους 2,6 εκ. Ευρώ, τα οποία εισπράττονται από το Δημόσιο. Για τη σημαντική προσφορά της Επιτροπής τόσο στο ρυθμιστικό, όσο και στο εποπτικό της έργο η συμβολή του προσωπικού με τον εξαίρετο επαγγελματισμό που το διακρίνει, υπήρξε ανεκτίμητη. Για αυτό τους το έργο τους ευχαριστώ εκ καρδίας.Χαράλαμπος Γκότσης Πρόεδρος της Επιτροπής ΚεφαλαιαγοράςΔείτε την έκθεση ή κατεβάστε την από εδώ

O browser δεν υποστηρίζει pdf viewer. Κατεβάστε την απόφαση από εδώ: Download PDF.

Πηγή: Taxheaven