Μηνιαίο Δελτίο της Γενικής Κυβέρνησης: Φεβρουάριος 2019
Στην παρούσα δημοσίευση παρουσιάζονται πίνακες με ετήσια συγκεντρωτικά στοιχεία για τον Φεβρουάριο 2019. Επίσης καλύπτονται τα δεδομένα σε επίπεδο μήνα και τα συγκεντρωτικά μηνιαία δεδομένα σε λογιστικά φύλλα Excel, από τον Ιανουάριο του 2013 και εφεξής.6Οι πίνακες παρέχουν στοιχεία για τα έσοδα, τις δαπάνες, τις χρηματοοικονομικές συναλλαγές, τo χρέος, τις εγγυήσεις και τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις, ως ακολούθως:I. Έσοδα, δαπάνες, καθαρή απόκτηση χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων, καθαρή ανάληψη υποχρεώσεων, ταμειακό πλεόνασμα/έλλειμμα και στατιστικές αποκλίσεις:
Πίνακας A.4: Τοπική αυτοδιοίκηση: εκτέλεση προϋπολογισμούΠίνακας A.5: Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης: εκτέλεση προϋπολογισμού, καιII. Τίτλοι Ελληνικού Δημοσίου και εγγυήσεις Γενικής Κυβέρνησης:Πίνακας Γ.1: Κεντρική Διοίκηση: συνολική αξία ακαθάριστου χρέους, συναφείς συναλλαγές και λοιπές ροές, καιΠίνακας Γ.2: Γενική Κυβέρνηση: συνολική αξία εγγυήσεων και συναφείς συναλλαγές.III. Ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις:Πίνακας Δ.1: Ληξιπρόθεσμες υποχρεώσειςΟ Πίνακας A.1: Ο Πίνακας «Γενική κυβέρνηση και υποτομείς αυτής» είναι συνοπτικός. Τα μηνιαία στοιχεία που παρουσιάζονται στον πίνακα αναφέρονται στα εξής:α. Έσοδα, δαπάνες, καθαρή απόκτηση χρημ/κών περιουσιακών στοιχείων, καθαρή ανάληψη υποχρεώσεων ανά κατηγορία και ανά υποκατηγορίαβ. Το αντίστοιχο ισοζύγιο όπως προκύπτει από τα έσοδα μείον τις δαπάνες και από την καθαρή απόκτηση χρημ/κών περιουσιακών στοιχείων μείον την καθαρή ανάληψη υποχρεώσεων, καιγ. Τη στατιστική απόκλιση μεταξύ των δύο παραπάνω στοιχείων.Ο Πίνακας A.2: Κεντρική Διοίκηση: εκτέλεση προϋπολογισμού, ο Πίνακας A.3: Νομικά πρόσωπα κεντρικής κυβέρνησης: εκτέλεση προϋπολογισμού, ο Πίνακας A.4: Τοπική αυτοδιοίκηση: εκτέλεση προϋπολογισμού και ο Πίνακας A.5: Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης: εκτέλεση προϋπολογισμού παρουσιάζουν τα απολογιστικά μηνιαία στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού – σε σύγκριση με τα απολογιστικά μηνιαία στοιχεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού του προηγούμενου έτους και με τα αντίστοιχα στοιχεία του προϋπολογισμού. Η ανάλυση των δεδομένων ανά κατηγορία και υποκατηγορία είναι όμοια με αυτήν που παρουσιάζεται στον Πίνακα Α.1.Τα δεδομένα στους Πίνακες Α.1 έως Α.5 είναι ενοποιημένα σε επίπεδο υποτομέα και σε επίπεδο τομέα. Η ενοποίηση αναφέρεται στην απαλοιφή των συναλλαγών και στις δύο πλευρές, την πλευρά των εσόδων και των δαπανών και την πλευρά της καθαρής απόκτησης χρημ/κών περιουσιακών στοιχείων και της καθαρής ανάληψης υποχρεώσεων, όπως προκύπτουν μεταξύ των μονάδων που ομαδοποιούνται από κοινού σε έναν υποτομέα ή σε έναν τομέα. Η ενοποίηση διενεργείται σε επίπεδο υποτομέα και σε επίπεδο τομέα γενικής κυβέρνησης. Στο επίπεδο υποτομέα απαλείφονται όλες οι ενδο-υποτομεακές συναλλαγές και στο επίπεδο τομέα απαλείφονται όλες οι ενδο-τομεακές συναλλαγές.Η ενοποίηση δεν συνεπάγεται απώλεια πληροφοριών. Για παράδειγμα, η ενοποίηση των δια-τομεακών οικονομικών συναλλαγών της γενικής κυβέρνησης συνιστά αναλυτικό εμπλουτισμό των στοιχείων, που παρουσιάζει τις οικονομικές επενδύσεις ή τη χρηματοδότηση στον εν λόγω τομέα έναντι άλλων εγχώριων τομέων και έναντι του εξωτερικού.Ο Πίνακας Γ.1: Κεντρική Διοίκηση: συνολική αξία ακαθάριστου χρέους, συναφείς συναλλαγές και λοιπές ροές παρουσιάζει το ακαθάριστο χρέος, τις συναφείς συναλλαγές και τις λοιπές ροές της κεντρικής διοίκησης. Ο Πίνακας παρέχει στοιχεία (stock data) για το χρέος στο τέλος του προηγούμενου έτους και στο τέλος του πλέον πρόσφατου μήνα σε τιμές αγοράς. Οι μεταβολές στο χρέος χωρίζονται σε συναλλαγές και σε διαφορές αποτίμησης. Οι συναλλαγές καλύπτουν εκδόσεις χρεωστικών τίτλων (debt instruments), που αυξάνουν το χρέος, και εξοφλήσεις χρεωστικών τίτλων, που μειώνουν το χρέος. Διαφορές αποτίμησης παρατηρούνται λόγω μεταβολών στη συναλλαγματική ισοτιμία στην περίπτωση που οι χρεωστικοί τίτλοι εκφράζονται σε ξένο συνάλλαγμα και λόγω άλλων μεταβολών στις τιμές. Οι χρεωστικοί τίτλοι που περιλαμβάνονται σε αυτόν τον πίνακα συνιστώνται από χρεόγραφα (debt securities) και δάνεια. Οι δύο αυτές κατηγορίες αναλύονται περαιτέρω με βάση την αρχική τους διάρκεια σε βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους τίτλους. Επίσης παρέχονται πληροφορίες για τους μακροπρόθεσμους χρεωστικούς τίτλους ανά τοποθεσία έκδοσης (έκδοση εντός της χώρας ή στο εξωτερικό). Τα μακροπρόθεσμα δάνεια παρουσιάζονται με ανάλυση των πιστωτών ανά έδρα (residency). Τα εντός έδρας αναλύονται σε δάνεια από την Τράπεζα της Ελλάδος και σε λοιπά δάνεια και τα εκτός έδρας αναλύονται σε δάνεια από ΕΤΧΣ/ΕΜΣ/ΔΝΤ και λοιπά δάνεια εκτός έδρας. Μια περαιτέρω ανάλυση αναφέρεται στο νόμισμα (εγχώριο ή ξένο νόμισμα) στο οποίο εκφράζονται οι χρεωστικοί τίτλοι και τα δάνεια.Ο Πίνακας Γ.2: Γενική Κυβέρνηση: Εγγυήσεις παρουσιάζει μηνιαία δεδομένα για τις εγγυήσεις που αναλαμβάνονται από τη γενική κυβέρνηση. Ο πίνακας καλύπτει συνολικές αξίες και στοιχεία συναλλαγών για τις εγγυήσεις που εκχωρούνται από το κράτος προς φορείς εντός και εκτός της γενικής κυβέρνησης, καθώς επίσης και τις εγγυήσεις που καλύπτονται με καθεστώς τραπεζικής υποστήριξης και τις εγγυήσεις που παρέχονται από το ΕΤΕΑΝ και λοιπά.Ο Πίνακας Δ.1: Ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις παρέχει στοιχεία για τη συνολική αξία των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ορίζονται ως τα απλήρωτα τιμολόγια τα οποία παραμένουν σε εκκρεμότητα για περισσότερες από 90 ημέρες από την ημερομηνία υποχρέωσης εξόφλησης. Οι ληξιπρόθεσμες φορολογικές υποχρεώσεις ορίζονται ως απαιτήσεις για επιστροφές φόρων οι οποίες έχουν λάβει ΑΦΕΚ (έγγραφο που αφορά την εκκαθάριση της επιστροφής φόρου) με εξαίρεση εκείνες που παραμένουν σε καθεστώς νομικής αντιδικίας.Η εφαρμοζόμενη μεθοδολογίαΟι πίνακες που παρουσιάζονται στο Μηνιαίο Δελτίο της Γενικής Κυβέρνησης καταρτίζονται στηριζόμενοι σε στοιχεία ταμειακής λογιστικής βάσης. Τα δεδομένα αυτά είναι παρόμοια αλλά όχι απαραιτήτως πανομοιότυπα με τα επίσημα λογιστικά δεδομένα των φορέων, διότι σύμφωνα με τους επίσημους λογιστικούς κανόνες για ορισμένους εφαρμόζεται προσαρμοσμένη ταμειακή βάση, ενώ κάποιοι φορείς της γενικής κυβέρνησης χρησιμοποιούν λογιστικό σύστημα δεδουλευμένης βάσης (Ε.Γ.Λ.Σ.). Λόγω της εφαρμοζόμενης καθαρής ταμειακής βάσης, ορισμένες μη χρηματοοικονομικές συναλλαγές δεν αποτυπώνονται, όπως για παράδειγμα οι κεφαλαιακές μεταβιβάσεις που σχετίζονται με την δραστηριότητα του Τ.Χ.Σ. για το πρόγραμμα στήριξης των τραπεζών7. Κατά συνέπεια, τα δεδομένα δεν είναι στην ίδια βάση με τις στατιστικές ΕΣΟΛ (ESA) όπως δημοσιεύονται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ).Οι θεσμικές μονάδες της γενικής κυβέρνησης κατατάσσονται8 σε έναν από τους ακόλουθους υποτομείς:• Η κεντρική κυβέρνηση αποτελείται από:i. Την κεντρική διοίκηση – κράτος (υπουργεία και αποκεντρωμένες διοικήσεις) καιii. Τα νομικά πρόσωπα της κεντρικής κυβέρνησης, που καλύπτουν:1. Τα νομικά πρόσωπα της κεντρικής κυβέρνησης και2. Τις 15 επαναταξινομημένες δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς (ΔΕΚΟ)• Η τοπική αυτοδιοίκηση αποτελείται απόiii. Τους δήμους,iv. Τις περιφέρειες, καιv. Λοιπά νομικά πρόσωπα της τοπικής αυτοδιοίκησης, και• Οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης αποτελούνται απόvi. Τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης (κοινωνικά ταμεία) καιvii. Τα νοσοκομεία9Τα δεδομένα για τα έσοδα και τις δαπάνες της κυβέρνησης παρουσιάζονται στους Πίνακες Α.1 έως Α.5 σύμφωνα με τα διεθνή στατιστικά πρότυπα, όπως το Εγχειρίδιο Κυβερνητικών Στατιστικών Οικονομικών Στοιχείων του Δ.Ν.Τ. (Government Finance Statistics Manual – GFSM2001) και το Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών (European System of Accounts – ESA 2010). Τα έσοδα χωρίζονται σε: (i) φόρους, (ii) εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, (iii) μεταβιβάσεις, (iv) πωλήσεις μη χρημ/κών περιουσιακών στοιχείων και (v) λοιπά έσοδα. Τα στοιχεία των δαπανών είναι: (i) αμοιβές προσωπικού, (ii) αγορές αγαθών και υπηρεσιών, (iii) τόκοι, (iv) επιδοτήσεις, (v) μεταβιβάσεις, (vi) κοινωνικές παροχές, (vii) λοιπές δαπάνες, και (viii) αγορές μη χρημ/κών περιουσιακών στοιχείων.Οι κυβερνητικές χρηματοοικονομικές συναλλαγές καλύπτουν τις εξής κατηγορίες: (i) Ειδικά Τραβηκτικά Δικαιώματα, (ii) συνάλλαγμα και καταθέσεις, (iii) χρεωστικοί τίτλοι, (iv) δάνεια, (v) μετοχές και λοιπές συμμετοχές, και (vi) χρημ/κά παράγωγα, οι οποίες αποτελούν την καθαρή απόκτηση χρημ/κών περιουσιακών στοιχείων και την καθαρή ανάληψη υποχρεώσεων. Η κατηγορία Μετοχές και λοιπές συμμετοχές μπορεί να μην συμπεριλαμβάνεται στην πλευρά του παθητικού.Στους Πίνακες Α.1 έως Α.5 εμφανίζονται το πλεόνασμα (+) / έλλειμμα (-), (ισοζύγιο), ως η διαφορά ανάμεσα στα έσοδα και στις δαπάνες, καθώς και οι καθαρές χρημ/κές συναλλαγές, ως η διαφορά ανάμεσα στην καθαρή απόκτηση χρημ/κών περιουσιακών στοιχείων και στην καθαρή ανάληψη υποχρεώσεων. Θεωρητικώς, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τη χρήση ενός συστήματος διπλογραφικής λογιστικής για τη γενική κυβέρνηση και τους υποτομείς της, τα δύο παραπάνω στοιχεία θα πρέπει να ταυτίζονται. Λόγω σφαλμάτων, παραλείψεων και της μη εφαρμογής αμιγούς ταμειακού λογιστικού συστήματος από το σύνολο των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, εμφανίζεται μια στατιστική απόκλιση, ως η διαφορά μεταξύ των δύο στοιχείων, δηλαδή του πλεονάσματος (+) / ελλείμματος (-) και των καθαρών χρημ/κών συναλλαγών. Η στατιστική απόκλιση θεωρείται ως ένας σημαντικός δείκτης της ποιότητας των δεδομένων των κυβερνητικών συναλλαγών.Δεδομένα για τον κρατικό προϋπολογισμό που δημοσιεύονται στο Μηνιαίο Δελτίο της Γενικής Κυβέρνησης σε σύγκριση με τα δεδομένα του Δελτίου Εκτέλεσης του Κρατικού ΠροϋπολογισμούΤο Μηνιαίο Δελτίο της Γενικής Κυβέρνησης συνήθως δημοσιεύεται 10 ή 11 ημέρες αργότερα από το Δελτίο Εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού λόγω του ότι επιτελείται η συλλογή των δεδομένων και πραγματοποιείται η συμφωνία τους για όλους τους υποτομείς της γενικής κυβέρνησης. Τα στοιχεία που εμφανίζονται στα δύο Δελτία διαφέρουν μεταξύ τους λόγω προσαρμογών, αναταξινομήσεων, και διαφορών στο χρόνο άντλησης των δεδομένων (data vintages). Οι προσαρμογές αφορούν συνήθως προσαρμογές ταμειακής βάσης. Αυτές οι προσαρμογές ίσως έχουν αντίκτυπο στο ισοζύγιο [ πλεόνασμα(+)/έλλειμμα(-) ] ή στις καθαρές χρηματοοικονομικές συναλλαγές και, κατά συνέπεια, στη στατιστική απόκλιση. Αυτό δεν ισχύει για τις αναταξινομήσεις. Η μισθοδοσία του προσωπικού των νοσοκομείων, των περιφερειών, ορισμένων νομικών προσώπων της Γ.Κ. και των κληρικών, η οποία πληρώνεται μέσω του Τακτικού Π/Υ, εμφανίζεται σαν τρέχουσα μεταβίβαση προς τον αντίστοιχο υποτομέα της Γ.Κ., ή σαν μεταβίβαση εκτός Γ.Κ. στην περίπτωση των κληρικών.Ο πίνακας 1 εξηγεί συνοπτικά τις μεθοδολογικές διαφορές μεταξύ του πλεονάσματος/ελλείμματος του κρατικού προϋπολογισμού, όπως αναφέρεται στο Δελτίο Εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού και στο παρόν Δελτίο.________________________6 Η δημοσίευση των οικονομικών και των ληξιπρόθεσμων στοιχείων της γενικής κυβέρνησης είναι σύμφωνη με τους Νόμους 3845/2010 , 3871/2010 και 4270/2014.7 Εκτός του Τ.Χ.Σ., και άλλοι υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης (όπως οι Ο.Κ.Α.) μπορεί να πραγματοποιούν δαπάνες κεφαλαιακών μεταβιβάσεων.8 Σύμφωνα με το Μητρώο της ΕΛΣΤΑΤ το οποίο είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα http://www.statistics.gr/el/statistics/-/publication/SEL08/- Σημειώνεται ότι σε περίπτωση ένταξης νέων φορέων στο Μητρώο ΕΛΣΤΑΤ, δεν υπάρχουν άμεσα διαθέσιμα στοιχεία για έτη προηγούμενα του έτους αναθεώρησης του Mητρώου. Μόλις τα στοιχεία καταστούν διαθέσιμα, θα γίνει αναθεώρηση.9 Η ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με το ESA 2010, ταξινομεί τα νοσοκομεία στα νομικά πρόσωπα της κεντρικής κυβέρνησης.Ολόκληρο το δελτίο ως συνημμένο.