Οι εφοριακοί βγαίνουν για θερινό σαφάρι χωρίς καν χρήματα για τις βενζίνες, άοπλοι στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής.
Συνέντευξη εφ’ ‘ολης της ύλης έδωσε στην εφημερίδα «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ» ο Μιχάλης Κούπκας, Προέδρος του Συλλόγου Εφοριακών Ν. Θεσσαλονίκης – Κιλκίς – Χαλκιδικής για τα συσωρευμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Το σχετικό άρθρο της Εφημερίδας : – Κινδυνεύουν να βρεθούν στα δικαστήρια, αντιμέτωποι με ποινικές και αστικές ευθύνες, για φορολογικές υποθέσεις που λόγω φόρτου εργασίας δεν θα προλάβουν να ελέγξουν μέχρι το τέλος της χρονιάς.- Βάζουν από την τσέπη τους χρήματα για βενζίνες και χρησιμοποιούν τα δικά τους Ι.Χ. αυτοκίνητα για να μεταβούν στις τουριστικές περιοχές και να πραγματοποιήσουν φορολογικούς ελέγχους.- Πληρώνουν ρεφενέ ακόμα και για να αγοράσουν και χαρτί στις υπηρεσίες τους. Και μπορεί να δεχτούν προπηλακισμούς από εξοργισμένους πολίτες, που στο πρόσωπό τους βλέπουν την πολιτική των μνημονίων.Είναι οι εφοριακοί!!!!, οι εργαζόμενοι στους οποίους βασίζεται η χώρα στην προσπάθεια να πετύχει τους δημοσιονομικούς της στόχους.Πέρσι ο γ.γ. Δημοσίων Εσόδων Γιώργος Πιτσιλής έδωσε συγχαρητήρια στον ελεγκτικό μηχανισμό για τους διευρυμένους ελέγχους κατά τη θερινή τουριστική περίοδο. Ήταν ίσως η πρώτη φορά που ο επικεφαλής της φορολογικής διοίκησης συνεχάρη το προσωπικό, επισημαίνοντας πόσο καθοριστική ήταν η συμβολή τους τους καλοκαιρινούς μήνες.Το αποτέλεσμα της υπεραπόδοσης των στόχων στις εισπράξεις εσόδων του 2016 οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στην κινητοποίηση του ελεγκτικού μηχανισμού (εκτός από την αύξηση των συντελεστών φορολογίας και την αύξηση των ηλεκτρονικών πληρωμών).«Για πόσο ακόμα μπορούν οι έπαινοι και τα ευχάριστα λόγια να επαρκέσουν για να κρατήσουν το ηθικό μας;» διερωτάται ο πρόεδρος του Συλλόγου Εφοριακών Θεσσαλονίκης – Κιλκίς – Χαλκιδικής Μιχάλης Κούπκας, ο οποίος κάνει λόγο για εξουθενωτικές συνθήκες λόγω φόρτου εργασίας. Περιγράφοντας «το μαρτύριο του φοροελεγκτικού μηχανισμού», κάνει λόγο για εργαζόμενους που καλούνται να έχουν γνώση του συνόλου της φορολογικής νομοθεσίας, που μπορεί να αφορά από ένα περίπτερο έως μία πολυεθνική, για υπαλλήλους που όχι μόνο δεν έχουν καμία νομική θωράκιση από πολίτες που στρέφονται εναντίον τους, αλλά κινδυνεύουν να αντιμετωπίσουν πειθαρχικές, ποινικές και αστικές ευθύνες αν μία υπόθεση παραγραφεί. «Εμείς συμφωνούμε να υπάρχει απόδοση ευθυνών, μόνο όμως σε περίπτωση αποδεδειγμένου δόλου ή βαριάς αμέλειας» τονίζει. «Όταν όμως κάθε εφοριακός χρεώνεται με υπερβολικά μεγάλο αριθμό υποθέσεων, είναι ανθρώπινος αδύνατον να πιάσει το στόχο» συμπληρώνει.ΒΑΖΟΥΝ ΤΟ ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ IX, ΠΛΗΡΩΝΟΥΝ ΚΑΙ ΤΙΣ ΒΕΝΖΙΝΕΣΑπό την 1η Ιουνίου άρχισε τυπικά το φετινό «θερινό σαφάρι« της εφορίας σε περιοχές με αυξημένη τουριστική κίνηση για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Μόνο για την περιοχή Θεσσαλονίκης – Κιλκίς – Χαλκιδικής ο στόχος είναι να πραγματοποιηθούν 9.000 έλεγχοι μέσα στο καλοκαίρι -ήτοι 3.000 ανά μήνα ή εκατό ημερησίως. Πώς όμως; Με ποιο προσωπικό και ποια μέσα; Από 15.000 άτομα προ κρίσης πλέον έχουν μείνει 9.500 άτομα να στελεχώνουν τις εφορίες. Σε Θεσσαλονίκη, Κιλκίς και Χαλκιδική υπηρετούν 1.200 άτομα, εκ των οποίων οι μισοί θα απασχοληθούν στους προληπτικούς ελέγχους της εφορίας κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, έχοντας παράλληλα και όλο τον υπόλοιπο φόρτο εργασίας, σε μία περίοδο που εκτός των άλλων θα υποβάλλονται οι δηλώσεις παλαιότερων ετών.Επιπλέον, όπως καταγγέλλουν εφοριακοί με τους οποίους μίλησε η «ΜτΚ», φτάσαμε στον Ιούνιο του 2017 και ακόμα δεν έχει εγκριθεί κονδύλιο για τις λειτουργικές δαπάνες του έτους, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν χρήματα ούτε για τον τεχνικό έλεγχο των υπηρεσιακών αυτοκινήτων ούτε καν για τις βενζίνες.Κατά κανόνα αναλογεί ένα αυτοκίνητο για τις ανάγκες κάθε υπηρεσίας. Όμως εξαιτίας της έλλειψης χρημάτων για λειτουργικές δαπάνες, το ένα τρίτο του στόλου των οχημάτων είναι εκτός λειτουργίας. Με άλλα λόγια σε κάθε τρεις εφορίες η μία 6εν έχει καν αυτοκίνητο, για να στείλει το προσωπικό της να κάνει ελέγχους. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν γίνονται έλεγχος Οι εφοριακοί χρησιμοποιούν τα ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητά τους και πληρώνουν από την τσέπη τους για τα καύσιμα! θα πει κανείς ότι το κράτος θα καλύψει αναδρομικά αυτά τα έξοδα. Μόνο που οι εφοριακοί ακόμη περιμένουν να πάρουν τα χρήματά τους για τα αντίστοιχα έξοδα που έκαναν το καλοκαίρι του 2016.Η ημερήσια αποζημίωση για τα εκτός έδρας είναι της τάξης των 10 – 20 ευρώ, αναλόγως με το πόσο μακριά είναι η ελεγχόμενη επιχείρηση. Το ποσό είναι αστείο για εργαζόμενους που πρέπει να είναι όλη την ημέρα εκτός της έδρας τους και μάλιστα για κάποιους που πρέπει να προσποιούνται τους πελάτες σε beach bar και νυχτερινά μαγαζιά τουριστικών περιοχών. Επιπλέον, η υπηρεσία δεν δικαιολογεί δαπάνες διανυκτέρευσης όταν η περιοχή ελέγχου είναι εντός ακτίνας 160 χιλιομέτρων (από 120 χλμ. που ήταν κατά το παρελθόν). «Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να πάμε για νυχτερινό έλεγχο στη Συκιά ή τη Σάρτη, και θα πρέπει να επιστρέφουμε τα χαράματα, με το δικό μας IX φυσικά « σχολιάζει στη «ΜτΚ» ένας υπάλληλος, που εργάζεται σε εφορία της Θεσσαλονίκης. Ένας άλλος θυμάται να επιστρέφει στις 5 τα ξημερώματα έπειτα από επεισοδιακό έλεγχο στο πανηγύρι της Μεταμόρφωσης.ΕΚΡΗΚΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣε εκείνο το πανηγύρι είχε ζητηθεί η συνδρομή της αστυνομίας καθώς οι ελεγχόμενοι είχαν… άγριες διαθέσεις. Δεν είναι η μοναδική περίπτωση που η κατάσταση κόντεψε να ξεφύγει εκτός ορίων. Πέρσι το καλοκαίρι υπήρχαν περιπτώσεις στην Κρήτη και τη Ρόδο όπου η ένταση οδήγησε σε προπηλακισμούς και ευθείες απειλές κατά των εφοριακών που πήγαν για έλεγχο σε νυχτερινά μαγαζιά. Αλλά και στα γραφεία των εφοριών η κατάσταση δεν είναι καλύτερη. Σε μία περίπτωση κουκουλοφόροι εισέβαλαν σε εφορία της Θεσσαλονίκης, έσπασαν οθόνες και τζαμαρίες, και πέταξαν κόκκινη μπογιά στους τοίχους. «Σχεδόν καθημερινά ζητούμε τη συνδρομή της αστυνομίας για να αντιμετωπίσουμε κάποιον φορολογούμενο που δικαίως ή αδίκως είναι εξοργισμένος με τη φορολογία που του επιβλήθηκε, και στο πρόσωπο των εφοριακών βλέπει… τον εκάστοστε υπουργό Οικονομικών» περιγράφει στη «ΜτΚ» υπάλληλος ΔΟΥ του κέντρου της Θεσσαλονίκης.Επιπλέον οι εφοριακοί είναι απροστάτευτοι όταν κάνουν ελέγχους, ειδικά σε μεγάλες εταιρείες με ισχυρά νομικά τμήματα, που για να παρακωλύσουν τον έλεγχο ή να τρομάξουν τους ελεγκτές μπορεί να στραφούν προσωπικά εναντίον τους, προσάπτοντάς τους δόλο. «Σε αυτήν την περίπτωση δεν έχουμε καμία νομική θωράκιση, η υπηρεσία δεν μας παρέχει καν δικηγόρο» λένε. Συσσωρευμένες υποθέσειςΚάθε εφοριακός που υπηρετεί σε τμήμα ελέγχου είναι χρεωμένος με έναν αριθμό υποθέσεων, που πρέπει να ελέγξει μέσα στη χρονιά και από αυτές η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων θέτει κάποιες που είναι σε απόλυτη προτεραιότητα. Για μία σειρά από λόγους (όπως η διάλυση των τοπικών ελεγκτικών κέντρων, η αποδιοργάνωση του ΣΔΟΕ, η μείωση του προσωπικού των εφοριών κατά 40%) έχουν συσσωρευτεί χιλιάδες υποθέσεις προς έλεγχο. «Επικρατεί η απόλυτη τρέλα« όπως περιγράφει ένας εφοριακός, που εργάζεται σε εφορία της Θεσσαλονίκης. Για τις υποθέσεις που θα παραγραφόταν στις 31 Δεκεμβρίου 2016 δόθηκε παράταση για ακόμη ένα έτος -σημειωτέον πέρσι η λεγάμενη «προτεραιοποίηση» των υποθέσεων έγινε μόλις το φθινόπωρο και οι ελεγκτές θα είχαν στη διάθεσή τους λίγους μόνο μήνες, για να ολοκληρώσουν τον έλεγχο, αν δεν δινόταν παράταση. Αντίστοιχες προθεσμίες «τρέχουν» και για το 2017, χωρίς ούτε φέτος να αποφευχθεί η πολύμηνη καθυστέρηση στον καθορισμό των υποθέσεων που θα ελεγχθούν κατά προτεραιότητα. Συνεπώς, το εξάμηνο που απομένει για τη λήξη της χρονιάς έχουν συσσωρευτεί οι προτεραιότητες του 2017 και αυτές που μεταφέρθηκαν από το 2016.Κάθε ελεγκτής μπορεί να είναι χρεωμένος ακόμα και με περισσότερες από εκατό υποθέσεις το χρόνο. Υπάρχουν μάλιστα υποθέσεις τόσο πολύπλοκες, όπως αυτές όσων περιλαμβάνονται π.χ. στη λίστα Λαγκάρντ, που ο ελεγκτής θα πρέπει να ελέγξει πάνω από πενήντα τραπεζικούς λογαριασμούς και ολόκληρες κούτες γεμάτες με έγγραφά, για να ολοκληρώσει έναν και μόνο έλεγχο. Αν δε ο εφοριακός δεν καταφέρει να ολοκληρώσει τον έλεγχο και μία υπόθεση παραγραφεί, κινδυνεύει όχι μόνο να τεθεί σε διαθεσιμότητα αλλά και να βρεθεί ενώπιον των δικαστηρίων, αντιμέτωπος με ποινικές ευθύνες και τον κίνδυνο να πληρώσει από την τσέπη του τυχόν αστικές αξιώσεις. Τι ζητούν οι εφοριακοίΟ πρόεδρος του συλλόγου εφοριακών Θεσσαλονίκης, Κιλκίς και Χαλκιδικής Μιχάλης Κούπκας (φωτ.) επισημαίνει ότι τα προβλήματα στον ελεγκτικό και εισπρακτικό μηχανισμό είναι δομικά. «Υπάρχει έλλειψη προσωπικού και αντί να επεκταθούν οι ηλεκτρονικές διαδικασίες, ταλαιπωρείται ο πολίτης και δαπανά χρόνο ο εργαζόμενος. Γιατί μπορούν οι φορολογικές δηλώσεις να υποβάλλονται ηλεκτρονικά αλλά για τις τροποποιητικές να πρέπει ο πολίτης να έρθει αυτοπροσώπως στην υπηρεσία; Γιατί η ρύθμιση για τις 12 δόσεις γίνεται ηλεκτρονικά αλλά για τις 24 πρέπει να έρθει επιτόπου; Γιατί πρέπει η εφορία να διαχειρίζεται και την επιστροφή των πινακίδων αυτοκινήτων; Αν δεν υπήρχε τέτοιου είδους φόρτος εργασίας, θα απελευθερωνόταν η εφορία από το διοικητικό κόστος και θα υπήρχε περισσότερο διαθέσιμο προσωπικό για τους φορολογικούς ελέγχους» τονίζει.Σύμφωνα με τον κ. Κούπκα, οι εφοριακοί έχουν ανάγκη από τα στοιχειώδη εργαλεία δουλειάς (όπως π.χ. είναι καύσιμα για τα υπηρεσιακά αυτοκίνητα η ψηφιοποίηση των διαδικασιών κ.λπ.), στελέχωση των υπηρεσιών αλλά και εκπαίδευση πάνω στην πολύπλοκη φορολογική νομοθεσία. Επιπλέον ζητούν να δουλεύουν χωρίς τη δαμόκλειο σπάθη των ποινικών και αστικών ευθυνών -»εκτός φυσικά αν υπάρχει αποδεδειγμένος δόλος ή βαριά αμέλεια». Τέλος θεωρούν άδικη την άνιση μισθολογική μεταχείριση μεταξύ παλαιών και νέων συναδέλφων στην υπηρεσία που με διαφορετικούς μισθούς καλούνται να κάνουν την ίδια δουλειά.Εφημερίδα: «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ»Ημερομηνία: 03/06/2017