Προμήθεια φακέλων με προπληρωμένο τέλος από φορείς γενικής κυβέρνησης – Εφαρμογή διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 64 του ΚΦΕ
Με αφορμή ερωτήματα που έχουν υποβληθεί στην υπηρεσία, αναφορικά με την εφαρμογή διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013 κατά την προμήθεια φακέλων με προπληρωμένο τέλος από φορείς γενικής κυβέρνησης, εκδόθηκε η εγκύκλιος ΔΕΑΦ Β 1072328 ΕΞ 2018 δίνονται οι ακόλουθες διευκρινίσεις:Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013, οι Φορείς Γενικής Κυβέρνησης εκτός από τις κεφαλαιουχικές εταιρείες κατά την προμήθεια κάθε είδους αγαθών ή υπηρεσιών από φυσικά ή νομικά πρόσωπα, υποχρεούνται, κατά την καταβολή ή την έκδοση της σχετικής εντολής πληρωμής της αξίας αυτών, να παρακρατούν φόρο εισοδήματος, ο οποίος υπολογίζεται στο καθαρό ποσό της αξίας των αγαθών ή υπηρεσιών με τους οριζόμενους στις ίδιες διατάξεις συντελεστές, κατά περίπτωση.Περαιτέρω, με τις ίδιες πιο πάνω διατάξεις ορίζεται ότι εξαιρούνται από την παρακράτηση φόρου οι υπόχρεοι του πρώτου εδαφίου όταν, μεταξύ άλλων, λαμβάνουν υπηρεσίες ή προμηθεύονται ηλεκτρικό ρεύμα, τηλεφωνικές συνδιαλέξεις, τηλεγραφήματα, γραμματόσημα, φωταέριο, νερό και εισιτήρια γενικά.Με την ΠΟΛ. 1120/2014 εγκύκλιο, με την οποία δόθηκαν οδηγίες για την εφαρμογή, μεταξύ άλλων, των πιο πάνω διατάξεων, διευκρινίστηκε ότι ως φορείς γενικής κυβέρνησης, που υποχρεούνται στη διενέργεια παρακράτησης φόρου εισοδήματος, για την εφαρμογή των πιο πάνω διατάξεων, νοούνται οι φορείς που περιλαμβάνονται στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης που τηρείται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 1Β του ν. 2362/1995.Επίσης, με την ίδια εγκύκλιο διευκρινίστηκε ότι όταν στα τιμολόγια περιλαμβάνεται προμήθεια αγαθών και παροχή υπηρεσιών, ο παρακρατούμενος φόρος θα υπολογίζεται με τον αντίστοιχο συντελεστή κάθε κατηγορίας, εφόσον είναι δυνατός ο διαχωρισμός της προμήθειας αγαθών από την παροχή υπηρεσιών. Σε αντίθετη περίπτωση ο παρακρατούμενος φόρος θα υπολογίζεται με το συντελεστή της κατηγορίας εκείνης που υπερτερεί ως ποσό δαπάνης.Από τα στοιχεία που έχουν τεθεί υπόψη της υπηρεσίας προκύπτει ότι Δήμοι, ως φορείς γενικής κυβέρνησης, προμηθεύονται για τις ανάγκες των υπηρεσιών τους και την εξυπηρέτηση της λειτουργίας τους φακέλους με προπληρωμένο τέλος που διατίθενται από την εταιρεία «ΕΛΤΑ Α.Ε.».Η ως άνω προμήθεια έχει ουσιαστικά τη μορφή σύνθετου προϊόντος, καθόσον αφορά τόσο το προϊόν (φάκελος) όσο και την υπηρεσία (γραμματόσημο – ταχυδρομικό τέλος).Κατόπιν των ανωτέρω, και δεδομένου ότι με βάση τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013 οι φορείς γενικής κυβέρνησης εξαιρούνται από την υποχρέωση παρακράτησης φόρου όταν προμηθεύονται, μεταξύ άλλων, γραμματόσημα, προκύπτει καταρχήν ότι το ποσό που αντιστοιχεί στο προπληρωμένο τέλος εξαιρείται της παρακράτησης φόρου, δυνάμει των σχετικών διατάξεων, ενώ το ποσό που αντιστοιχεί στους φακέλους υπόκειται σε παρακράτηση, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην παρ. 3 του παρόντος, σχετικά με τον διαχωρισμό της προμήθειας αγαθών από την παροχή υπηρεσιών. Ωστόσο, λαμβανομένης υπόψη της δυσχέρειας που δύναται να προκληθεί κατά τον διαχωρισμό του συνολικού ποσού και δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής δαπάνης αφορά ουσιαστικά τα ταχυδρομικά τέλη, με το παρόν γίνεται δεκτό ότι όταν δεν είναι δυνατός ο διαχωρισμός του ποσού που αντιστοιχεί στο προπληρωμένο τέλος από αυτό που αντιστοιχεί στους φακέλους το συνολικό ποσό θα εξαιρείται της παρακράτησης φόρου με βάση τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 64 του ν. 4172/2013.