Ενημερωτικός Κόμβος

Το σχόλιο της Δευτέρας – Τα ηλεκτρονικά βιβλία και το συννεφάκι

Επιμέλεια
Κωνσταντίνος Αντ. Κουλογιάννης
Πτυχιούχος Τ.Ε.Ι.
Λογιστής – Φοροτεχνικός

Μέλος της επιστημονικής ομάδας του Taxheaven

Καλημέρα και καλή εβδομάδα.

Βρισκόμαστε ένα σχεδόν μήνα και κάτι μέρες πριν από την εορτή των Χριστουγέννων και κάποιοι επέλεξαν αυτήν την περίοδο δυστυχώς να ξεκινήσουν μια νέα κόντρα μεταξύ της πολιτείας και της εκκλησίας. Η Ιερά Σύνοδος αποφάσισε να συνεχίσει τον διάλογο με την πολιτεία, αλλά ταυτόχρονα διαφωνεί με την αλλαγή του καθεστώτος μισθοδοσίας των κληρικών.  Ο Αρχιεπίσκοπος διαφωνεί με την Ιερά Σύνοδο και συμφωνεί με την Κυβέρνηση. Η Κυβέρνηση εμμένει στις θέσεις της και τονίζει ότι η υπόθεση της «μισθοδοσίας των εκκλησιαστικών λειτουργών, αποτελεί -σε κάθε περίπτωση- ευθύνη και απόφαση της Πολιτείας». Οι μητροπολίτες διαφωνούν με τον Αρχιεπίσκοπο, αλλά και με τον Πρωθυπουργό γιατί προφανώς δεν έχουν καταλάβει ότι βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο και ότι η κυβέρνηση πρέπει να μειώσει «εικονικά» των αριθμό των δημοσίων υπαλλήλων προκειμένου να μπορεί να προχωρήσει σε προσλήψεις νέων, οι οποίοι φυσικά κατά τα λεγόμενα της κυβέρνησης είναι απαραίτητοι για την εύρυθμη λειτουργία των δομών του κράτους.

Από την άλλη πλευρά οι δανειστές που είναι πιο εξοικειωμένοι στα πολιτικά παιχνίδια κατάλαβαν αμέσως ότι οι εκλογές πλησιάζουν και έτσι έδωσαν το πράσινο φως στην κυβέρνηση για να μη μειωθούν οι συντάξεις. Εν μέσω αυτών των σημαντικών για ορισμένους ειδήσεων, πέρασε στην ιστορία και η προηγούμενη εβδομάδα, η οποία όμως είχε και άλλα θέματα για μας τους ταπεινούς άμισθους υπηρέτες της δημόσιας διοίκησης.

Είπαν : Υπάρχει κάτι χειρότερο από να είσαι τυφλός και αυτό είναι να βλέπεις κάτι που δεν υπάρχει.

 

 

 Α.Α.Δ.Ε. – Ηλεκτρονικά βιβλία

Στα σημαντικά θέματα της εβδομάδος κατατάσσω την ομιλία του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. στο 10ο TaxForum.
Ο Kος Πιτσιλής αναφέρθηκε σε σημαντικές δράσεις της Ανεξάρτητης Αρχής οι οποίες ήδη βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και οι οποίες όπως σημείωσε, θα αλλάξουν το τοπίο στην εγχώρια επιχειρηματικότητα. Οι σημαντικότερες από αυτές είναι :

-Η πρόταση προς την πολιτεία για την αντικατάσταση του χαρτοσήμου από ένα νέο τέλος συναλλαγών.
-Η εφαρμογή και λειτουργία των Ηλεκτρονικών βιβλίων.
-Η Θέσπιση νέου αντικαταχρηστικού κανόνα ο οποίος θα αντικαταστήσει το άρθρο 38 του ΚΦΔ και
-η ολοκλήρωση των προτάσεων για τις Ελεγχόμενες αλλοδαπές εταιρίες

Αρκετά φιλόδοξο φαίνεται το σχέδιο της θέσπισης ενός νέου φόρου συναλλαγών ο οποίος θα αντικαταστήσει την μακροβιότερη επιβάρυνση -το χαρτόσημο δηλαδή- που υπάρχει από την σύσταση του νεοελληνικού κράτους. [Γ. Πιτσιλής: Αντικατάσταση χαρτοσήμου με φόρο συναλλαγών].

Να θυμίσω ότι το χαρτόσημο θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 1836 με νόμο ο οποίος δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ της 15ης Αυγούστου του 1836. Για αρκετά χρόνια αποτελούσε ένα από τα βασικότερα έσοδα του κράτους ενώ υπήρχαν και χρονιές (μεταξύ 1900 και 1920) που τα έσοδα από τα τέλη χαρτοσήμου ξεπερνούσαν τα έσοδα των κύριων φόρων της περιόδου. Από τότε βέβαια έως και σήμερα έχουν γίνει εκατοντάδες τροποποιήσεις, αναθεωρήσεις και επεκτάσεις, ωστόσο παρ’ ότι έχουν περάσει 182 χρόνια από την θέσπισή του, συνεχίζει μέχρι και σήμερα να ισχύει και να επιβαρύνει αρκετές συναλλαγές. Σύντομα πιστεύω θα δημοσιεύσουμε σχετικό αφιέρωμα για το χαρτόσημο μέσω της γνωστής στήλης «Μικρά Κατάστιχα – Η ιστορία της Λογιστικής και της φορολογίας«.

Το 2017 το ποσό που εισέπραξε το δημόσιο από το χαρτόσημο άγγιξε τα 330 περίπου εκατομμύρια σύμφωνα με τα ετήσια στοιχεία της ΑΑΔΕ.  Δεν θεωρώ το ποσό αυτό αμελητέο σε σχέση με τα έσοδα του προϋπολογισμού, ωστόσο φοβάμαι ότι όπως γίνεται τα τελευταία χρόνια με κάθε νέα επιβάρυνση η οποία αντικαθιστά μια παλαιότερη (ΕΝΦΙΑ, Ασφαλιστικό κ.λπ.), ο φόρος συναλλαγών θα φέρει μεγαλύτερες επιβαρύνσεις…
 

 

 

Μέχρι όμως να ολοκληρωθεί  η πρόταση της Α.Α.Δ.Ε. προς την πολιτική ηγεσία για την αντικατάσταση του χαρτοσήμου και μέχρι επίσης η πολιτική ηγεσία να μετουσιώσει τις προτάσεις αυτές σε νόμο, εμείς θα ασχολούμαστε με τα ηλεκτρονικά βιβλία και τα ηλεκτρονικά τιμολόγια.

Για το θέμα αυτό ο διοικητής δεν μας έδωσε πολλές λεπτομέρειες και δυστυχώς όσοι παρακολούθησαν την ομιλία του δεν μπόρεσαν να αντιληφθούν το πως ακριβώς έχει στο μυαλό του ο Κος Πιτσιλής την λειτουργία των ηλεκτρονικών βιβλίων.   [Γ. Πιτσιλής: Πως θα λειτουργούν τα ηλεκτρονικά βιβλία από το 2019].
Την προ περασμένη εβδομάδα όμως η ΑΑΔΕ ενημέρωσε τις εταιρίες λογισμικού, αλλά και κάποιους παραγωγικούς φορείς, σχετικά με το καινοτόμο εγχείρημα της τήρησης ηλεκτρονικών βιβλίων στους
servers της Α.Α.Δ.Ε. και εκεί φάνηκαν αρκετές λεπτομέρειες για την λειτουργία της εφαρμογής.

Όσοι νομίζετε ότι το ηλεκτρονικό βιβλίο θα είναι μια πιο εξελιγμένη μορφή των Μ.Υ.Φ., μάλλον θα εκπλαγείτε δυσάρεστα. Είναι δυστυχώς κάτι πολύ χειρότερο. Για την ακρίβεια είναι το χειρότερο δυνατό σενάριο που θα μπορούσαν να υλοποιήσουν οι άνθρωποι που το εμπνεύστηκαν και οι οποίοι προφανώς δεν έχουν καμία σχέση με το επάγγελμα, αλλά και με την αγορά γενικότερα. Χωρίς πολλά λόγια λοιπόν, εμείς οι λογιστές επειδή έχουμε αρκετό χρόνο για χάσιμο, θα κληθούμε να τηρήσουμε σε κάθε επιχείρηση διπλά βιβλία. Ναι καλά διαβάσατε διπλά βιβλία. Τα βιβλία δηλαδή που ήδη τηρούμε με βάση τα Ε.Λ.Π.  καθώς και μια πιο απλοποιημένη μορφή ηλεκτρονικών βιβλίων στο «σύννεφο» της Α.Α.Δ.Ε., εκεί που ζουν προφανώς και οι εμπνευστές της ιδέας αυτής.

Το επόμενο χρονικό διάστημα θα ακουστούν πολλά, όπως το ότι θα καταργηθούν τα απλογραφικά βιβλία, η περιοδική ΦΠΑ, το Ε3 κ.λπ.. Σας πληροφορώ -και εδώ θα είμαστε (ελπίζω) να το δούμε- ότι τίποτα απ’ όλα αυτά δεν θα καταργηθεί.
Κάποια προσυμπλήρωση και κάποια απλοποίηση στα έντυπα θα υπάρξει όταν θα λειτουργήσει (εάν και εφόσον) πλήρως το σύστημα των ηλεκτρονικών βιβλίων, ωστόσο για να γίνει αυτό, θα πρέπει να τροφοδοτηθεί το «συννεφάκι» της Α.Α.Δ.Ε. με δεδομένα που αντιστοιχούν στις Μ.Υ.Φ. ολόκληρης της Ευρώπης,  και ο νοών νοείτω….  


Είπαν : Όταν αυτό που κάνουμε δεν αποδίδει, έχουμε την τάση να κάνουμε περισσότερο απ’ αυτό και με μεγαλύτερη ένταση.

 

 

  Ο.Ε.Ε. – Εκπαίδευση λογιστών

Πριν ξεκινήσουμε την τήρηση των ηλεκτρονικών βιβλίων όμως θα πρέπει να παρακολουθήσουμε την αναγκαία εκπαίδευση του ΟΕΕ η οποία φέτος θα μας κοστίσει λίγο πιο ακριβά…. [ΟΕΕ: Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα καθώς και τις προϋποθέσεις παρακολούθησης της αναγκαίας εκπαίδευσης λογιστών-φοροτεχνικών έτους 2019].

 

Είπαν : Πολύ λίγα πράγματα συμβαίνουν στο σωστό χρόνο, και τα υπόλοιπα δεν συμβαίνουν καθόλου.

 

 Χωρίς πρόστιμο οι καταστάσεις των συμφωνητικών 3ου τριμήνου 2018 που θα υποβληθούν έως 30.11.2018

Με μικρή καθυστέρηση η ΑΑΔΕ αποφάσισε (και καλά έκανε) ότι δεν θα επιβληθούν πρόστιμα για τις καταστάσεις των συμφωνητικών 3ου τριμήνου 2018 (που η προθεσμία υποβολής έληγε στις 22.10.2018), εφόσον υποβληθούν έως 30.11.2018.
Ο λόγος ήταν τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν κατά την ηλεκτρονική υποβολή της της κατάστασης συμφωνητικών του Γ’ τριμήνου 2018, λόγω βλάβης της υποδομής του Ο.Π.Σ. TaxisNet στις 20, 21 και 22.10.2018, με συνέπεια την αδυναμία υποβολής των ως άνω καταστάσεων. [
H σχετική απόφαση : ΠΟΛ.1211/2018 Παροχή οδηγιών για την εκπρόθεσμη υποβολή της προβλεπόμενης στην παρ. 16 του άρθρου 8 του ν. 1882/90 κατάστασης συμφωνητικών, λόγω συντήρησης βλάβης και στη συνέχεια της υποδομής του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος ΤaxisNet κατά τις ημερομηνίες 20, 21 και 22.10.2018]

 

Είπαν : Το «ποτέ» δεν είναι το αντίθετο του «αργά». Το αντίθετο του «αργά» είναι «πολύ αργά».

 

 e-Μητρώο Πλοίων

Μία ακόμη ηλεκτρονική εφαρμογή τέθηκε σε μερική λειτουργία την περασμένη εβδομάδα από την ΑΑΔΕ. Στο e-μητρώο πλοίων θα γίνεται η  εγγραφή των ιδιωτικών και επαγγελματικών πλοίων αναψυχής υπό ελληνική σημαία, των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής σημαίας άλλου κράτους – μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) και του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (Ε.Ο.Χ.) ή σημαίας κράτους εκτός της Ε.Ε., τα οποία εκναυλώνονται μεταξύ ελληνικών λιμένων, σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. α’ της παρ. 3 του άρθρου 3 του ν.4256/2014, καθώς και των επαγγελματικών ημερόπλοιων. 

Δείτε παρακάτω αναλυτικά όλες τις πληροφορίες για την εφαρμογή, το θεσμικό πλαίσιο καθώς και τις προθεσμίες που ισχύουν για την καταχώρηση στο μητρώο.

 

 

 

 Νομοσχέδιο με μείωση Ασφαλιστικών εισφορών

Την περασμένη εβδομάδα κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας «Μείωση ασφαλιστικών εισφορών και άλλες διατάξεις».
Τα θέματα του νομοσχεδίου είναι λίγο πολύ γνωστά [Δείτε εδώ αναλυτικά]. Το υπουργείο Εργασίας δημοσίευσε επίσης και πίνακες με παραδείγματα μείωσης ασφαλιστικών εισφορών μη μισθωτών.
Οι μειώσεις είναι όντως σημαντικές, ειδικά για τους δικηγόρους του ιατρούς και τους μηχανικούς, στους οποίους θα υπάρχει επιπλέον μείωση των εισφορών για  επικουρικό και εφάπαξ.
Σε καμία περίπτωση δεν θέλω να απαξιώσω την κίνηση αυτή της μείωσης των εισφορών, ωστόσο δεν μπορώ να παραβλέψω ότι για τους ελ. επαγγελματίες τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι όπως παρουσιάζονται.
Η μείωση των εισφορών μεσοσταθμικά αγγίζει το 24,75%, [
Δείτε εδώ αναλυτικά την μελέτη του κόμβου] και θα ήταν αισθητά πολύ μεγαλύτερη εάν προηγουμένως οι εισφορές δεν είχαν αυξηθεί από το 2018 μετά την τροποποίηση του άρθρου 39 του ασφαλιστικού με τις διατάξεις της παρ 1 του άρθρου 58 του 4472/2017 (προσθήκη των εισφορών στα κέρδη για τον προσδιορισμό της βάσης υπολογισμού των εισφορών).
Αν συγκρίνουμε λοιπόν τις εισφορές με το νέο ασφαλιστικό πριν την αύξηση που έγινε το 2018 με την αλλαγή της βάσης υπολογισμού, θα δούμε ότι στην πραγματικότητα η  μείωση με τον νέο νόμο δεν ξεπερνά το 5%.
Η ελάφρυνση λοιπόν αυτή για τους ελεύθερους επαγγελματίες έρχεται μετά από δύο διαδοχικές αυξήσεις. Η πρώτη ήταν με την αλλαγή του ασφαλιστικού και η δεύτερη αύξηση ήταν με την προσθήκη των εισφορών στα κέρδη για τον υπολογισμό της ασφαλιστικής βάσης επί της οποία υπολογίζονται οι εισφορές (με μια μείωση 15% για το 2018).Για να είμαι δίκαιος βέβαια θα πρέπει να αναφέρω ότι τα παραπάνω ισχύουν για όσους ελ. επαγγελματίες έχουν επιβαρυνθεί από το νέο ασφαλιστικό και όχι για όλους. Είναι απόλυτα ακριβές και το έχουμε επισημάνει και σε αρκετές μελέτες του κόμβου ότι οι επιβαρύνσεις μπορεί να είναι πολύ μεγάλες για μια μερίδα ελ. επαγγελματιών, ωστόσο η πλειοψηφία  (περίπου το 80% αυτών) πληρώνει λιγότερα με το νέο ασφαλιστικό.

 

2019 προ αλλαγής υπολογισμού της ασφαλιστικής βάσης     2019 με μείωση εισφορών σύνταξης στο 13,33% (σύνολο 20,28%)   διαφορά Ποσοστό
Κέρδη προ εισφορών Ασφαλιστ. εισφορές Καθαρά κέρδη     Κέρδη προ εισφορών Ασφαλιστ. εισφορές Καθαρά κέρδη      
5,000.00 1,895.35 3,104.65     5,000.00 1,895.35 3,104.65   0.00 0.00%
7,000.00 1,895.35 5,104.65     7,000.00 1,895.35 5,104.65   0.00 0.00%
8,000.00 1,895.35 6,104.65     8,000.00 1,895.35 6,104.65   0.00 0.00%
9,000.00 1,910.89 7,089.11     9,000.00 1,895.35 7,104.65   15.54 0.81%
10,000.00 2,127.34 7,872.66     10,000.00 2,028.00 7,972.00   99.34 4.67%
11,000.00 2,343.78 8,656.22     11,000.00 2,230.80 8,769.20   112.98 4.82%
12,000.00 2,555.25 9,444.75     12,000.00 2,433.60 9,566.40   121.65 4.76%
13,000.00 2,766.42 10,233.58     13,000.00 2,636.40 10,363.60   130.02 4.70%
14,000.00 2,977.59 11,022.41     14,000.00 2,839.20 11,160.80   138.39 4.65%
15,000.00 3,188.76 11,811.24     15,000.00 3,042.00 11,958.00   146.76 4.60%
16,000.00 3,399.92 12,600.08     16,000.00 3,244.80 12,755.20   155.12 4.56%
17,000.00 3,611.09 13,388.91     17,000.00 3,447.60 13,552.40   163.49 4.53%
18,000.00 3,822.26 14,177.74     18,000.00 3,650.40 14,349.60   171.86 4.50%
19,000.00 4,033.43 14,966.57     19,000.00 3,853.20 15,146.80   180.23 4.47%
20,000.00 4,244.60 15,755.40     20,000.00 4,056.00 15,944.00   188.60 4.44%
22,000.00 4,666.94 17,333.06     22,000.00 4,461.60 17,538.40   205.34 4.40%
24,000.00 5,089.27 18,910.73     24,000.00 4,867.20 19,132.80   222.07 4.36%
26,000.00 5,511.61 20,488.39     26,000.00 5,272.80 20,727.20   238.81 4.33%
30,000.00 6,356.28 23,643.72     30,000.00 6,084.00 23,916.00   272.28 4.28%
35,000.00 7,412.13 27,587.87     35,000.00 7,098.00 27,902.00   314.13 4.24%
40,000.00 8,467.97 31,532.03     40,000.00 8,112.00 31,888.00   355.97 4.20%
45,000.00 9,523.81 35,476.19     45,000.00 9,126.00 35,874.00   397.81 4.18%
50,000.00 10,579.65 39,420.35     50,000.00 10,140.00 39,860.00   439.65 4.16%
55,000.00 11,635.49 43,364.51     55,000.00 11,154.00 43,846.00   481.49 4.14%
60,000.00 12,691.34 47,308.66     60,000.00 12,168.00 47,832.00   523.34 4.12%
65,000.00 13,747.18 51,252.82     65,000.00 13,182.00 51,818.00   565.18 4.11%
70,000.00 14,803.02 55,196.98     70,000.00 14,196.00 55,804.00   607.02 4.10%
75,000.00 15,862.27 59,137.73     75,000.00 15,210.00 59,790.00   652.27 4.11%
80,000.00 16,944.49 63,055.51     80,000.00 16,224.00 63,776.00   720.49 4.25%
85,000.00 18,026.71 66,973.29     85,000.00 17,238.00 67,762.00   788.71 4.38%

 

 


Είπαν : Τα πολύπλοκα συστήματα τείνουν να παράγουν πολύπλοκες αντιδράσεις -όχι λύσεις- στα προβλήματα.

 

 ΠΟΘΕΝ

Δειλά δειλά θα πρέπει να ασχολούμαστε και με το πόθεν έσχες καθώς οι ημερομηνίες πλησιάζουν. Πριν την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων να θυμίσω ότι προηγείται η υποβολή των καταστάσεων των υπόχρεων από τους φορείς. Όπου φορείς βλέπε (Αστυνομία, Α.Α.Δ.Ε., Βουλή, επιχειρήσεις, κλπ).
Οι καταστάσεις των υπόχρεων για την υποβολή του Πόθεν έσχες του 2018 (χρήση 2017) πρέπει να υποβληθούν από τους εκάστοτε υπεύθυνους, έως την 17η Δεκεμβρίου 2018.
Όμως όσοι φορείς υπόχρεων έχουν διαφορετικούς χρήστες ανά όργανο ελέγχου, καθώς και φορείς υπόχρεων που μέχρι σήμερα δεν έχουν εγγραφεί στο ηλεκτρονικό σύστημα «ΠΟΘeΝ», οφείλουν να ορίσουν τουλάχιστον έναν υπάλληλο και έναν αναπληρωτή του, ως υπευθύνους για την επικοινωνία και την ηλεκτρονική καταχώριση της κατάστασης υπόχρεων, αποστέλλοντας στα όργανα ελέγχου του ν. 3213/2003, μέσω της ηλεκτρονικής διεύθυνσης [email protected], αρμοδίως υπογεγραμμένο ενιαίο έγγραφο συνοδευόμενο από πρότυπο υπολογιστικό φύλλο, πριν τις 30.11.2018

Όλες τις λεπτομέρειες που οφείλουν να γνωρίζουν οι υπεύθυνοι των φορέων για την υποβολή των καταστάσεων μπορείτε να τις δείτε στην σχετική ανακοίνωση της Αρχής : [Πόθεν έσχες: Σημαντική ενημέρωση για την υποβολή καταστάσεων υπόχρεων]

 

 

 

 Σ.τ.Ε.  vs  Δ.Ε.Δ.

Τον τελευταίο καιρό η Δ.Ε.Δ. έχει εξετάσει αρκετές υποθέσεις φορολογούμενων στους οποίους οι προϊστάμενοι των Δ.Ο.Υ. έχουν αρνηθεί να μεταφέρουν την φορολογική κατοικία τους στο εξωτερικό. Σε πολλές περιπτώσεις όπως έχουμε διαπιστώσει η Δ.Ε.Δ. δικαιώνει τους φορολογούμενους και έτσι δεν χρειάζεται να προσφύγουν περαιτέρω στα δικαστήρια.
Η πρακτική αυτή μάλλον θα αλλάξει αφού το Συμβούλιο της Επικρατείας
με την υπ’ αριθμό ΣτΕ 2105/2018 απόφασή του, έκρινε ότι η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών είναι αναρμόδια να κρίνει επί διαφοράς που προκύπτει εξαιτίας της άρνησης του αρμοδίου Προϊσταμένου Δ.Ο.Υ. να ικανοποιήσει αίτημα φορολογούμενου περί μεταβολής της φορολογικής του κατοικίας.

Τώρα, τι θα γίνει με τις υποθέσεις τις οποίες ήδη έχει κρίνει η Δ.Ε.Δ. ενώ ήταν ουσιαστικά αναρμόδια να το κάνει, ουδείς γνωρίζει.  Η άποψή μου είναι ότι εφόσον οι φορολογούμενοι έχουν ακολουθήσει τις οδηγίες της διοίκησης (Δ.Ε.Δ.) τότε δεν έχουν πρόβλημα. Ωστόσο εάν οι προϊστάμενοι ορισμένων Δ.Ο.Υ. επανεξετάσουν κάποιες  περιπτώσεις, τότε ίσως υπάρξει πρόβλημα….

 

 

 

 Προστασία μητρότητας

Η Υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Έφη Αχτσιόγλου ζήλεψε τον Διοικητή της ΑΑΔΕ και αποφάσισε να κάνει και αυτή μια φορά δεκτή  τη γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ αναφορικά με την ειδική άδεια προστασίας της μητρότητας και την ειδική άδεια θηλασμού και φροντίδας παιδιού. [ΝΣΚ 124/2018 Αν η χορήγηση, στις μητέρες που είναι ασφαλισμένες του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, της ειδικής άδειας προστασίας της μητρότητας του άρθρου 142 του ν. 3655/2008 παρατείνει τη χορήγηση της ειδικής άδειας θηλασμού και φροντίδας παιδιού]
Στο εξής ισχύει ότι η ειδική άδεια προστασίας της μητρότητας, διάρκειας 6 μηνών, δεν συμψηφίζεται με καμία άλλη άδεια προστασίας της μητρότητας.
Πλέον, οι εργαζόμενοι γονείς δικαιούνται τις εξής άδειες:

α) Ειδική άδεια μητρότητας (τοκετού και λοχείας) για τις μητέρες, διάρκειας 17 εβδομάδων (8 εβδομάδες πριν και 9 εβδομάδες μετά τον τοκετό).  
β) Ειδική άδεια προστασίας της μητρότητας, διάρκειας 6 μηνών, για τις μητέρες.
γ) Ειδική άδεια θηλασμού και φροντίδας παιδιού, διάρκειας 30 μηνών, για τον έναν εκ των δύο γονέων. Για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα υπάρχει η δυνατότητα μειωμένου ωραρίου κατά μία ώρα την ημέρα.

Έπειτα από συμφωνία με τον εργοδότη, υπάρχει η δυνατότητα μειωμένου ωραρίου κατά δύο ώρες την ημέρα για τους πρώτους 12 μήνες και κατά μία ώρα την ημέρα για τους επόμενους 6 μήνες (συνολική διάρκεια 18 μήνες).

Επίσης, έπειτα από συμφωνία με τον εργοδότη, η ειδική άδεια θηλασμού και φροντίδας παιδιού (μειωμένο ωράριο για 30 ή 18 μήνες) μπορεί να αντικατασταθεί από συνεχόμενη ισόχρονη άδεια μετ’ αποδοχών, διάρκειας 3,5 μηνών. Στην περίπτωση αυτή, η άδεια προστασίας της μητρότητας διάρκειας 6 μηνών χορηγείται αμέσως μετά και δεν συμψηφίζεται.

 

 

 Διαγραφή ασφαλιστικών οφειλών και προστίμων

Σύμφωνα με Δελτίο τύπου του Υπ.εργασίας, ο Υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης, Αναστάσιος Πετρόπουλος, υπέγραψε τις πρώτες τρεις αποφάσεις, σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 3 του ν.4554/2018 (130 Α’), με τις οποίες ενεργοποιείται η διαδικασία  διαγραφής οφειλών και η απαλλαγή ασφαλισμένων από επιβληθέντα πρόσθετα τέλη, τόκους κ.λπ. λόγω  εύλογης αμφιβολίας για την υπαγωγή τους στην παράλληλη ασφάλιση δύο ή περισσότερων πρώην φορέων εξαιτίας της πολυνοµίας, της πολυπλοκότητας και των συνεχών τροποποιήσεων του σχετικού νομοθετικού πλαισίου, κατά το παρελθόν.

Οι αποφάσεις αφορούν:

1. Οφειλές νέων ασφαλισμένων (για πρώτη φορά από 1/1/1993 και μετά)  σε δύο ή περισσότερους πρώην φορείς, οι οποίοι δεν προέβησαν σε επιλογή ασφαλιστικού φορέα σε χρονικό διάστημα 6 μηνών από την έναρξη της δεύτερης απασχόλησης. Ως μοναδικό κριτήριο εξέτασης των αιτημάτων των ασφαλισμένων τίθεται η  πλήρης ασφάλιση σε έναν φορέα.

2. Οφειλές που δημιουργήθηκαν σε σχέση με την υπαγωγή στην ασφάλιση του πρώην ΟΑΕΕ ή του ΟΓΑ λόγω πληθυσμιακών και εισοδηματικών κριτηρίων. Κριτήριο για την εξέταση των αιτημάτων των ασφαλισμένων ορίζεται η πλήρης ασφάλιση σε έναν φορέα για την ίδια δραστηριότητα.

3. Οφειλές που δημιουργήθηκαν στον πρώην ΟΑΕΕ για την παράλληλη απασχόληση δημοσιογράφων- ασφαλισμένων του πρώην ΕΤΑΠ-ΜΜΕ (πρώην ΤΣΠΕΑΘ). Κριτήριο για την εξέταση των αιτημάτων ορίζεται η πλήρης ασφάλιση στο π. ΕΤΑΠ-ΜΜΕ για την ίδια δραστηριότητα.

Η αίτηση για την διαγραφή των οφειλών από τους ενδιαφερόμενους θα γίνεται ηλεκτρονικά στον ΕΦΚΑ. 
Σε αναμονή των αποφάσεων λοιπόν αφού έχω την εντύπωση ότι και αυτές οι αιτήσεις θα περάσουν από μας…

 

 

 ⥢⥤

 

 

 

 Επισημάνσεις και άλλα ενδιαφέροντα

Δώστε προσοχή στις επισημάνσεις του κόμβου που δημοσιεύθηκαν την εβδομάδα που μας πέρασε.

Χρόνος απόδοσης τελών χαρτοσήμου στην πώληση παγίων λυθείσας εταιρείας
 

Η ΔΕΔ σε πρόσφατη απόφασή της που αφορούσε υπόθεση εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης τελών χαρτοσήμου, έκρινε ότι εφόσον δεν υπάρχουν διατάξεις που να ορίζουν διαφορετική προθεσμία υποβολής δηλώσεων τελών χαρτοσήμου (επί των τιμολογίων πώλησης) σε περίπτωση διακοπής δραστηριότητας, για την υποβολή της δήλωσης ισχύουν οι διατάξεις της απόφασης ΠΟΛ.1029/22.1.2014 (υποβολή μέχρι την 20η των μηνών Φεβρουαρίου, Μαΐου, Αυγούστου και Νοεμβρίου κάθε έτους και αφορά στο σύνολο της αξίας των εκδοθέντων τιμολογίων, αποδείξεων, κ.λ.π., κατά το προηγούμενο ημερολογιακό τρίμηνο).
 

Μη επιβολή προστίμου σε τροποποιητική δήλωση Ε2 για διόρθωση κωδικού 17
 

H διαγραφή από τον Κ.Α. 17, εκμίσθωση αποθηκών κλπ και εκμίσθωση καταστημάτων, που η φορολογούμενη  ανέγραψε στην αρχική εμπρόθεσμη δήλωση του εντύπου Ε2 (αντί της λέξης ΚΕΝΟ που ανέγραψε στον ίδιο κωδικό 17 στην τροποποιητική δήλωση Ε2 που υπέβαλλε εκ νέου), δεν συγκαταλέγεται στην τροποποίηση στοιχείων που άπτονται άμεσα της φορολογητέας ύλης, και συνεπώς εξαιρετικά στην παρούσα περίπτωση, η τροποποιητική δήλωση φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2014, δεν δύναται, υπό το φως των αρχών της χρηστής διοίκησης και της νομιμότητας, να επισύρει επιβολή προστίμου, καθώς δεν στοιχειοθετείται η διαδικαστική παράβαση των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 54 του ν.4174/2013.

 Η προσαύξηση της περιουσίας μέσω των καταθετικών λογαριασμών και οι κατασχέσεις των καταθετικών λογαριασμών

 

 

 

Είπα(ν) : “Όταν παίρνεις κάτι τζάμπα, απλώς δεν σου φέρανε ακόμη το λογαριασμό.„

 

 

 ⥢⥤

 

 

 

 Η ιστορία της φορολογίας και της λογιστικής….. 

Ο Λογιστής στον Ελληνικό Κινηματογράφο.

 

 

⥢⥤

 

 

 Σημαντικές δικαστικές αποφάσεις 

ΣτΕ 1524/2018 Στην περίπτωση που ο φόρος που προκύπτει για το φορολογούμενο βάσει των γενικών διατάξεων εισόδημα των τραπεζικών ανωνύμων εταιρειών δεν επαρκεί για την έκπτωση του φόρου που παρακρατήθηκε για τα επίμαχα αυτοτελώς φορολογούμενα εισοδήματα αυτών, το πιστωτικό υπόλοιπο του παρακρατηθέντος φόρου δεν επιστρέφεται μεν, παραμένει όμως προς έκπτωση στον χρόνο της διανομής των κερδών που αναλογούν στα κατ’ ειδικό τρόπο φορολογηθέντα εισοδήματα, όπως παραμένει προς έκπτωση για τον ίδιο χρόνο της διανομής το σύνολο του παρακρατηθέντος φόρου σε περίπτωση ζημίας

ΣτΕ 2218/2018 Μη ανακτήσιμη η ενίσχυση υπό μορφή φορολογικής απαλλαγής του ν. 3220/2004 εφόσον οι σχετικές επενδυτικές δαπάνες ήταν δυνατόν να υπαχθούν στον ν. 2601/1998 ακόμα και εάν είχαν διενεργηθεί το έτος 2003

Yπόθεση C-495/17 Οδηγία 2006/112/ΕΚ – Απαλλαγές – Άρθρο 146, παράγραφος 1, στοιχείο εʹ, και άρθρο 153 – Πράξεις οδικών μεταφορών άμεσα συνδεδεμένες με την εξαγωγή αγαθών – Παροχές υπηρεσιών από μεσάζοντες στο πλαίσιο τέτοιων πράξεων – Σύστημα απόδειξης για τις εξαγωγές αγαθών – Τελωνειακή διασάφηση – Δελτία TIR
 

Yπόθεση C-215/17 Απαιτήσεις προληπτικής εποπτείας για πιστωτικά ιδρύματα και επιχειρήσεις επενδύσεων – Κανονισμός (ΕΕ) 575/2013 – Δημοσιοποίηση πληροφοριών από τα πιστωτικά ιδρύματα και τις επιχειρήσεις επενδύσεων – Άρθρο 432, παράγραφος 2 – Εξαιρέσεις από την υποχρέωση δημοσιοποίησης – Εμπορικές πληροφορίες που θεωρούνται αποκλειστικές ή εμπιστευτικές – Δυνατότητα εφαρμογής – Πιστωτικά ιδρύματα που ανήκουν κατά πλειοψηφία στο κράτος – Εθνική κανονιστική ρύθμιση που προβλέπει τον δημόσιο χαρακτήρα ορισμένων εμπορικών πληροφοριών που κατέχουν τα εν λόγω ιδρύματα
 

ΣτΕ 1891/2018 Στοιχεία έμμεσης απόδειξης ύπαρξης μη δηλωθέντος φορολογητέου εισοδήματος από την άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος, μπορούν να αντληθούν και από τραπεζικό λογαριασμό άλλου προσώπου ή από κοινό λογαριασμό άλλων προσώπων, του οποίου δεν είναι συνδικαιούχος ο ελεύθερος επαγγελματίας

ΣτΕ 1893/2018 Απόδειξη ύπαρξης μη δηλωθέντος φορολογητέου εισοδήματος από την άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος

Υπόθεση C-330/17 Μεταφορές – Κοινοί κανόνες για την εκμετάλλευση αεροπορικών γραμμών εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Πληροφόρηση – Αναγραφή του τελικού καταβλητέου αντιτίμου – Συνυπολογισμός του αεροπορικού ναύλου στο τελικό καταβλητέο αντίτιμο – Υποχρέωση αναγραφής των ναύλων σε ευρώ ή σε εθνικό νόμισμα – Επιλογή του κατάλληλου εθνικού νομίσματος – Κριτήρια συνδέσεως

 

⥢⥤

 

 

 Δ.Ε.Δ …και άλλες Δ.Ε.Δ.

Μερικές ακόμη Ενδιαφέρουσες ΔΕΔ δημοσίευσε ο κόμβος την εβδομάδα που πέρασε.

ΔΕΔ 4128/2018 Φορολόγηση αυτοεκδότη – Συγγραφέας με απαλλαγή από την τήρηση βιβλίων ο οποίος συγγράφει, τυπώνει, εκδίδει και πουλάει μόνος του τα βιβλία του

ΔΕΔ 1083/2018 Πότε έχουμε ανωτέρα βία κατά ΚΦΔ για την αποδοχή από την διοίκηση

ΔΕΔ 1950/2017 ΦΠΑ – Δωρεάν διάθεση και μη υποχρέωση αυτοπαράδοσης

 

 

 

 ⥢⥤

 

 

Σ.ΛΟ.Τ.

Δύο αποφάσεις Σ.ΛΟ.Τ. δημοσιεύθηκαν την εβδομάδα που πέρασε

Σ.ΛΟ.Τ. 1552/2018 Διευκρινίσεις για την σύνταξη των οικονομικών καταστάσεων ΑΕ που προήλθε από μετατροπή Μ.Ε.Π.Ε. με βάσει τον ν. 2166/1993

Σ.ΛΟ.Τ. 2205/2018  Τήρηση βιβλίων Ε.Ε. με ένα μέλος φυσικό πρόσωπο και δεύτερο μέλος μονοπρόσωπη Ι.Κ.Ε.

Ερ. Ιδρύεται μια ετερόρρυθμη εταιρία (Ε.Ε.) με ένα μέλος, φυσικό πρόσωπο και το δεύτερο μέλος, μια μονοπρόσωπη Ι.Κ.Ε.. Η ετερόρρυθμη εταιρία πρέπει να τηρεί απλογραφικά η διπλογραφικά βιβλία;
Απ. Η ετερόρρυθμη εταιρεία του ερωτήματος, πρέπει να τηρεί απλογραφικά βιβλία.

 

 

 ⥢⥤

 

■  Ορισμένες αποφάσεις   

 

Χωρίς πρόστιμο οι καταστάσεις των συμφωνητικών 3ου τριμήνου 2018 που θα υποβληθούν έως 30.11.2018

Λεπτομέρειες αναφέραμε πιο πάνω.

Η απόφαση :  ΠΟΛ.1211/2018
 


► Αντικατάσταση άρθρων και τροποποίηση κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ σχετικά με μετρολογικά θέματα
 
Με την απόφαση αυτή κοινοποιούνται ουσιαστικά οι αλλαγές που επήλθαν με την υπ’ αριθμ. 109034/16.10.2018 απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης .  Οι αλλαγές αφορούσαν :

Νέες οδηγίες για :
-Τις αντλίες πρατηρίων υγρών καυσίμων
Ειδικές ρυθμίσεις για τα ταξίμετρα:
Ειδικές ρυθμίσεις για τις γεφυροπλάστιγγες:
– Για την μεταφορά του Πετρελαίου Θέρμανσης
– Για τα βυτιοφόρα οχήματα διανομής πετρελαίου για θέρμανση

Η απόφαση :  121262/2018 Τροποποίηση των Κανόνων ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ σχετικά με μετρολογικά θέματα
 


 

 

 

 ⥢⥤

 

 Εργατικά – Ασφαλιστικά


1358076/2018 Εφαρμογή του άρθρου 30 του ν. 4387/2016 για την προσαύξηση σύνταξης όσων κατέβαλλαν αυξημένες εισφορές. Κοινοποίηση διατάξεων και οδηγιών ΥΠΕΚΑΑ

 58444/2979/2018 Κήρυξη γενικώς υποχρεωτικής της από 21.3.2017 Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας «Για τους όρους αμοιβής και εργασίας ξενοδοχοϋπαλλήλων Νήσου Ρόδου»

2242.5-1.5/80350/2018 Κύρωση Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας Πληρωμάτων Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων, έτους 2018

Ειδική εισφορά διαδικτύου: Εκδικάζεται στο ΣτΕ τον Δεκέμβριο η προσφυγή εργοδοτών

ΛΑΕΚ: 15 απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις από τον ΟΑΕΔ

Προσαύξηση σύνταξης όσων κατέβαλλαν αυξημένες εισφορές – Οδηγίες ΕΦΚΑ

Τα αποτελέσματα του ΕΡΓΑΝΗ για τον μήνα Οκτώβριο – Αρνητικό το ισοζύγιο προσλήψεων – αποχωρήσεων

 ⥢⥤


 

 Λοιπές Ειδήσεις για την εβδομάδα που πέρασε.

 

 

 

⥢⥤

 

 

 Αρθρογραφία

Άρθρα Συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης που έχουν συναφθεί πριν την 01.01.2014 (έναρξη εφαρμογής του Ν.4172/2013): Λογιστικός και φορολογικός χειρισμός για τον μισθωτή που εφαρμόζει ΕΛΠ, από 01.01.2019

Άρθρα Το ζήτημα των συγχωνεύσεων και διασπάσεων – Άρθρο 54 ν. 4172/2013

Άρθρα Οι φορολογικοί παράδεισοι (off-shore, Κύπρος, Βουλγαρία) σε ασφυκτικό κλοιό

 

 

⥢⥤

 

Φορολογικές Υποχρεώσεις

Οι φορολογικές υποχρεώσεις της εβδομάδα είναι :

20 Νοε 2018 Υποβολή δήλωσης απόδοσης του ειδικού φόρου τηλεοπτικών διαφημίσεων μηνός Οκτωβρίου
20 Νοε 2018 Υποβολή δήλωσης και καταβολή χαρτοσήμου διαφόρων περιπτώσεων τριμήνου Ιουλίου, Αυγούστου, Σεπτεμβρίου
20 Νοε 2018 Διαβίβαση στην Α.Α.Δ.Ε., στοιχείων προηγούμενου μηνός από πιστωτικά και χρηματοδοτικά ιδρύματα, ιδρύματα πληρωμών και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία
20 Νοε 2018  Αποστολή από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών, στοιχείων συναλλαγών που έχουν εξοφληθεί με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής για το μήνα Οκτώβριο
26 Νοε 2018 Υποβολή ανακεφαλαιωτικού πίνακα ενδοκοινοτικών αποκτήσεων και παραδόσεων αγαθών, καθώς και παροχής και λήψης υπηρεσιών, για συναλλαγές που αφορούν τον προηγούμενο μήνα

 

Καλή συνέχεια με ένα εύκολο κουίζ..

 
 

Πηγή: Taxheaven