Υπ. Οικονομίας: Απάντηση στον Σ.Β.Θ.Κ.Ε. με θέμα «τις καθυστερήσεις που σημειώνονται στην εξέταση και τελική έγκριση των αιτήσεων υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων στον αναπτυξιακό νόμο 4399/2016»
Γ.Γ. ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ Πέμπτη, 20 Απριλίου 2017ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥΑπάντηση στον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Θεσσαλίας και Κεντρικής ΕλλάδοςΣε απάντηση του υπομνήματος που απέστειλε ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Θεσσαλίας και Κεντρικής Ελλάδος με θέμα «τις καθυστερήσεις που σημειώνονται στην εξέταση και τελική έγκριση των αιτήσεων υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων στον αναπτυξιακό νόμο 4399/2016», το η Γενική Γραμματεία Στρατιωτικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης διευκρινίζει τα εξής: Ως προς τις καθυστερήσεις: Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων υποβολής επενδυτικών σχεδίων ήταν η 28η Φεβρουαρίου 2017. H αρχική προθεσμία παρατάθηκε δύο φορές προκειμένου να ικανοποιηθούν τα πολυάριθμα αιτήματα όσων υποψήφιων επενδυτών δεν προλάβαιναν να υποβάλουν, έγκαιρα και ολοκληρωμένες, τις επενδυτικές τους προτάσεις. Οι παρατάσεις αυτές αναπόφευκτα τροποποίησαν και τον αρχικό προγραμματισμό ολοκλήρωσης του ελέγχου πληρότητας και νομιμότητας των αιτήσεων. Ως προς το Πληροφοριακό Σύστημα Κρατικών Ενισχύσεων: Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου καταβάλλουν εργώδεις προσπάθειες για την έγκαιρη ολοκλήρωση των απαιτούμενων προδιαγραφών του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων (Π.Σ.Κ.Ε.), το οποίο ήδη βρίσκεται στην τελική φάση υλοποίησης. Ως προς το ζήτημα του χρόνου πραγματοποίησης δαπανών επί παγίων: Οι φορείς των επενδυτικών σχεδίων έχουν εκ του νόμου τη δυνατότητα να πραγματοποιούν επενδυτικές δαπάνες, οι οποίες μπορεί να θεωρηθούν επιλέξιμες εφόσον έχουν πραγματοποιηθεί από το χρόνο υποβολής της αίτησης υπαγωγής στο νόμο και εντεύθεν.Ως προς το ζήτημα της δυνατότητας χρήσης του δικαιώματος φορολογικών απαλλαγών: Ο ν.4399/2016 (άρθρο 20 παρ. 1α) ορίζει ότι το δικαίωμα έναρξης χρήσης της ωφέλειας του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής θεμελιώνεται με την πιστοποίηση της υλοποίησης του 50% του κόστους του επενδυτικού σχεδίου από το αρμόδιο όργανο ελέγχου. Συνεπώς, δεν προβλέπεται η δυνατότητα χρήσης του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής, σε χρόνο προγενέστερο από το χρόνο υλοποίησης του 50% του κόστους του επενδυτικού σχεδίου, υποβολής σχετικού αιτήματος ελέγχου και πιστοποίησης της υλοποίησης από αρμόδιο όργανο ελέγχου.Σημειώνεται ότι με τη σημαντική διεύρυνση του αριθμού των μελών του Εθνικού Μητρώου Πιστοποιημένων Ελεγκτών (Ε.Μ.Π.Ε.) και την αύξηση των προβλεπόμενων αμοιβών τους πρόκειται να μειωθεί θεαματικά ο απαιτούμενος χρόνος μεταξύ υποβολής αιτήματος ελέγχου και πραγματοποίησής του.Από το Γραφείο ΤύπουΟλόκληρο το υπόμνημα:
Σύνδεσμος Βιομηχανιών Θεσσαλίας και Κεντρικής Ελλάδος Association of Industries in Thessaly and in Central Greece ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ 4, 382 21 ΒΟΛΟΣ ΤΗΛ.:24210 28111 – 29407/8 FAX: 24210 26394 4, EL. VENIZELOU, 382 21 VOLOS, GREECE TEL.:+30 24210 28111 – 29407/8, FAX:+30 24210 26394 e-mail: [email protected]/* */, [email protected]/* */ http://www.sbtke.gr 13 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2017 ΑΡ. ΠΡΩΤ:412Ko ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΝΙΚΗΣ 5-7 101 80 ΑΘΗΝΑ
Αγαπητέ κύριε Υπουργέ,
Επιθυμούμε να φέρουμε σε προσοχή σας τα σημαντικά προβλήματα που έχουν ανακύψει από τις καθυστερήσεις που σημειώνονται στην εξέταση και τελική έγκριση των αιτήσεων υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων στον αναπτυξιακό νόμο 4399/2016.
Συγκεκριμένα, ενώ η πρώτη φάση που περιλαμβάνει τον έλεγχο πληρότητας και νομιμότητας θα έπρεπε να έχει ήδη ολοκληρωθεί από τις 20 Μαρτίου 2017, αυτή, για τεχνικούς λόγους που σχετίζονται κυρίως με την ετοιμότητα του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων (Π.Σ.Κ.Ε.), δεν έχει καν ξεκινήσει, με αποτέλεσμα ένας μεγάλος αριθμός επενδυτικών προτάσεων, οι οποίες έχουν υποβληθεί ήδη από τα τέλη του περασμένου χρόνου, να παραμένουν σε αναμονή και οι επιχειρήσεις που τις υπέβαλαν να μην γνωρίζουν πότε τελικά θα εξεταστούν για να γνωρίζουν τη τύχη τους.
Η μεγάλη, αυτή, καθυστέρηση και η αβεβαιότητα που προκύπτει ως προς τον χρόνο έκδοσης των αποφάσεων ένταξης, εγείρει έντονες ανησυχίες και προβληματισμούς στις επιχειρήσεις, καθώς οδηγεί στην αναστολή υλοποίησης κρίσιμων επενδυτικών σχεδίων και παράλληλα, θέτει σημαντικά ερωτήματα, όπως:
• Πρώτον, πότε θα έχουν τη δυνατότητα της χρήσης του δικαιώματος των φορολογικών απαλλαγών προκειμένου για τη κατάρτιση των ισολογισμών τους βάσει των οποίων θα προσδιοριστούν και οι φορολογικές τους υποχρεώσεις και
• Δεύτερον, πότε θα είναι σε θέση να προχωρήσουν στις παραγγελίες για τα πάγιά τους, τη στιγμή που υφίστανται σοβαρές πιέσεις από τους προμηθευτές υπό το βάρος και τον φόβο επερχόμενων αυξήσεων στις τιμές.Κύριε Υπουργέ,
Πιστεύουμε πως είναι πρόδηλο ότι η κατάσταση, αυτή, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στον προγραμματισμό και την έγκαιρη υλοποίηση σημαντικών επενδυτικών προγραμμάτων για τις επιχειρήσεις, οι οποίες παρά τις μεγάλες και πιεστικές ανάγκες για εκσυγχρονισμό των υποδομών τους και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους, αντιμετωπίζουν εξαντλητικά προβλήματα εξ αιτίας της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης και των έντονων πιέσεων της ισχνής ρευστότητας και θέτουν, για το λόγο, αυτό, ως όρο και προϋπόθεση για την υλοποίησή τους, την εξασφάλιση της ένταξής τους.
Είμαστε βέβαιοι πως και σεις θα συμφωνείτε ότι είναι πραγματικά αδιανόητο, σε μία χρονική περίοδο, που η Πολιτεία αναγνωρίζοντας την αναγκαιότητα τόνωσης του επιχειρηματικού κλίματος, θεσπίζει καθόλα σημαντικά κίνητρα για την ενίσχυση της επενδυτικής προσπάθειας, εν τέλει αυτή να υπονομεύεται από την ελλιπή πρόνοια εξασφάλισης των αναγκαίων τεχνικών υποδομών που θα επιτρέψουν την εύρυθμη λειτουργία και εφαρμογή τους.
Για τον λόγο αυτό και προς αποκατάσταση της εικόνας αυτής, προτείνουμε:
1. Να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για την κατά το δυνατό συντομότερη θέση σε πλήρη λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων.
2. Εφόσον δεν είναι δυνατή η σύντμηση του χρόνου υλοποίησης των παραπάνω, έως ότου αυτό καταστεί εφικτό, να παρασχεθεί η δυνατότητα εκτέλεσης όλων των προβλεπομένων φάσεων της διαδικασίας ελέγχου πληρότητας και αξιολόγησης των επενδυτικών προτάσεων, με εξωσυστημικό τρόπο, προκειμένου για την επιτάχυνση της διαδικασίας.
3. Να παρασχεθεί η δυνατότητα άσκησης του δικαιώματος της φοροαπαλλαγής και μετά την ημερομηνία κλεισίματος της λογιστικής χρήσης. Παραδείγματος χάριν, για τη χρήση που κλείνει την 30η Ιουνίου, εφόσον η έγκριση της υπαγωγής και ο έλεγχος γίνεται μετά την ημερομηνία αυτή, οι επιχειρήσεις να έχουν το δικαίωμα αξιοποιήσουν την φοροαπαλλαγή που θα προκύψει από δαπάνες μέχρι την ημερομηνία υποβολής του ισολογισμού στο ΓΕΜΗ (31 Οκτωβρίου).
Βέβαιοι ότι κατανοώντας την ανάγκη θετικής αντιμετώπισης του όλου ζητήματος, θα θελήσετε να παρέμβετε για την γρήγορη εξομάλυνσή του.
Όμοια επιστολή εστάλη και στους κ.κ. Αλέξανδρο Χαρίτση, Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στρατή Ζαφείρη, Γενικό Γραμματέα Βιομηχανίας και Λόη Λαμπριανίδη, Γενικό Γραμματέα Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης. Με εκτίμησηΕΛΕΝΗ ΚΟΛΙΟΠΟΥΛΟΥΠΡΟΕΔΡΟΣ ΔΣΛΟΥΚΑΣ ΠΑΠΑΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ