Στο επόμενο δίμηνο οι αποφάσεις για την ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία – Ποιό ύψος οφειλών θα ρυθμίζεται και σε πόσες δόσεις.
Σε επίκαιρη ερώτηση στην βουλή απάντησε ο Υφυπουργός εργασίας σχετικά με τις δυνατότητες ρύθμισης ασφαλιστικών οφειλών που δίνει ο νόμος 4469/2017 «Εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών»Αναλυτικά: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.Νομίζω ότι είναι γνωστή η κατάσταση που βιώνουν επιχειρήσεις, ελεύθεροι επαγγελματίες, αγρότες και λόγω της υπερφορολόγησης και λόγω των πρόσφατων δυσκολιών που ανακύπτουν από την απώλεια ρυθμίσεων, πολλοί από τους οποίους είχαν ενταχθεί σε προηγούμενο διάστημα.Σύμφωνα με τα στοιχεία του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών, από το τελευταίο τρίμηνο του 2016, μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2017, είχαμε μία αύξηση, κατά 11 χιλιάδες περίπου, των ενταγμένων σε ρυθμίσεις που τις απώλεσαν και συγκεκριμένα έχει ανέλθει αυτός ο αριθμός σε 115.658, με ένα συνολικό ύψος οφειλής 4,5 δισεκατομμύρια.Είχαμε την εξέλιξη της ψήφισης του νόμου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, όπου εντάσσονται επιχειρήσεις, με οφειλές πάνω από 20.000 και υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Το ερώτημα της σημερινής ερώτησης είναι για όλους όσους δεν θα ενταχθούν για οποιονδήποτε λόγο στον εξωδικαστικό συμβιβασμό, είτε γιατί είναι κάτω από 20.000 οι οφειλές τους είτε γιατί είναι πάνω από 20.000, αλλά δεν τηρούν άλλες προϋποθέσεις, εάν θα υπάρξει δυνατότητα ρύθμισης με ανάλογο τρόπο, παραδείγματος χάριν τον αριθμό των 120 δόσεων για οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία και προς τον ΕΦΚΑ, εν προκειμένω. Αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό, κύριε Υπουργέ. Προβλέπεται μια διαδικασία έκδοσης υπουργικής απόφασης από τον ν. 4669 για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό και θέλουμε να ξέρουμε σε ποιο στάδιο βρίσκεται η επεξεργασία αυτών των υπουργικών αποφάσεων, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στους οφειλέτες να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις μέσα από μια βιώσιμη ρύθμιση.ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης): Κύριε Κεγκέρογλου, αν δεν κάνω λάθος, επικαλείστε διατάξεις και διευκολύνσεις για την καταβολή των οφειλών απ’ όλους τους ασφαλισμένους που οφείλουν τόσα χρόνια, τις οποίες δεν ψηφίζετε. Εάν κάνω λάθος, διορθώστε με. Θα ήταν καλό να τις ψηφίσετε. Πάντως, αφού δεν το κάνατε, παρά ταύτα, καταλαβαίνω ότι υπάρχει δικαιολογημένα ενδιαφέρον στους ασφαλισμένους να πληροφορούνται για τις δυνατότητες που παρέχονται από τον νόμο της Κυβέρνησής μας για τη διευκόλυνση ασφαλιστικών οφειλών, ακόμη και γι’ αυτούς που δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα. Διότι γι’ αυτούς που έχουν πτωχευτική ικανότητα ο ν. 4469/2017 προβλέπει σχετική διαδικασία, όπου ρυθμίζονται τα θέματα αυτά. Για εκείνους που δεν έχουν πτωχευτική ικανότητα και είναι ένα μεγάλο πλήθος ασφαλισμένων, αλλά ακόμη και αν είχαν πτωχευτική ικανότητα και δεν έχουν άλλες οφειλές και έχουν μόνο στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, παρέχεται η δυνατότητα για τη ρύθμιση αυτών των οφειλών, σύμφωνα με τις επιμέρους ρυθμίσεις που θα προβλέπει η Υπουργική Απόφαση που θα εκδοθεί. Είναι προβλεπόμενη από τον νόμο Υπουργική Απόφαση.Δουλεύουμε προς αυτή την κατεύθυνση με έναν τρόπο επιστημονικά άρτιο, για να γίνει δυνατή η αξιοποίηση αυτής της ευκαιρίας, αυτής της δυνατότητας, η οποία είναι συνυφασμένη και με το πλαίσιο που δημιουργούμε για την ανάπτυξη της οικονομίας, για τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων μπροστά σε αυτή τη δυσκολία που υπάρχει τα τελευταία χρόνια.Πρέπει να πω ότι η σώρευση των οφειλών μόνο με την οικονομική ανάπτυξη μπορεί να ανακοπεί. Σημειώνω ότι το 2008 για τον ΟΑΕΕ ήταν 3,5 δισεκατομμύρια περίπου η οφειλή. Έφτασε με ρυθμό 1 δισεκατομμύριο προστιθέμενο κάθε χρονιά από το 2010 και μετά, στα 12 δισεκατομμύρια. Πρέπει να βλέπουμε, λοιπόν, το ζήτημα των οφειλών στο ευρύτερο πλαίσιο των οικονομικών δυνατοτήτων που υπάρχουν, για να αναπτύσσονται οι επιχειρήσεις. Γι’ αυτό, θα έλεγα προς την πλευρά της δικής σας παράταξης, πως όταν θα συζητάμε την επόμενη εβδομάδα για τα αντίμετρα, να προσέξετε εκείνη την πλευρά των διατάξεων που είναι πράγματι πρόσφορες για την υποβοήθηση της οικονομίας και για την ανάπτυξη της οικονομίας.Επομένως, θα δείτε στην υπουργική απόφαση που θα εκδώσουμε τις λύσεις που θα προτείνουμε. Θα είναι λύσεις οι οποίες θα αξιοποιήσουν οι επιχειρήσεις και οι οφειλέτες. Είμαι βέβαιος γι’ αυτό, διότι θα είναι σταθμισμένες στα μέτρα τους. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Δεν αξίζει να ασχοληθεί κανείς με τα πέρα από αυτά που αφορούν την ερώτηση, γιατί εκπροσωπείτε μια Κυβέρνηση και μια Πλειοψηφία που όλο το προηγούμενο διάστημα που ήταν στα έδρανα της αντιπολίτευσης έπραττε τα ακριβώς αντίθετα από ό,τι κάνει σήμερα. Άρα, δεν υπάρχει κανένας λόγος να κάτσουμε να πούμε τι ακριβώς έκαναν. Εσείς, βέβαια, δικαιολογείστε γιατί δεν ήσασταν Βουλευτής, οπότε θα μου πείτε ότι προσωπικά δεν έχετε πράξει όλα αυτά που έχουν πράξει οι άλλοι συνάδελφοι, οι οποίοι κυρίως από μεγάλοι θιασώτες της αντιμνημονιακής πολιτικής έγιναν τώρα υπάκουοι στα κελεύσματα και στις εντολές της τρόικας και μάλιστα, χωρίς να βάζουν ούτε ένα κόμμα ή μια τελεία. Με αναγκάζετε να σας πω πράγματα στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, τα οποία θα μπορούσαν να μη λέγονται. Όμως, είναι η αλήθεια. Και επειδή δεν ήσασταν ο αρμόδιος Υπουργός για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, θα σας θυμίσω, θα σας ενημερώσω ότι καταθέσαμε μια ολοκληρωμένη τροπολογία, βελτιωτική των διαδικασιών που προβλέπει ο εξωδικαστικός συμβιβασμός, στην οποία αναφέραμε για τη θέσπιση του ακατάσχετου επιχειρηματικού λογαριασμού με προϋποθέσεις, ούτως ώστε να μπορούν να λειτουργούν οι επιχειρήσεις. Επίσης, αναφέραμε το ταυτόχρονο «πάγωμα» των οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία και το Δημόσιο, που είναι και εξαγγελία του Πρωθυπουργό από τον Σεπτέμβρη του 2016 -μόνο που έχει περάσει κοντά ένας χρόνος και δεν έχει υλοποιηθεί-, αλλά και διαδικαστικές προτάσεις βελτίωσης αυτών που προβλέπονται στο θεσμικό πλαίσιο. Άρα, από την πλευρά μας οι προτάσεις της βελτίωσης έχουν κατατεθεί και αυτό δείχνει το ενδιαφέρον για να βελτιωθεί ένα πλαίσιο, το οποίο θεωρούμε ότι θα δώσει κάποιες λύσεις, αλλά δεν θα δώσει σε όλες τις περιπτώσεις. Για τις περιπτώσεις, λοιπόν, που δεν θα ενταχθούν στον εξωδικαστικό συμβιβασμό, θα υπάρχει η δυνατότητα να γίνει διμερής ρύθμιση, δηλαδή με μια αίτηση προς τον ΕΦΚΑ να ρυθμίζεται η οφειλή –εάν είναι κάτω από 20.000 ευρώ ούτως ή άλλως δεν πάει στον εξωδικαστικό-, για πάνω από 20.000 ευρώ να μπορεί να γίνει αυτή η ρύθμιση με τις εκατόν είκοσι δόσεις, να προχωράει η διαδικασία καταβολής των δόσεων και ταυτόχρονα, να παίρνει ο οφειλέτης ενημερότητα, να μπορεί να λειτουργήσει ως επιχείρηση, ως δραστηριότητα, ως αυτοαπασχολούμενος, ως ελεύθερος επαγγελματίας, ως αγρότης, ή σε οποιαδήποτε κατηγορία και αν ανήκει; Αυτό, λοιπόν, είναι το απλό ερώτημα: Θα υπάρξει η δυνατότητα για μια οφειλή των 25.000 ευρώ, που δεν εντάσσεται στον εξωδικαστικό συμβιβασμό, να κάνει ο οφειλέτης μια αίτηση στον ΕΦΚΑ και να του τα ρυθμίζει σε εκατόν είκοσι δόσεις; Και ποιες θα είναι οι προϋποθέσεις για να ενταχθεί κανείς σε αυτό; Το ρωτάω αυτό για να είμαστε χρήσιμοι στους πολίτες και στους ανθρώπους που βιώνουν αυτή τη δυσκολία. Αυτή είναι η ερώτηση. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Υπάρχουν δυο περιπτώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 21 του νόμου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Σύμφωνα με αυτές τις περιπτώσεις, έχουμε από τη μια τη χρέωση μέχρι 3.000 ευρώ, που μπορεί να εξοφληθεί στις τριάντα έξι δόσεις και είναι οφειλή αποκλειστικά και μόνο προς τον φορέα κοινωνικής ασφάλισης, ή προς το Δημόσιο, ή και προς τα δυο. Συνεπώς, προβλέπεται για αυτήν την περίπτωση, χωρίς τη δυνατότητα διαγραφής των προσαυξήσεων και των τόκων, για ποσό μέχρι 3.000 ευρώ. Για οποιοδήποτε ποσό υπερβαίνει τις 3.000 ευρώ, άρα, 20.000, 25.000 ευρώ -και όσο είναι αυτό-, προβλέπεται στην ίδια διάταξη η εξόφληση σε μέχρι και εκατόν είκοσι μηνιαίες δόσεις. Συνεπώς, κύριε Κεγκέρογλου, η ερώτησή σας απαντιέται από τον ίδιο τον νόμο, γιατί προβλέπεται η ένταξη όλων αυτών των περιπτώσεων. Τις λεπτομέρειες θα ρυθμίζει η υπουργική απόφαση. Και αυτές οι λεπτομέρειες θα είναι διευκολυντικές για την εξόφληση αυτών των οφειλών. Θα κάνουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε πρώτα απ’ όλα να ενισχύουμε την ίδια την προοπτική της κοινωνικής ασφάλισης, να μην λειτουργήσει ισοπεδωτικά αυτή η ευχέρεια. Να μην δίνει, δηλαδή, ο καθένας επειδή έτσι θέλει εκατόν είκοσι δόσεις, αλλά γιατί έτσι μπορεί. Γιατί αν μπορεί να καταβάλει την οφειλή του σε τριάντα ή σε σαράντα δόσεις την οφειλή του, με βάση το προφίλ, θα είναι τριάντα ή σαράντα οι δόσεις. Αντίθετα, οι προηγούμενες ρυθμίσεις έλεγαν εκατόν είκοσι και όποιος θέλει, διαλέγει. Αυτό δεν θα συμβεί τώρα. Και σωστά δεν θα συμβεί τώρα. Το προηγούμενο μοντέλο απέτυχε και γι’ αυτόν τον λόγο, γιατί υπήρχαν οφειλέτες που μπορούσαν να πληρώσουν γρηγορότερα τα ποσά που όφειλαν και δεν το έκαναν γιατί διευκολύνονταν με μία τέτοια έμμεση προσφυγή σε έναν δανεισμό από το σύστημα της κοινωνικής ασφάλισης. Δεν είναι σωστό ούτε για την κοινωνική ασφάλιση ούτε για την οικονομία ούτε για τους ίδιους τους ασφαλισμένους, να γίνει κάτι τέτοιο. Γι’ αυτόν τον λόγο επεξεργαζόμαστε τέτοια μοντέλα, ώστε να προσεγγίζουμε –αυτό το είχα πει πάρα πολλές φορές στο παρελθόν, αυτός είναι ο σκοπός και αυτό θα κάνουμε- το προφίλ του οφειλέτη, ώστε πραγματικά να είναι εφικτή και η καταβολή των οφειλών, για να μην έχουμε το φαινόμενο να μπαίνει στη ρύθμιση και να ξαναβγαίνει, πράγμα που συνέβαινε πριν με τα διάφορα μοντέλα καταβολής οφειλών. Νομίζω ότι, με τη συμβολή όλων και με μια καλή θέληση και από τους φορείς που εκπροσωπούν τους ασφαλισμένους, θα κάνουμε μια καλή ενημέρωση προς όλους και θα έχουμε καλά αποτελέσματα. ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Πότε προβλέπετε, κύριε Υπουργέ, περίπου;ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης): Κοιτάξετε, είναι μοντέλα που τα δουλεύουμε με έναν τρόπο που θέλει δουλειά. Φαντάζομαι ότι θα έχουμε τελειώσει μέσα στο δίμηνο. Έχουμε κατασκευάσει την ηλεκτρονική φόρμα, που συλλέγει τα στοιχεία, και κάνουμε ήδη την επεξεργασία των δεδομένων για να δημιουργήσουμε μοντέλα. Πιστεύω ότι σε αυτό το χρονικό διάστημα θα είμαστε έτοιμοι.Σας ευχαριστώ πολύ.